կարևոր
1144 դիտում, 1 ժամ առաջ - 2025-12-08 16:41
Քաղաքական

Պետական պաշտոնյաները գիտակցո՞ւմ են, որ իրենց լիազորությունները տրված են ոչ թե անձնական պատերազմների, այլ պետության շահի համար․ դիտարկում

Պետական պաշտոնյաները գիտակցո՞ւմ են, որ իրենց լիազորությունները տրված են ոչ թե անձնական պատերազմների, այլ պետության շահի համար․ դիտարկում

Վերջին ամիսներին Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացի և միևնույն ժամանակ Հայաստանի Հանրապետության վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը հրապարակային հայտարարություններով շեշտում է, որ եկեղեցու շուրջ իր քայլերը կատարում է իբրև Հայ Առաքելական Եկեղեցու հետևորդ։ Այսինքն՝ փորձում է ցույց տալ, որ գործում է ոչ թե նախևառաջ որպես պետական պաշտոնյա, այլ որպես անձնական հավատքով առաջնորդվող մարդ։ Սակայն իրականում մենք տեսնում ենք մի միանգամայն այլ պատկեր։ Գրում է բժիշկ, ազատամարտիկ, ՀՅԴ անդամ Հայկազ Հարությունյանը։

«Քաղաքացի Փաշինյան vs. Վարչապետ Փաշինյան

Յուրաքանչյուր մարդ, այդ թվում՝ երկրի ղեկավարը, ունի անձնական հավատք, հոգևոր փնտրտուք, աշխարհայացք։ Այդ իմաստով Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացի Նիկոլ Փաշինյանը կարող է ունենալ իր հարաբերությունը Հայ Առաքելական Եկեղեցու, կաթողիկոսի, եպիսկոպոսների և եկեղեցական կյանքի հետ։

Բայց հենց այստեղ է, որ սկսվում է ամենակարևոր խնդիրը․

քաղաքացի Նիկոլ Փաշինյանի և վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի դերերը պարտադիր է հստակ տարանջատել։

• Քաղաքացին կարող է քննադատել, մտահոգվել, գրել բաց նամակ, մասնակցել պատարագի, արտահայտել քվեն ընտրություններին և այլն։

• Իսկ վարչապետը, որպես պետական իշխանություն կրող, չի կարող իր անձնական կրոնական կամ քաղաքական օրակարգը առաջ տանել պետական ռեսուրսների, պետական շենքերի, պետական ենթակառուցվածքների և պաշտոնական հարթակների հաշվին։

Երբ այս երկու դերերի սահմանները ջնջվում են, վտանգի տակ է դրվում ոչ միայն քաղաքական մշակույթը, այլև՝ սահմանադրական կարգը։

Պաշտոնական արարողակարգ, ոչ թե «անձնական» հանդիպում

Վերջին շրջանում վարչապետի և որոշ եպիսկոպոսների հանդիպումները կազմակերպվել են ոչ թե չեզոք կամ անձնական վայրերում, այլ՝ կառավարական շենքերում, պետական արարողակարգով.

• Հանդիպումները անցկացվում են կառավարության կամ վարչապետի նստավայրի սրահներում,

• ներկաները ներկայացվում են իրենց պաշտոնական տիտղոսներով՝

վարչապետ, արքեպիսկոպոս, եպիսկոպոս, թեմի առաջնորդ և այլն,

• ներկայանում է մամուլը կամ պետության պաշտոնական օպերատորը,

• հանդիպման մասին հրապարակվում է պաշտոնական հաղորդագրություն,

• այդ ամենը տեղ է գտնում պետական պաշտոնական հարթակներում, օրինակ՝ primeminister.am կայքում, երբեմն նաև կառավարության կամ վարչապետի սոցիալական էջերում։

Այս ամենը ցույց է տալիս պարզ, հասկանալի մի բան․

Սա ոչ թե քաղաքացի Նիկոլ Փաշինյանի և իրեն հոգևոր առաջնորդ համարող մարդկանց անձնական հանդիպում է, այլ պաշտոնական հանդիպում ՀՀ վարչապետի և Հայ Առաքելական Եկեղեցու բարձրաստիճան պաշտոնական ներկայացուցիչների միջև։

Երբ գործընթացը ամբողջությամբ անցնում է պետական արարողակարգի միջով և ամբողջությամբ ֆիքսվում է պետական պաշտոնական էջերի վրա, ապա փաստացի խոսքը գնում է պետություն–եկեղեցի հարաբերությունների պաշտոնական հարթության մասին, ոչ թե հասարակ «եկեղեցու հետևորդի» անձնական նախաձեռնության։

Պետություն-եկեղեցի տարանջատման խնդիրը

Հայաստանի Հանրապետությունում սահմանադրական սկզբունքներից մեկն այն է, որ պետությունը և եկեղեցին իրարից անջատ են։

Սա չի նշանակում թշնամություն, բայց նշանակում է՝

• պետությունը չի օգտագործում եկեղեցին որպես քաղաքական գործիք,

• եկեղեցին չի օգտագործում պետական համակարգը որպես ներսից կառավարման լծակ,

• հանրային իշխանության կրողները իրենց անձնական հավատքը չեն խառնում պետական քաղաքականության հետ այնպես, որ տուժեն օրենքի ու Սահմանադրության պահանջները։

Երբ վարչապետը՝ հղում անելով «եկեղեցու հետևորդ» լինելու իր կարգավիճակին, սկսում է բովանդակային պայքար ծավալել եկեղեցու ներսում, միևնույն ժամանակ օգտագործելով պետական դահլիճներ, պետական լոգիստիկա, պետական լրատվական հարթակներ, առաջանում է հիմնարար հարց․ ապա սա դեռ «քաղաքացի Փաշինյանի» գործունեությո՞ւն է, թե՞ արդեն սպառիչ կերպով վարչապետ Փաշինյանի քաղաքական և վարչական գործիքների օգտագործում։

Պաշտոնեական դիրքի չարաշահում – ինչ է դա նշանակում

Քաղաքացիների համար հասկանալի լեզվով՝ պաշտոնեական դիրքի չարաշահում նշանակում է հետևյալը.

Պաշտոնատար անձը իր ծառայողական լիազորությունները կամ պաշտոնական դիրքը օգտագործում է ոչ այն նպատակների համար, որոնց համար դրանք իրեն տրվել են, կամ էլ դրանք օգտագործում է ծառայության շահերին հակառակ՝

• անձնական շահի,

• խմբային շահի,

• քաղաքական կամ այլ անձնական օրակարգի համար, և արդյունքում պատճառում է էական վնաս պետության, հասարակության կամ կոնկրետ անձանց օրինական շահերին։

Հայաստանի Հանրապետության քրեական օրենսգրքի 308-րդ հոդվածը հենց այդ մասին է խոսում․ երբ պաշտոնյան իր պաշտոնը կիրառում է ծառայության շահերին հակառակ և դրա հետևանքով առաջանում է էական վնաս, դա արդեն հեշտությամբ մտնում է պաշտոնեական լիազորությունների չարաշահման դաշտ։

Կարևոր է նրբորեն հասկանալ․

Ես այստեղ չեմ ասում, որ կոնկրետ անձի գործողությունը ավտոմատ կերպով 100% պատժելի հանցագործություն է – դա իրավական գնահատման հարց է, որը պետք է տան իրավապահ մարմիններն ու դատարանները։

Բայց ամբողջ իրավիճակը բերում է տրամաբանական, պարզ հարցի․

• երբ վարչապետը

• պետական արարողակարգով,

• պետական շենքերում,

• պետական ռեսուրսներով

իրականացնում է իր հայտարարած «եկեղեցական պայքարը»,

արդյոք այստեղ պաշտոնեական դիրքի չարաշահման ռիսկեր չկան՞։

Սա այլևս չոր քաղաքական բանավեճ չէ, այլ իրավական հարց, որը հասկանալի է նույնիսկ միջին կրթություն ունեցող յուրաքանչյուր քաղաքացու։

Քաղաքացիական և պաշտոնական սահմանների աղերսումը

Նորմալ, առողջ պետության մեջ երկրի ղեկավարը շատ հստակ է պահում սահմանը․

• սա իմ անձնական կարծիքն է,

• սա իմ պաշտոնական քայլն է։

Հայաստանում այսօր մենք տեսնում ենք հակառակ միտում․

պաշտոնական tribuna-ները, պետական կայքերը, պաշտոնական նստավայրի սրահները օգտագործվում են այնպիսի թեմաների համար, որոնք ներկայացվում են իբրև «եկեղեցու հետևորդի» ներքին պայքար եկեղեցու դեմ կամ ներսում։

Այստեղ է, որ առաջանում է հասարակ, պարզ հարց՝ հասկանալի բոլորին․

• եթե սա իրականում քաղաքացի Նիկոլ Փաշինյանի նախաձեռնություն է, ապա ինչո՞ւ է դա արվում վարչապետի նստավայրում, պետական արարողակարգով և պաշտոնական հաղորդագրություններով։

• եթե սա վարչապետ Փաշինյանի պաշտոնական նախաձեռնություն է, ապա ինչո՞ւ է այն ներկայացվում իբրև «եկեղեցու հետևորդի անձնական քայլ», այսինքն՝ ինչո՞ւ է փորձ կատարվում մասամբ թաքցնելու դրա պետական-պաշտոնական բնույթը։

Երբ միևնույն գործողությունը մի պահ ներկայացվում է որպես «քաղաքացիական», իսկ մյուս պահին՝ իրականացվում է որպես լիարժեք պետական արարողակարգային հանդիպում, մենք գործ ունենք այն երևույթի հետ, որ սահմանները միտումնավոր «տարրալուծվում են»։

Ինչու է սա երկրի համար վտանգավոր

Սա արդեն մաքուր քաղաքական համակրանքի կամ հակակրանքի հարց չէ։

Սա հարց է՝

• պետությունն ունի՞ ինստիտուցիոնալ ինքնապաշտպանության մեխանիզմներ,

• Սահմանադրությունը իրական փաստաթո՞ւղթ է, թե՞ ձևական թուղթ,

• պետական պաշտոնյաները գիտակցո՞ւմ են, որ իրենց լիազորությունները տրված են ոչ թե սեփական կրոնական կամ անձնական պատերազմների համար, այլ պետության և քաղաքացիների շահերի համար։

Եթե քաղաքացին, ընկալելով այս իրավիճակը, հարցնում է․

«Արդյոք սա հակասահմանադրական և հակապետական գործողությունների շղթա չէ՞», նա արդեն ունի այդ հարցը տալու բավարար տրամաբանված հիմք։

Իսկ պատասխան տալը, իրավական գնահատական տալը այլ ինստիտուտների՝ դատարանի, իրավական հանրության, Սահմանադրական կարգի պահպանման պատասխանատուների պարտականությունն է։

Կարճ ասած՝ խոսքը ոչ թե միայն այս կամ այն անձի նկատմամբ վերաբերմունքի մասին է, այլ այն մասին, թե քաղաքացիական և պաշտոնական սահմանները պահվո՞ւմ են, թե՞ ոչ։

Եթե դրանք ջնջվում են, ապա խնդիրն այլևս միայն քաղաքական չէ, այլ – սահմանադրական։

P.S. Երեկ երբ Գյումրին եկեղեցում իր երկրաշարժում զոհված զավակների համար հիշատակության ժամանակ անուններ հնչեցնելու փոխարեն քաղաքական կրկես էր դարձել անքնությունս ու արհեստական ինտելեկտը քնեցին այս գրառումը»։