Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
Նկար 1
19-րդ դարի 30-ական թթ. Արևմտյան Հայաստանի Ալաշկերտ և Մուշ բնակավայրերից Արևելյան հայաստան տեղափոխված վերաբնակների մի մասն էլ հաստատվեց Արագածի լանջերին գտնվող նախկին Ղարաքիլիսա` այժմյան Հարթավան գյուղում: Ինչպես գիտենք վերաբնակների համար իրենց հետ տեղափողված իրերից ամենակարևորը համարվում էր հրաշագործ զորություն ունեցող ավետարանների տեղափոխությունը:
Հարթավանում (Նախկին Ղարաքիլիսա) հաստավեց Բարսեղյան-Հակոբյան մեծ գերդաստանի մի մասը, մյուս մասը տեղափոխվեց և հաստատվեց ներկայիս Մարտունու տարածաշրջանում: Գերդաստանը իր հետ բերել էր «Շեկ Ավետարան» կոչվող հաշագործ Սուրբ գրքի երկու`մեծ և փոքր օրինակները: Մեծ օրինակը գերդաստանի մի մասը իր հետ տեղափոխել է Մարտունի, իսկ փոքր օրինակը մնացել է Հարթավանում: Գյուղի տարածքում հաստատվելուց հետո Գերդաստանի տղամարդիք անմիջապես ձեռնամուխ են լինում իրեն տանը կից մատուռի կառուցմանը, որը հենց Սուրբ գրքի անունով կոչվեց «Շեկ Ավետարան» հենց մատուռում էլ պահվեց գիրքը: Ժամանակի հետ մատուռը հարթավանցիների համար դարձավ ամենակարևոր ուխտատեղիներից մեկը, անգամ 1861 թվականին կառուցված Սուրբ Գրիգոր եկեղեցին չփոխեց այս մատուռի նշանակությունը գյուղի բնակիչների համար:
Ինչպես վկայում է գերդաստանի մեծ մայրը` տիկին Մարգարիտան ավետարանի համաբավը տարածված է ոչ միայն Հայսատանի տարբեր բնակավայրերում այլ նաև արտասահմանում ապրող մեր հայրենակիցների շրջանում, որոնք մեծ հավատով ուխտի են գալիս այս մատուռ իրենց տեսած երազների նշանով: Ըստ մեծ տիկնոջ այս մատուռում բուժվում են զանազան մաշկային հիվանդություններ, պարզապես անրաժեշտ է մատուռ այցելելիս սրտում ունենալ խոր հավատք դեպի նպատակը և մարմնի հիվանդ հատվածը շփել մոմավառության համար նախատեսված սեղանի միջի ավազով, առավել կարևոր է, որ դա կատարի տան կին անդամներից որևէ մեկը:
Տիկին Մարգարիտան նաև խորհուրդ չտվեց լուսանկարել ավետարանը` պնդելով, նման փորձերը լավ հետևանքներ չեն ունեցել այն անձանց համար, ովքեր փորձել են այս կամ այն կերպ շփում ունենալ Սուրբ գրքի հետ: Տիկնոջ համոզմամբ դրա իրավունքը ունեն միայն գերդաստաի անդամները և հոգևոր սպասավորները:
Մեծ տիկինը նշեց, որ ավետարանը իրենց տանից դուրս են բերում միայն մեկ դեպքում, երբ գյուղում ծանր հիվանդության դեպքեր են լինում, ավետարանը գերդաստանի ամենամեծ անձնավորությունը տեղափոխում է տվյալ մարդու տուն և այն դրվում է նրա գլխի տակ և իսկապես այն թեթևացնում է հիվանդի վիճակը:
Վերջում նշեց, որ տանը ավետաարնը պահվում է հատուկ կարված շորի մեջ և յուրաքանչյուր տարի մեծ տիկինը այդ շորից մեկական փոքր կտրում է և բաժանում է գերդաստանի տղամարդկանց` նրանց փորձություններից հեռու պահելու համար:
Նկար 2
Մատուռում առ այսօր պահպանվում է այս պղնձաձույլ զանգը, որը ակնհայտորեն խոշոր եկեղեցու զանգակատան մասունք է գերդաստանի անդամները այն իրենց հետ բերել են իրենց պապենական բնակավայրից և սրբորեն պահում են այստեղ:
Նկար 3
Այս բազմազան կտորները կոչվում են Շուշպա, որից կան հայկական բոլոր ավանդական մատուռներում, դրանց հետ շփումը նունպես դրական է անդրադառնում այն մարդկանց համար, ովքեր ցանկացած նպատակով ե մեծ հավատքով ուխի են գալիս այս մատուռ:
Նկար 4
Նկար 5
4-րդ և 5-րդ նկարներում «Շեկ Ավետարանի» ներսի հատվածն է, իրեն նվիրաբերված հուշանվերներով, որոնք պահվում են մեծ խնամքով, և դա գերդաստանի յուրաքանչյուր անդամ համարում է իր սրբազան պարտքը, հուշանվերների մեջ կան նաև խորհրդային տարիներին արված սրբապատկերներ, որոնք ևս մեկ անգամ հաստատում են` Խորհրդային տարիներին էլ մատուռը ուխտավորների պակաս չի ունեցել:
Աջ անկյունում երևացող տուփի մեջ դրված եմ մոմեր, որոնք պատրաստում են անձամբ գերդաստանի անդամները պատրաստում են իրենց միջոցներով և դնում մատուռում, որպեսզի ուխտավորները մատուռ այցելելիս անպայման մոմավառության ծեսը կատարեն, իսկ դրա դիմաց այդ տուձի մեջ գումար կթողնեն որքան ցանկանան կամ ընդհանրապես կարող են ոչինչ չթողնել:
Նկար 6
Մատուռում մոմավառության համար նախատեսված սեղանն է, կողքին դրված սև տուֆից խաչքարը ուշմիջնադարյան քանդակագործությանը բնորոշող խաչով: Հենց վերոնշյալ սեղանիկի միջի ավազն էլ մաշկային հիվանդություն ունեցող ուխտավորները շփում են մաշկի վնասված հատվածին, որպեսզի ազատվեն իրենց տանջող հիվանդությունից:
Նկար 7
Մատուռում մեծ հետաքրքրություն է առաջացնում այս հին խաչքարը, որի հնությունը հավաստում է դրա վրա առկա սպիտակ գոյացությունները: Ըստ գերդաստանի մեծ տիկնոջ, իր սկեսրայրը այն գտել է Հարթավան գյուղից արևելք գտնվող Աստվածընկալ կիրճի տարածքից, և նրանից մի քանի օր է պահանջվել, որպեսզի իր շալակին դրված սրբազան քարը հասցնի իրենց մատուռ և այնտեղ սրբորեն պահպանել: Ի դեպ կիրճի տարածքում եղել է համանուն միջնադարյան եկեղեցի, որը խոնարհվել է Խորհրդային տարիներին, իսկ խաչքարը ամեն կերպ իրենց մատուռ հասցնելու պատճառը եղել այն, որ խորհրդային անաստվածները այս բացառիկ մասունքը ևս չոչնչացնեն:
Ի դեպ մատուռի արտաքի տեսքի մասին. Տարիների ընթացքում գերդաստանի անդամները հայկական կարմիր տուֆով և ցեմետ բետոնով ամրացրել են մատուռի պատերը, որպեսզի այն դիմանա տարիների ընթացքում գլուխ բարձրացնող խոնավությանը:
Հաջորդիվ ներկայացնում են երեք լուսանկար, որոնք արվել են հենց մատուռում.
Մհեր Համբարձումյան
Արագածոտնի Վարդենիս գյուղի դպրոցի պատմության ուսուցիչ