Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
1828 թվականի փետրվարի 10-ն ցարական Ռուսաստանի և շահական պարսկաստանի միջև կնքված Թուրքմենչայի պայմանագրով Արևելյան Հայաստանը միացավ Ռուսական կայսրությանը: Պարսկահպատակ մնացած գավառների և Արևմտյան Հայաստանի բնակիչները այս շրջանում սկսեցին արժևորել քրիստոնյա երկրի հովանու ներքո ապրել և ստեղծագործելու հնարավորությունը, դրա համար էլ նրանք բուռն կերպով արձագանքեցին 1828 թվականի մարտ-ապրիլ ամիսներին կաթողիկոս Ներսես Աշտարակեցու կոչին տեղափոխվել և վերաբնակվել Արևելյան Հայաստանում:
1828-1829 թթ. ռուս- թուրքական պատերազմի ավարտից և Ադրիանապոլսի պայմանագրի կնքումից հետո նմանատիպ հնարավորություն ընձեռնվեց նաև Արևմտահայությանը:
Մշո գավառի Բուլանուղ գյուղից Արևելյան Հայաստանում վերահաստատվեց 12 ընտանիք, որոնցից մեկն էլ Հովսեփյան գերդաստանն էր, որոնք ժամանակի հետ տեղափոխվեցին և հաստատվեցին Արագածի արևելյան լանջերին գտնվող Չքնաղ գյուղում: Հատկանշական է, որ այդ շրջանում վերաբնակները անկախ նրանից թե ինչ գույք կտեղափոխեին իրենց հետ, նրանք իրենց հետ բերում էին նաև «Նարեկ» կոչվող ավետարանները:
Նկար 1
Ահա այս ավետարանը, որը Հովսեփյան ընտանիքը Բուլանուղ գյուղից իր հետ տեղափոխեց Արևելյան Հայաստան: Այն թվագրվում է 17-րդ դարով: Հատկանշական է, որ այս ավետարանը Նարեկ է կոչվել զուտ իր բուժիչ զորության, ոչ թե Գրիգոր Նարեկացու Մատյան Ողբերգության օրինակներից մեկը լինելու համար, բայց Նարեկ անվանակոչությունը ասոցացված է հենց Նարեկացու անվան հետ:
Հետագայում Հովսեփյան ընտանիքը վերահաստատվել է Արագածի արևելյան լանջերին գտնվող Չքնաղ գյուղում, իրենց հետ տեղափոխելով հրաշագործ ավետարանը, իրենց տան հարևանությամբ կառուցել են Սուրբ Նարեկ կոչվող մատուռը ու հենց մատուռում էլ սրբորեն պահում էին այս հրաշագործ ավետարանը:
Նկար 2
Ի դեպ հին մատուռը կառուցվել է գյուղի տարածքում բավականին հայտնի որձաքարի մի տեսակից, որը տեղացիները անվնում են լեռ քար (Այն բնականից աչքի է ընկնւմ մակերևույթի հարթությամբ և առանձնանում է իր սպիտակ և կապույտ տեսակներով):
Նկար 3
Նկար 4
Նկար 5
Նկար 6
3-րդից 6-րդ նկարներում երևում է մատուռի հին պատերն են հենց վերոնշյալ քարատեսակից են: Բոլոր նկարները փաստում են, որ մատուռի հին պատերը կաղածեփ են:
Կառուցումից ի վեր մատուռ եղել է չքնաղցիների գլխավոր սրբավայրերից մեկը: Ժամանակի ընթացքում գյուղի տարածքում կառուցվել է Սուրբ Ստեփանոս եկեղեցին, բայց այս մատուռը գյուղի բնակիիչների համար երբեք չի կորցրել իր դերն ու նշանակությունը: Տաղավար տոներին գյուղի բնակիչները թե' նախկինում, թե' հիմա անպայման այցելում են այս մատուռ:
Մատուռը իր դերն ու նշանակությունը պահպանեց նաև 1939 թվականից հետո, երբ Հովսեփյան ընտանիքը Չքնաղ գյուղից տեղափոխվեց և վերահաստատվեց Երևանի հարակից Կողբ գյուղում` իրենց հետ տանելով Սուրբ գիրքը: Խորհրդային տարիներին Սուրբ Ստեփանս եկեղեցին քանդվեց, իսկ մատուռի նշանակությունը գյուղի համար ավելի բարձրացավ:
ԽՍՀՄ անկումից հետո վերականգնվեց Սուրբ Ստեփանոս եկեղեցին, դրան զուգահեռ Հովսեփյան ընտանիքի ջանքերով ժամանակակից ճարտարապետական լուծումներվ արդիկանացվեց և ամրացվեց Նարեկ մատուռի պատերը, Մատուռի տանիքին կառուցվեց զանգակատուն և Սուրբ Ստեփանոս եկեղեցու հետ միասին 2004 թվականի հունիսին վերաօծվեց ամենայն հայոց կաթողիկոս Գարեգին Երկրորդի ձեռամբ: Հրաշագործ ավետարանն էլ վերադարձվեց մատուռին և առ այսօր պահպանվում է այնտեղ:
Նկար 7
Ահա մատուռի հնաոճ դուռը, որն ամրացված է հատուկ երկաթե դետալների միջոցով: այդ դետալները կոչվում են ծղխնի (կարճ Ծխնի), որը մինչև 20-րդ դարի երկրորդ կեսը լայնորեն կիրառվում էր հատկապես գյուղական բնակավայրերում: Սրանք բացառապես դարբինների ձեռքի աշխատանքի արդյունք են և աչքի են ընկնում իրենց դիմացկունությամբ:
Նկար 8
Մատուռի ծածկն է կաղնու փայտից պատրաստված գերաններից: Ինչպես բոլոր հնամենի մատուռները այս մատուռն էլ ունի երդիկ, որը նախևառաջ ծառայում է որպես բնական լուսավորության աղբյուր: Հատկանշական է, որ օրվա բոլոր ժամերին անկախ արեգակի դիրքից, այս երդիկից մշտապես ապահովվում է արեգակի շողերի մուտքը մատուռի ներս:
Հաջորդիվ վեցը լուսանկարներ են, որոնք մատուռի ներսում են արվել.
Մհեր Համբարձումյան
Արագածոտնի Վարդենիս գյուղի դպրոցի պատմության ուսուցիչ