կարևոր
0 դիտում, 9 տարի առաջ - 2015-08-25 17:03
Առանց Կատեգորիա

«Կայֆ բռնելու» համար չէ, որ թողնում ենք մեր երկիրը. Լևոն Մինասյան

«Կայֆ բռնելու» համար չէ, որ թողնում ենք մեր երկիրը. Լևոն Մինասյան

Ֆրանսիահայ ռեժիսոր Լևոն Մինասյանն այս տարի կրկին մասնակցում էր «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնին` իր «Սանդվիչ կղզու մարդը» ֆիլմով: Հիշեցնենք, որ Մինասյանն առաջին անգամ 2011-ին «Դաշնամուր» ֆիլմով է մասնակցել «Ոսկե ծիրան»-ին:

Մինասյանը ծնունդով Գյումրիից է, Ֆրանսիա է տեղափոխվել երկրաշարժից հետո: Կինոռեժիսորը Հայաստանում շատ է լինում, գնում Գյումրի և ցավով նշում է, որ Գյումրին տարեցտարի դատարկվում է: Մինասյանը նաև Վարդան Պետրոսյանին է հաճախ հիշում, կարծում է` ճիշտ չէ նրան կալանքի տակ պահելը: Yerkir.am-ի զրուցակիցն է Լևոն Մինասյանը:

 

Իմ ճանապարհները փակ էի տեսնում այստեղ

Հայաստանից հեռանալու և Ֆրանսիայում հաստատվելու պատճառները շատ են ու բազմազան, որովհետև երկիր թողնելը մեծ ողբերգություն է մարդու համար: Հենց այնպես` «կայֆ բռնելու» համար չէ, որ թողնում ենք մեր երկիրը ու գնում մեկ ուրիշ մշակույթ ունեցող երկիր: Ես իմ ճանապարհները փակ էի տեսնում: Գուցե սխալվել եմ, իմ ընկերներից շատերն այդ շրջանում մնացին Հայաստանում, դարձան ռեժիսորներ, հիմա ֆիլմեր են նկարահանում: Այն տարիներին փորձեցի ՎԳԻԿ ընդունվել, որն իմ մեծ երազանքն էր: 18 տարեկան էի, գնացք նստեցի, գնացի Մոսկվա, հասա ՎԳԻԿ, բայց ինձ ասացին, որ ես ոչ մի շանս չունեմ) այնտեղ սովորելու, քանի որ ընդամենը 7 տեղ էր հատկացված ռեժիսուրական բաժնին: Հետո… Հետո Գյումրու երկրաշարժը եղավ… Ամեն ինչ քանդվեց, և ինձ պետք էր վերապրել, վերագտնել իմ կյանքը, և ինձ համար այդ պահին լավագույն որոշումն ուղղակի գնալն էր:

 

Դրսի մասին հեքիաթները` մեղքը խոստովանելու ձև

Այստեղ շատերին թվում է, որ երբ գնում ես ինչ-որ երկիր, բոլոր դռները բացվում են քեզ համար: Հայաստանից քանի՞ միլիոն մարդ է դուրս գնացել: Պատկերացնո՞ւմ եք` եթե բոլորի առջև դռները բաց լինեին, մենք կունենայինք 1 մլն բիզնեսմեն, 1 մլն ռեժիսոր ու դերասան: Թող ոչ ոք չմտածի, որ դրսում իրենց գրկաբաց են սպասում, որ հենց գնան, նրանց բնակարան, ավտոմեքենա և աշխատանք են տալու: Այդ հեքիաթները պատմում են այն մարդիկ, ովքեր մտածում են, թե իրենք սխալ են գործել, որ չեն գնացել, իրենց մեղքը խոստովանելու ձև է: Ինձ համար որոշ չափով հեշտ էր հարմարվելը, քանի որ կար երիտասարդության ֆակտորը` 20-22 տարեկան էի, շատ մեծ էներգիա ունեի և կարողացա շատ արագ լեզուներ սովորել` անգլերեն, ֆրանսերեն, ինչը շատ օգնում է, քանի որ կան մարդիկ, ովքեր 30 տարի ապրում են մի երկրում, բայց այդպես էլ նորմալ չեն սովորում լեզուն: Ես կարճ ժամանակում սկսեցի մտածել ֆրանսերեն, իմ սցենարները հիմա ես ֆրանսերենով եմ գրում, հետո նոր թարգմանում եմ հայերեն: Չգիտեմ, գնալ-մնալու մասին այնքան էլ չեմ սիրում խոսել, մտածում եմ` միգուցե կարող էի շատ ավելի հաջողած լինել, ունենալ մի շարք լիամետրաժ ֆիլմեր, բայց դե, այսօր ունեցածովս էլ դժգոհ չեմ:

 

Գյումրին ոչ միայն չի փոխվում, այլև դեպի վատն է գնում

Տարեկան մի քանի անգամ որոշ ժամանակով գալիս եմ Հայաստան և պետք է ասեմ, որ, ցավոք, ամեն ինչ դեպի վատն է գնում: Խոսքը միայն Գյումրու մասին չէ, նույնն է նաև Երևանում և մարզերում: Երևանում էլ շատ բնակարանների դռներ փակ են, դուք նայեք ձեր հարևաններին. այսօր ձեր հին հարևաններից քանի՞սն են ձեր փողոցում ապրում: Գյումրիում այդ ամենն ավելի շատ է երևում, քանի որ կառավարական մակարդակով ձեռք չմեկնվեց կոտրված ողնաշարով քաղաքը վերականգնելուն: Կարող էին ամեն ինչ անել` ստեղծել հարկային ազատ գոտի, որ տնտեսությունը զարգանա, բայց ոչինչ չարեցին: Հիմա մայրս Գյումրիում է ապրում, մայրս ինձ հետ չմեկնեց, և դա նրա ընտրությունն էր:  Մայրս մի քանի անգամ եղել է Փարիզում, բայց նա տնից դուրս չէր գալիս, իսկ Գյումրիում դռները բաց են, հարևանները միշտ մեր տանն են, հարևանների երեխաները գալիս են` կոնֆետ ուտելու: Այսինքն` այս շփումը, որն ազգային հարստություն է Հայաստանի համար, շատ հազվադեպ կարող ես հանդիպել Ֆրանսիայում: Կուզեի, որ Հայաստանը չկորցներ այդ մարդկային ջերմությունը:

 

«Դուք` ուսանողներդ, ամենքդ ալ արտիստ եք»…

Այն, ինչին հասնում ես դրսում, միայնակ ես անում, այսինքն` ընկերներ կան, որ միշտ կողքիդ են, բայց հայ համայնքը ոչնչով չի օգնում քեզ: Ավելին` հայ համայնքը Եվրոպայում, մանավանդ` Ֆրանսիայում, շատ «սկլերոզացված» է: Երբ ես ուսանող էի, մի շարք հայ ուսանողների հետ փորձեցինք օգնություն հայցել, որ մեզ թոշակ տան, որպեսզի կարողանանք մեր ուսումը շարունակել: Ի պատասխան, ինձ ասացին. «Ամենքդ ալ արտիստ եք, դուք` ուսանողներդ»: Այսինքն` իրենց պետք էին բժիշկներ, փաստաբաններ, բայց երբ ես ասացի, թե չէ՞ որ մենք այսօր հպարտ ենք ձեր արտիստներով` Փարաջանովով, Անրի Վեռնոյով, ինձ ասացին. «Քեզ իրենց հետ մի՛ համեմատիր»: Հայ համայնքի հետ իմ շփումն այդքանով ավարտվեց:

 

Ֆրանսիայում գնահատում են օտար մշակույթը

Ֆրանսիայում օտար մշակույթը գնահատելու հետաքրքրություն կա, որը շատ ազգեր չունեն, օրինակ` ռուսները չունեն նման հատկություն: Տեսեք` ո՞ր երկիրն է ընդունակ արտադրելու հայերենով, հայկական սյուժեով, հայ դերասաններով ու ծագումով հայ ռեժիսորի ֆիլմ, իսկ  «Դաշնամուրը» ֆրանսիական արտադրություն է, այսինքն` կարճամետրաժ ֆիլմի ծախսերն /70 000 եվրո/ ամբողջովին վճարվել են ֆրանսիական կառավարության, տեղի կինոկենտրոնի կողմից:

 

Միգուցե այսքան չպե՞տք է սիրեի կինոն

Առաջին ֆիլմս ուսանողական էր: Այդ ժամանակ սովորում էի Ֆրանսիայում, և ընկերներիս հետ կյանքի կոչեցինք այն: Ֆիլմը 16 տարեկան երեխաների սիրո մասին էր, կոչվում էր «Գարնան սկիզբը»: Ես շատ կապված եմ եղել կինոյի հետ, փոքր տարիքից ես արդեն գիտեի, որ կինոյով եմ զբաղվելու, չնայած բացարձակապես չգիտեի` ինչ եմ անելու: Երևի հենց այդ սերը ինձ տարավ կինո, հենց այդ սերը մի շարք խնդիրների առջև ինձ կանգնեցրեց, երևի պետք էր ավելի քիչ սիրել, որովհետև եթե մեկին շատ ես սիրում, փախչում է քեզնից: Հիմա  չեմ աշխատում մեկ ֆիլմարտադրող ընկերության հետ, գրում եմ սցենարներ, դրանք ցույց տալիս պրոդյուսերներին և հետո սկսում նկարահանման աշխատանքները: Հայաստանում պրոդյուսերական դպրոցը շատ թերի է, թեև կան ազնիվ պրոդյուսերներ, օրինակ` Հրաչ Քեշիշյանը: Թե ինչ ֆիլմեր են նկարվում, դա հարցի մյուս կողմն է, խոսքը զուտ պրոդյուսերական աշխատանքի մասին է:

 

Վարդան Պետրոսյանի մասին շատ եմ մտածում

Վարդանը… Ես շատ եմ հարգում ու գնահատում նրան: Կուզենայի, որ Վարդանի հետ վարվեին ոչ թե որպես հանցագործի: Նրան մեկուսացրել են հասարակությունից, որ հասարակությանը վնաս չտա՞, արդյո՞ք Վարդանն այնքան վտանգավոր հանցագործ է, որ այսքան պետք է բանտում նստեր: Վարդանին բանտում պահելն ազգային ամոթ է:

 

Աղջկաս փորձում եմ տալ այն ամենն, ինչ ես չեմ ունեցել

Ես շատ կուզենայի, որ աղջիկս կինոյով զբաղվեր, բայց նա կինոյով հետաքրքրված չէ, նա ձիերով է հետաքրքրված: Ամեն մարդ ազատ է` որոշելու իր ճանապարհը: Ես նրան կտամ բոլոր այն հնարավորությունները, որ ես ունեմ, կսովորեցնեմ այդ արվեստը: Այն, որ մենք դժվար կյանք ենք ունեցել, չի նշանակում, որ մեր երեխաներն էլ պետք է այդ ճանապարհով անցնեն: Մենք պետք է անենք ամեն ինչ, որ նրանց կյանքը հեշտացնենք:  Ամիսը մեկ անգամ ես աղջկաս հետ Լուվր եմ գնում, մենք միասին շատ ենք ճանապարհորդում: Հասկանո՞ւմ եք`  փորձում եմ նրան տալ այն, ինչ ես չեմ ունեցել: Հիմա ուզում եմ լիամետրաժ ֆիլմ նկարել, բայց ուզում եմ, որ այն հայ-ֆրանսիական համատեղ արտադրություն լինի: Տեսնենք` ինչ կստացվի…

 

Կարինե Հարությունյան