Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.76 |
EUR | ⚊ | € 406.4 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.79 |
GBP | ⚊ | £ 488.37 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.31 |
Հայաստանում սովորաբար բիզնեսմեն համարում են այն մարդուն, ով սովորական առեւտրական է, չունի որեւէ կրթություն կամ էլ կրթություն ունի, բայց ոչ բիզնեսին վերաբերող, սակայն այս ոլորտում հաջողությունների հասել է: Եվ եթե նա հաջողակ է բիզնեսի ոլորտում, ապա էլ ինչի՞ համար է կրթությունը, պետք է միայն ռիսկի գնալ, գումար ներդնել ու ճարպիկ լինել:
Սակայն արի ու տես, որ տարբեր վարկանիշային արդյունքներում նշվում է, որ Հայաստանի մրցունակության համար խոցելի է համարվում հենց բիզնես կրթության որակը: Այսինքն, այնուամենայնիվ, այդ կրթությունն ու բիզնես մասնագետների կարիքն այս տնտեսությունն ունի:
«Մեզ մոտ կան շատ բիզնեսմեններ, ովքեր որեւէ առնչություն չունեն բիզնեսի հետ: Պարզապես առեւտրականներ են` բերել, ծախել եւ շահույթ ունենալ: Արդյունքում հեղինակազրկվում է կրթություն ստանալը, օրինակ են բերում նրանց, ովքեր կրթություն չունենալով, մեծ հարստություն են կուտակել: Կրթությունը կտրվում է աշխատաշուկայից, դառնում է ինքնանպատակ»,- մեզ հետ զրույցում նշում է ԱԺ պատգամավոր, տնտեսագետ Արծվիկ Մինասյանը:
Նա առկա վիճակը ցույց տալու համար մի օրինակ է դիտարկում. դեռեւս 1990-ականներին Հայաստանում 3 միլիոնից ավելի սեփականաշնորհման սերտիֆիկատներ բաշխվեցին. ենթադրվում է, որ գրեթե բոլոր բնակիչներն էլ ինչ-որ ընկերությունների բաժնետերեր պետք է լինեին: Սակայն այսօր բաժնետերերի ընդհանուր թիվը 120 հազարը չի անցնում, իսկ դրանցից 5 հազարը տիրապետում են բաժնետիրական ընկերությունների բաժնետոմսերի 50 տոկոսից ավելիին. սա խոսում է այն մասին, որ կապիտալը խիստ կենտրոնացված է.
«Չկա բաց բաժենտիրության գաղափարը: Չկա ընկերություն, որտեղ գոնե 200 քաղաքացի ազնիվ մղումով միավորել են իրենց կապիտալը` շահույթ ստանալու համար: Սա խոսում է այն մասին, որ հարստություն կուտակած խավը չի գիտակցում, որ իր կապիտալը պահպանելու լավագույն ձեւը կարող է լինել բիզնեսի կառավարումը համապատասխան կրթություն ունեցող մարդկանց հանձնելը: Մեզ մոտ դեռ գործում է այն տարբերակը, թե եթե ես եմ տերը, ապա ես պետք է որոշեմ ամեն ինչ»,- ասաց Ա. Մինասյանը:
Այնուամենայնիվ, նույնիսկ այս պայմաններում վերջին շրջանում մոդայիկ է դարձել բիզնեսի կառավարում եւ մենեջմենթ ուսումնասիրելը. շատերը ձգտում են դրսում ստանալ կրթությունը, մի մասն էլ բավարարվում է տեղի բուհերով:
Տնտեսական գիտությունների թեկնածու Հաբեթ Մադոյանը ներկայումս սովորում է Միսուրիի համալսարանում եւ բիզնեսի կառավարման ապագա մագիստրոս է` MBA (Master of Business Administration): Նա ընդգծում է, որ պետք է տարբերել ձեռներեցությունն ու բիզնեսի կառավարումը. երկրորդ դեպքում ուսանողներին հիմնականում սովորեցնում են ոչ թե բիզնես հիմնել, այլ արդեն իսկ կայացած բիզնեսում աշխատել:
Եվ այս դեպքում հարց է առաջանում, իսկ ի՞նչ անեն բիզնեսի կառավարիչները Հայաստանի պես երկրում, որտեղ խոշոր ձեռնարակություններում կապիտալի կենտրոնացվածությունը առավելագույնի է հասնում: Նորից նույն պատասխանն ենք ստանում` մրցակցային դաշտի ապահովում. եթե, օրինակ, շաքար ներկրող միայն մեկ ընկերություն կա, ապա նրան հազիվ թե պետք լինեն իսկապես մասնագետները: Բայց եթե նա ունենա մրցակիցներ, որոնց թիմում կաշխատեն բարձրորակ մասնագետներ, ապա նա էլ պարզապես ստիպված կլինի մրցել դաշտում` իր թիմում կադրային փոփոխություններ անելով:
Իհարկե, փորձագետները մոտ ապագայում չեն տեսնում, թե մրցակցային դաշտը կառողջանա, սակայն Հ. Մադոյանը լավատեսորեն է մոտենում այն հարցին, թե արդյո՞ք իրեն կընդունեն Հայաստանում` ուսումն ավարտելուց հետո. «Դե եթե տասը չընդունի, մեկը կընդունի: Չեն ընդունում, որովհետեւ չեն գիտակցում դրա անհրաժեշտությունը: Բայց այս մասնագետների կարիքը զգում է բիզնեսը, նրանց աշխատանքն ավելացնում է ընկերության շահութաբերությունը, ինչը պետք է հասկանալ»:
Հայաստանում ամերիկյան համալսարանն ամենաշատ փորձն ունի բիզնես կրթություն մատուցելու: Այս դեպքում բազմաթիվ քննադատություններ են հնչում, թե ուսումը լրիվ ամերիկյան մոդելով է կազմակերպվում, հաշվի չեն առնվում տեղական շուկայի առանձնահատկությունները:
Բիզնես կրթության կարեւոր բաղադրիչներից են համարվում բիզնես օրինակների (case-study) ուսումնասիրությունները. դրանք ոչ թե ենթադրյալ, այլ կոնկրետ ընկերությունների օրինակներ են` իրական տվյալներով: Բիզնեսի եւ մենեջմենթի ֆակուլտետի դեկան էրիկ Գեւորգյանը ճիշտ չէ համարում քննադատական այդ մոտեցումները, նշելով, որ նախ ուսանողին սովորեցնելու միակ միջոցը չէ դա, եւ մյուս կողմից էլ` չես կարող հայ երաժշտին մեղադրել այն բանի համար, որ նա նաեւ Բեթհովեն է նվագում:
Իսկ հայաստանյան case-study-ների բացը այնուամենայնիվ լրացվում է. դասերին հյուր են կանչվում տարբեր ոլորտների հեղինակավոր փորձագետների եւ բիզնեսի ներկայացուցիչների: Հաբեթ Մադոյանը սրա առնչությամբ հետաքրքիր նկատառում է անում. «Հայաստանի տնտեսությունն ու տնտեսվարող սուբյեկտներն այնքան փակ են, որ հնարավոր չէ case-study գրել»: Սա էլ մեկ խոչընդոտ` բիզնես կրթության համար:
Է. Գեւորգյանը նշում է, որ հայաստանյան բիզնես միջավայրը դեռեւս էվոլուցիայի փուլում է, դեռ բազմաթիվ փոփոխություններ են լինելու եւ դաշտի խաղացողները ստիպված են լինելու պրոֆեսիոնոալ աշխատել` մրցունակ լինելու համար. «Մենք մեր ուսանողներին պատրաստում ենք ոչ միայն այսօրվա, այլեւ վաղվա համար: Մեր շրջանավարտների մի մասը միգուցե այսօր անմիջապես չկարողանա կիրառել իր գիտելիքները, սակայն 10-15 տարի հետո պահանջներն այլ կլինեն»:
Աստղիկ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆ