Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
Ինչպես խոստացել էի, այս հրապարակմամբ կանդրադառնամ 2020 թ. հունիսի 30-ին մի քանի ժամվա ընթացքում քննարկված և ամբողջությամբ ընդունված «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքի փոփոխության բովանդակությանը։ Արդեն սովորական դարձած արատավոր պրակտիկային համապատասխան` այս փոփոխություններն ընդունվեցին «Իմ քայլը» խմբակցության կողմից՝ 80 կողմ ձայնով։ Առանց հանրային քննարկումների, ընդդիմության, ինչպես նաև իրավասու մարմինների կարծիքների, հապճեպ ընդունված այս փաթեթի միակ շարժառիթը ընդամենը 8 օր առաջ ապօրինությամբ ընդունված և հրապարակված` Սահմանադրության 213 հոդվածի փոփոխությունը գործադրելն էր։
Հարցն այն է, որ Սահմանադրության` 2020 թ. հունիսի 22-ին հակասահմանադրական կարգով ընդունված փոփոխությամբ ձևակերպվեց, որ Սահմանադրական դատարանի գործող նախագահի և դատարանի` տասներկու տարի պաշտոնավարած երեք դատավորների լիազորությունները համարվում են ավարտված, և նրանց պաշտոնավարումը դադարում է, իսկ նրանց փոխարեն պետք է կատարվեն նոր նշանակումներ։ Հատկանշական է, որ երեք դատավորներն էլ նշանակված են եղել Հանրապետության նախագահի կողմից տարբեր ժամանակահատվածներում (Ալվինա Գյուլումյանը՝ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի և Սերժ Սարգսյանի, Հրանտ Նազարյանը և Ֆելիքս Թոխյանը՝ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի կողմից)։ Ըստ էության, այս փոփոխության գործադրման դեպքում Սահմանադրական դատարանում դատավորի կարգավիճակում մնում են միայն Ազգային ժողովի կողմից նշանակված 6 դատավորները։
Ոգևորված 2020 թ. հունիսի 22-ի հակասահմանադրական փոփոխությամբ` երկրի վարչապետը, Ազգային ժողովի նախագահը և բազմաթիվ պաշտոնատար անձինք հայտարարեցին, որ Սահմանադրական դատարանի նշված պաշտոնյաների լիազորությունները դադարել են հունիսի 26-ից, և նրանց փոխարեն պետք է առաջադրվեն նոր անձինք։ Սակայն ակնհայտ շտապողականության պայմաններում սահմանադրական փոփոխության հեղինակները «մոռացել էին», որ «Սահմանադրական դատարանի մասին» սահմանադրական օրենքով երաշխավորված է «լիազորությունները ավարտված համարվող» դատավորների պաշտոնավարումը՝ Սահմանադրական դատարանի նախագահի և փոխնախագահի համար մինչև 65 տարին, իսկ դատավորների համար՝ մինչև 70 տարին լրանալը։ Մասնագիտական հանրության և քաղաքական ուժերի հրապարակային քննադատություններից հետո իշխանությունը հասկացավ, որ կոպտագույն սխալ է թույլ տվել, և արդեն հունիսի 30-ին ընդունեց «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքի փոփոխությունը, որն, ինչպես հենց ընդունման օրը պարզվեց, Հանրապետության նախագահը չի պատրաստվում ստորագրել։
Իսկ ի՞նչ հիմնական փոփոխություններ են արվում «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքում, և արդյո՞ք դրանք համապատասխանում են Սահմանադրությանը։
Սակայն մինչև անդրադառնալը Սահմանադրության հետ առերևույթ խնդիրներ ունեցող դրույթներին, կատարենք երկու արձանագրում.
ա) փոփոխություններից մեկով ուժը կորցրած են ճանաչվում ընդամենը 6 ամիս առաջ ընդունված, Վենետիկի հանձնաժողովի մասնագիտական եզրակացություններին չհամապատասխանող և իրավական խայտառակություն որակված` Սահմանադրական դատարանի դատավորներին վաղաժամ թոշակի ուղարկելու վերաբերյալ օրենքի դրույթները, որոնք հանրության մեջ ստացել էին «օրինական կաշառք» անվանումը։ Փաստորեն, դատավորներին վաղաժամ թոշակավորելու մասին օրենքի դրույթները ուժը կորցրած ճանաչելով` իշխանությունն, ըստ էության, ընդունում է, որ նախկինում այս նորմերի ներմուծումը ոչ միայն անիմաստ է եղել, այլ նաև դրանցով խախտվել են դատավորի սոցիալական հենքով պայմանավորված անկախության երաշխիքները։
բ) «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքի 17-րդ հոդվածի 2-րդ մասից նախ հանվում է մի բացառություն, և ուժը կորցրած է ճանաչվում նույն հոդվածի 5-րդ մասը, որոնք ընդամենը 6 օր առաջ էին ներմուծվել։ Սա վկայում է այն մասին, թե որքան անփույթ և չմշակված են ներկայացվում օրենքների նախագծերը։
Այժմ անդրադառնանք հիմնական փոփոխություններին։ Այսպես` ուժը կորցրած են ճանաչվում Սահմանադրական դատարանի նախագահի և դատավորների պաշտոնավարման ժամկետները սահմանող դրույթները, ներմուծվում են մինչև 12 տարի պաշտոնավարելու, պաշտոնավարման դադարեցման, ինչպես նաև թափուր պաշտոններում դատավորների թեկնածուների առաջադրման հիմքերի, ժամկետների և ընթացակարգերի նոր կարգավորումներ։ Փոփոխվում է նոր դատավորների ընտրության համար առաջադրման հերթականությունը, դատարանի նախագահի ընտրության ժամկետ է սահմանվում այն պահը, երբ ինը դատավորները նշանակված կլինեն։ Բացի այդ` մինչև դատարանի նախագահի ընտրությունը լիազորություններ են նախատեսվում դատարանի նախագահի լիազորությունները ժամանակավորապես կատարողին։ Այսպիսով՝
Վերը բերված` դատավորի ընտրության քաղաքականացման օրինակը կիրառելի է նաև Սահմանադրական դատարանի նախագահի թեկնածուի դեպքում, հատկապես` այս անցումային փուլում։ Ինչպես նշեցինք, «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքում փոփոխությունների համաձայն, դատարանի նախագահը կընտրվի այն ժամանակ, երբ բոլոր դատավորները նշանակված կլինեն։ Ապաքաղաքական սկզբունքի խախտումից զատ, նման իրավակարգավորումը հակասում է նաև Սահմանադրության 166-րդ, 167-րդ, ինչպես նաև «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքի 19-րդ հոդվածներին, որոնց համաձայն` Սահմանադրական դատարանի նախագահն ընտրվում է ընդհանուր թվի ձայների 2/3-ով, իսկ մեկ թեկնածուի դեպքում՝ պարզ մեծամասնությամբ։
Բացի այդ` «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքում կատարված փոփոխությամբ մինչև դատարանի նախագահի ընտրությունը լիազորություններ են նախատեսվել դատարանի նախագահի լիազորությունները ժամանակավորապես կատարողին։ Սակայն պետք է արձանագրել, որ այսպիսի կարգավիճակը նույն «Սահմանադրական դատարանի մասին» սահմանադրական օրենքի 18-րդ հոդվածը պայմանավորում է դատարանի նախագահի և փոխնախագահի բացակայության հետ։ Այսինքն` Սահմանադրական դատարանի նախագահի լիազորությունները ժամանակավորապես կատարողի ինստիտուտը ի հայտ է գալիս այն դեպքում, երբ կան Սահմանադրական դատարանի ընտրված նախագահ կամ փոխնախագահ, և նրանք տարբեր պատճառներով բացակայում են։ Մինչդեռ օրենսդրական նախագծի հեղինակները, անտեսելով այս իրավանորմը, մի կողմից դադարեցնում են Սահմանադրական դատարանի նախագահի ու փոխնախագահի լիազորությունները, մյուս կողմից նշում են նախագահի լիազորությունները ժամանակավորապես կատարողի մասին, ինչը չի համապատասխանում լիազորող նորմերի իրավական որոշակիության սահմանադրական նորմ-սկզբունքին։
Առ այդ, ամբողջացնելով վերը նշված վերլուծություներն ու փաստարկումները, հանգում ենք հետևյալին` «Սահմանադրական դատարանի մասին» օրենքում 30.06.2020թ. կատարված փոփոխությունները առերևույթ պարունակում են բազմաթիվ հակասահմանադրական դրույթներ, որոնց օրենքի տեսք հաղորդելը խաթարում է Սահմանադրությամբ ամրագրված իրավական պետության բնութագիրը։ Ուստի չափազանց կարևոր է դրանց քննարկումն ու գնահատումը Սահմանադրական դատարանի կողմից` որպես Սահմանադրության գերակայությունը ապահովող հիմնական ինստիտուտի (Սահմանադրության 167-րդ հոդվածի 1-ին մաս)։ Հետևաբար, Սահմանադրական արդարադատություն իրականացնելու համար այս փուլում միակ օրինական դիմումատուն Հանրապետության նախագահն է, որը պետք է իրականացնի իր լիազորությունը և Ազգային ժողովի կողմից 2020թ. հունիսի 30-ին ընդունված «Սահմանադրական դատարանի մասին» սահմանադրական օրենքի փոփոխությունը՝ կից օրինագծով, ներկայացնի Սահմանադրական դատարանի քննությանը։
Արծվիկ Մինասյան
ՀՅԴ Հայաստանի Գերագույն մարմնի անդամ
Տնտեսագիտության թեկնածու, իրավաբան