Փոխարժեքներ
21 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
Արդյո՞ք ապագայի հայ բանաստեղծը ողբալի անհրաժեշտություն պիտի զգա գրելու «Արցախի անկումը» թեմայով: Դա կատարյալ ողբերգություն կլիներ ոչ թե սոսկ հայ պոեզիայի, այլ առաջին հերթին ողջ հայ ժողովրդի համար: Եվ դա ինչ-որ չափով կանխելու նպատակով ես հրապարակում եմ իմ «Կարսի անկումը», որ այլևս թույլ չտրվի պատմական անմիտ ողբերգության կրկնություն:
Ալբերտ Մուշեղյան
1991 թ. ապրիլի 30-ին՝ Արցախի Գետաշեն բնակավայրում խորհրդային (ռուսական) ռազմական ուժերի և Ադրբեջանի ՕՄՕՆ-ի համատեղ հակահայկական «Օղակ» գործողության առթիվ
«Եվ ովքե՞ր էին դրանք, և ո՞վ էր դրանց ղեկավարը... կամ «վերի գլուխը». – արյունարբու մի սկյութ, ռսացած մի մոնղոլ, մի գերմանական լրտես, որ պլոմբած վագոնով հայրենիք վերադարձած՝ չին զորքերու և անվարտիք ավարներու օգնությամբ ներսերում խլել էր արդեն իշխանությունն ու հանձնել այն գերմանացիներին՝ այդպիսով գլուխ բերելով իր այն խոստումը, որ տվել էր արյունարբու Վիլհելմ կայսեր՝...»:
Եղիշե Չարենց
Օրհասական ու բախտորոշ քսան թվին,
Երբ ամենուր խլըրտում էր ու անկում,
Հայոց ազգին մի նենգ հարված էլ տվին՝
Հոկտեմբերին ընկավ պատվարը կանգուն (1):
Յոթը հարյուր հրանոթով մարտական
Ու տասնըմեկ հազար զինվոր-սպայով՝
Ընկավ Կարսը՝ Հայոց բերդերի հսկան,
Ու կարսեցին փախավ ողբով ու վայով:
Յոթը հազար թուրք հրոսակ անարի
Դեռ չէր տեսել այդքան գերի ու ավար.
Ինչպե՞ս ընկավ Կարսա բերդը անառիկ,
Ու անձնատուր եղավ զորքը զինավառ:
Շատ է եղել, որ արծիվը ճանկի լոր –
Առակի մեջ է լոկ լինում հակառակ.
Ամոթալի պարտությունները բոլոր,
Ո՛չ, չեն եղել սրա նման խայտառակ:
Արկերով լի յոթը հարյուր գոռ մարտկոց,
Բայց չըթնդաց մի թնդանոթ ողջ բերդից.
Հնչեց միայն մի հուսահատ կրակոց –
Անձնասպան եղավ հերոսն ամոթից:
Ըմբոստացավ, չուզեց պատիվն անարգել,
Թշնամու դեմ հանեց բերդից գումարտակ,
Բայց զինվորը հրաժարվեց կրակել, -
Իր գնդակից ընկավ իբրև նահատակ:
Այդ գնդապետ Մազմանյանն էր՝ հուսահատ,
Գերադասեց մահը դավից խայտառակ.
Բայց ապրեցին ճամարտակներ հուզառատ
Եվ գործիչներ՝ քաղաքագետ, բամբառակ:
Եվ ապրեցին իմաստակներ դանդալոշ՝
Կառավարող, բայց իսկապես կառապան,
Էլ ի՜նչ Համո, էլ ի՜նչ գեներալ Ալոշ,
Երբ ազգովի խաղալիք ես անպաշտպան:
Բերդը ժայռ էր, ոչ թե մի գուղձ անպիտան –
Ինչպե՞ս լափեց ժայռը ժեռատ բորենին,
Այս գաղտնիքը գիտեն երկու նոր տիտան,
Երկու փաշա միայն՝ Քեմալ ու Լենին:
Առաջնորդը սիրում էր դեռ ջահելուց
Շրջապատել իրեն ուշիմ հայերով,
Բայց հյուսիսի նոր հիսուսը այդ սիրուց
Հային մատնեց Հուդայի պես համբույրով:
Եղավ, ինչպես մեծ Պուշկինի օրերում՝
Հայ կամավոր գնդերի հետ ուս-ուսի
Ռուսաց զորքը հասավ, առավ Էրզըրում (2),
Բայց ուրիշ էր ցավն ու դավը հյուսիսի:
Նիկոլ ցարը երազում էր երկու բան (3)՝
Արևմտյան Հայաստանը դատարկել,
Արածանի գետը կոչել Նոր Կուբան՝
Եփրատիայի կազակություն հիմնարկել:
Ցարը հանեց գերմանական զորքի դեմ
Երկու հարյուր հազար պատանդ հայ զինվոր,
Բայց կռվում էր Հայոց հողում թուրքի դեմ
Հազիվ միայն տասը հազար կամավոր:
Ընկավ ցարը, - առաջնորդը եկավ մեծ.
Հայը մնաց երկու քարի արանքում,
Թումանյանը, որդեկորույս կարկամեց (4)
Նոր ընկերի ու հին ցարի արանքում:
Ու կոչ հնչեց մթագնումի այն ժամին,
Երբ ամբոխը լույս ու հույս չի նշմարում
«Հայրենի՜քն է ձեր ոխերիմ թշնամին,
Հայրենիքը մատնեք փրկիչ թշնամուն»:
Երբ թշնամու փակ վագոնով պլոմբած՝
Եկավ զավթեց գահը Հուդան թրքասեր.
Ռուս զինվորը քնա՞ծ էր խոր, թե՞ հարբած,
Երբ սահմանը անցավ Վիլհելմը Կայզեր:
Նոր ընկերը՝ լոկ անազգի մի ելունդ,
Փիլիսոփան, որ լոկ պաշտեց մատերիան,
Լենին պապին, որ հար մնաց անսերունդ,
Չէր իմացել՝ ով է Պուշկին ու Տերյան:
Երբ շանսատակ եղավ Թալեաթը վեզիր,
Խելագարվեց կարծես Հուդան բոլշևիկ.
«Այնպես քեզնից ոխըս հանեմ, ո՛վ զազիր,
Որ մոռանաս Արարատ ու հայրենիք»:
Նոր ընկերը՝ հեղափոխիչն աշխարհի,
Նվեր տվեց Կարսը կարմիր Քեմալին,
Իսկ կարսեցին՝ ջահել պոետ նոր դարի,
Դյուրահավատ երգեց «Լենինն ու Ալին»:
Մայր Արաքսից մինչև Եփրատ՝ հայերին
Մի նոր եղեռն նյութեց Հուդան սիոնիստ,
Թուրքին բաշխեց մեր բյուրակնյա Նաիրին
Եվ Արարատ լեռը վսեմ, վեհանիստ:
Եվ Մոսկովյան դաշնագրով դավադիր
Արևելյան Հայաստանն էլ կես արին՝
Թուրքին տվին Կարս, Արդահան ու Իգդիր,
Նախիջևանն ու Արցախը՝ թաթարին:
Իսկ օսմանը՝ քոչվոր ծնունդ թուրանի,
Թղթով զավթեց լեռն Արարատ անառիկ,
Ողջ Արմենիա երկիրը մեր ծիրանի, -
Հայը՝ քոչվոր, ոչխարապահը՝ բնիկ:
Ու այն օրից լեռը մնում է գերված,
Որ մենք Ազատ Մասիս էինք անվանում.
Աշխարհ գիտե, հենց Սուրբ Գրքում է գրված,
Որ Այրարատ երկրին է նա պատկանում:
Ճերմակել է վշտից, ոչ թե տարիքից,
Եվ խորհում է մտքում լեռը հանճարեղ.
«Չլինի՜ թե մարդ-գազանի չարիքից
Աստված երկնից ուղարկի նոր ջրհեղեղ»:
Նիկոլ ցարի չորս դուստրերին լուսաշող (5),
Այս Լենինը մահավճիռ արձակեց.
Իսկ Թալեաթին միլիոնուկես հայ լափող՝
Շանսատակին մեծ նահատակ հռչակեց:
Գրված է, թե սուտ հիսուսներ կգան այլ (6)
Միլիոնուկես ազգը շինեն գորշ հոտեր,
Որ օսմանցիք դառնան անհագ մարդագայլ՝
Լույս մանուկներ ու լույս կույսեր հոշոտեն:
Բերդը տըվիք – եղբայրացա՞ն հայ ու թուրք,
Մարդակերին մարդանմա՞ն կարծեցիք.
Ու մորթվեցին, եղբայրությանն իբրև տուրք՝
Մի տասներկու հազար խաբված կարսեցիք (7):
Ու վեր ելավ գաղտնի մուտքով Կարս բերդի
Եպիսկոպոս Հովսեփյանը Գարեգին (8),
Մինչ ոռնում էր արյունախում տմարդի
Թուրք խուժանը արյան տենչով մոլեգին:
Եվ ակնածեց սրբի տեսքից անձնուրաց
Բերդին տիրած Կարաբեքիր գոռ փաշան`
Նշան արեց իր համհարզին զարհուրած,
Որ դադարի ցածում արյան թամաշան:
Եվ ուղեկցեց համհարզը սուրբ եկվորին,
Որ հասկանա, թե ի՞նչ մուտքով նա մտավ
Ու այս ձևով պատիվ տալով իր հյուրին
Անհայտ մուտքը Կարաբեքիրը գտավ:
Իսկ ի՞նչ եղավ այն ուղեկից քահանան,
Որ մտնելիս կախ էր գցում ոտքը կաղ,-
Այս աշխարհում ամենքը պիտ մահանան՝
Թո՛ղ որ Աստված լուսավորի միտքը կաղ:
Նոր ընկերը դավ, խարդավանք էր սիրում,
Ու հենց նրա հրահանգով սրտացավ
Ռուսաց զորքը հանկարծ լքեց Էրզրում (9)
Անճար թուրքը զենք ու ոսկի ստացավ:
Եվ մնացին ոսոխի դեմ ոխակալ
Գիմնազիստներ՝ լեցուն սիրո վառ տենչով,
Մոսին ուսին մշակ, ռամիկ ու մաճկալ
Եվ զինավառ մեծ հայդուկներ մարտնչող:
Վեհիբ փաշան քսանհինգ հազար ասկյարով
Լուսադեմին պիտի գերի հանձնվեր,
Բայց շտաբը վճիռ հանեց գիշերով,
Որ նահանջեն մեր չորս գնդերն անձնվեր:
Հայ գեներալ Նազարբեկովի ջանքով
Հայ գնդերը Էրզըրումից ետ բերին.
Դրա համար զինվորները ծաղրանքով
«Նազադ բեգոմ» քաջի անունը դրին:
Լենին-Քեմալ՝ զորք ու զենքով հայասպան,
Որ սիրում են արդարություն փողհարեն,
Թողին միայն մի սրտաչափ Հայաստան՝
Հին Նաիրի հսկա երկրի փոխարեն:
Հայը գաղթեց Էրզրումից գիշերով՝
Անիծելով դավն ու ոճիրը վերին.
Վեհիբ փաշան խնդում էր միշտ՝ հիշելով,
Թե ո՜նց զորքով գերի չընկավ հայերին:
Ու գաղթում էր ամբողջ մի ազգ տեղահան,
Իսկ թիկունքից իր նահանջող ջոկատով
Անդրանիկը, ինչպես հսկա մի վահան,
Թուրքի զորքը պահում էր ողջ ճակատով:
Հայաթափվեց մի պատմություն հնօրյա,
Հայաթափվեց մի հինավուրց հայրենիք,
Հին Հայասսա երկիրը մեր բնօրրան,
Ուր ծնվեցին աստվածները մեր բնիկ:
Եվ Նաիրին կորավ մուժում անթափանց,
Ու հնամյա քաղաքներում, շեներում
Վխտում էին բորենիներ հաղթապանծ,
Որոնք զոհին փուչ պատրանքներ չեն ներում:
Բայց հույս շողաց – կնքվեց Սևրի դաշնագիր՝
Տրապիզոնից մինչ Էրզըրում, Բիթլիս, Վան,
Ազատ, անկախ հռչակեցին մեր երկիր –
Հայրենազուրկ Հայոց ազգին հանգրվան:
Բայց անկատար մնաց հույս ու հատուցում,
Եվ հեղեցին մեր արյան դեմ՝ լոկ թանաք,
Ու մոռացան Արարայի մատույցում
Հայոց խիզախ լեգեոնի հաղթանակ (10):
Հայը միայն խելքի գալիս է վերջում՝
Վեճից հետո, երբ այլևս չեն վիճում,
Կռվից հետո, երբ երկիր է կորցրել,
Երբ զավակներն աշխարհով մեկ է ցըրել:
Արդյո՞ք հայը խելքի եկել է հիմի, -
Եվ թուրքը, որ եղել է շատ տարիներ
Հային դրկից, մի օրհնըված խոսք ունի՝
«Երնեկ հայի ետին խելքը ինձ լիներ»:
Ո՞վ է պղծում սրբությունս գողաբար,
Թե Նաիրին լոկ մարմաջ է ուղեղի, -
Նա՛, որ ցնորքը կոչում է գաղափար,
Իսկ ընթացքը իր ազգուրաց՝ Նոր ուղի:
Նա, որ ուզեց լույս հանճարը քո մարել
Ու ծանակել նվիրական վերքը քո,
Ճգնում է իր գաղափարին հարմարել,
Մեծ բանաստեղծ, նաիրական երկը քո (11):
Թե մոռանաս, ինչե՞ր գլխով մեր անցան,
Բնօրրանիդ հուշն ու հույսը թե մարես,
Մի բուռ ազգն էլ վերջը կանես ցիրուցան,
Այս ափ հողն էլ մի օր միֆ կըհամարես:
1. 1920 թվի հոկտեմբերի 30-ին տարօրինակ հանգամանքների բերումով Կարսի անառիկ բերդը հանձնվեց թուրքերին: Կարսի անկմանը առանձին գրքով անդրադարձել է պատմաբան Գևորգ Յազըչյանը։
2. 1918-ի փետրվարի 18-ին ռուսական զորքը և հայ կամավորական գնդերը ազատագրեցին Էրզրումը:
3. 1896 թվի սեպտեմբերին Նիկոլայ II ցարը մեկնեց Մեծ Բրիտանիա և հյուրընկալվեց Վիկտորյա թագուհու կողմից, որը նրա կնոջ՝ Ալեքսանդրա Ֆյոդորովնայի տատն էր: Այդ ժամանակ խիստ սրվել էին Մեծ Բրիտանիայի հարաբերությունները Օսմանյան կայսրության հետ, որը կազմակերպել էր հայերի կոտորածները Մուշում և Սասունում, իսկ Նիկոլայ II-ը այդ կոտորածը կազմակերպող Կոստանդնուպոլսի ղեկավարության հետ սկսել էր քաղաքական սիրախաղ: Ցարը, սակայն, մերժեց Անգլիական կառավարության առաջարկը՝ սուլթան Աբդուլ-Համիդին փոխարինելու և Եգիպտոսը Անգլիայի ենթակայության թողնելու մասին, չնայած փոխարենը որոշ զիջումներ էր ստանալու նեղուցների հարցում: Թեև նա համաձայնեց համատեղ մշակել Օսմանյան կայսրության բարեփոխումների նախագիծ, որի մեջ նախատեսված էին նաև հայերի վիճակը թեթևացնելու միջոցառումներ, սակայն այդ նախագիծը այդպես էլ չներկայացվեց սուլթանին: Այս իմաստով շատ ուշագրավ է հետևյալ փաստը՝ 1897 թվի մարտին ռուսական զորքերը մասնակցեցին հույն-թուրքական պատերազմին հաջորդած միջազգային խաղաղապահ գործողությանը Կրետե կղզում: Այս նպատակով Կովկասի փոխարքա նշանակվեց չարագործ Գրիգորի Սերգեևիչ Գալիցինը, որին աշուղ Ջիվանին անվանում էր «գայլ և ցին»: Գալիցինը չափազանց բացասական էր վերաբերում հայ ազգային շարժմանը: Լրագրող Ալեքսանդր Ամֆիտեատրովը պատմության համար հիշատակ է թողել Գալիցինի հայատյաց և տմարդի հետևյալ արտահայտությունը. «Այնտեղ կհասցնեմ, որ Թիֆլիսում մնացած միակ հայը կլինի հայի խրտվիլակը Թիֆլիսի թանգարանում»: Գալիցինը Հայ Առաքելական եկեղեցու ունեցվածքը բռնագրավելու և հայկական դպրոցները փակելու մասին ընդունված օրենքի (1903 թվի հունիսի 12) վճռական նախաձեռնողներից մեկն էր: Ընդունված օրենքով Հայ Եկեղեցու և հոգևոր հիմնարկների անշարժ գույքը՝ ներառյալ Էջմիածնի վանքի տարածքը և դրամագլուխը փոխանցվում էին պետական կառավարման: Այս ամենը արժանի հակահարված ստացավ սոցիալ-դեմոկրատ հնչակյանների կողմից, և 1903 թվի հոկտեմբերի 14-ին Գալիցինը մահափորձի հետևանքով ծանր վիրավորվեց Թիֆլիսի մոտերքում՝ Կոջորի խճուղու վրա: Իսկ 1904 թվի օգոստոսի 11-ին նա պարգևատրվեց Սուրբ Վլադիմիրի 1-ին աստիճանի շքանշանով՝ Կովկասը ղեկավարելու ջանքերի համար: Այս պարգևը հաստատում է, որ Գալիցինի նման ոճրագործը հովանավորվում էր Նիկոլայ II ցարի կողմից: Գալիցինը իր մահկանացուն կնքեց 1907 թվին Սանկտ Պետերբուրգում:
4. Տե՛ս տողերիս գրողի «Հովհաննես Թումանյանի չորս որդիների եղերական ճակատագիրը» ուսումնասիրությունը - «Գրականագիտական հանդես», № 2, 2019, էջ 199–216; նաև՝ 2019 թվի հոկտեմբերի 21-25–ին Հովհ.Թումանյանի ծննդյան 150–ամյակին նվիրված ԳԱԱ Մ.Աբեղյանի անվ. գրականության ինստիտուտի գիտաժողովի ժողովածու, «Գիտություն» հրատ., 2020, էջ 585-601։
5. 1918 թվի հուլիսի 16-ի լույս 17-ի գիշերը Լենինի հրահանգով իրագործվեց եղերական մահապատիժը, որին զոհ գնաց Նիկոլայ II ցարի ողջ ընտանիքը: Հեղափոխությունը չխնայեց ոչ նրա զավակներին, ոչ նույնիսկ ծառաներին: Եվ այս եղերական ոճրի հետքերը ծածկելու համար բոլորի աճյունների վրա մեծ քանակով ծծմբաթթու լցրեցին՝ նույնիսկ ոսկորները հալեցնելու համար: 1980-ական թվերին լենինգրադցի բանաստեղծուհի Կորոլյովան շատ հուզիչ բանաստեղծություն նվիրեց Նիկոլայ II ցարի ընտանիքի գնդակահարմանը, որի մեջ ցավով էր հիշատակում նրա չորս դուստրերի և իծնե անբուժելի հիվանդ որդու մասին: Ցարի դուստրերն էին՝ Օլգա (22 տ.), Տատյանա (20 տ.), Մարիա (18 տ.), Անաստասիա (16 տ.) և որդին՝ Ալեքսեյ (14 տ.):
6. Աւետարան ըստ Մատթէոսի. Գլուխ ԻԴ. «3. Եւ մինչ դեռ նստէր ի լերինն Ձիթենեաց, մատեան առ նա աշակերտքն առանձինն եւ ասեն. Ասա մեզ՝ ե՞րբ լինիցի այդ, եւ կամ զի՞նչ նշան իցէ քոյոյ գալստեանն եւ վախճանի աշխարհիս: 4. Պատասխանի ետ Յիսուս եւ ասէ ցնոսա. Զգոյշ լերուք՝ գուցէ ոք զձեզ խաբիցէ. 5. զի բազումք գայցեն յանուն իմ, եւ ասիցեն՝ թէ ես եմ Քրիստոսն, եւ զբազումս մոլորեցուցանիցեն: 6. Լսելոց էք պատերազմունս եւ համբաւս պատերազմաց. զգոյշ լերուք՝ մի՛ խռովեսջիք, զի պարտ է լինել այնմ ամենայնի, այլ չեւ է կատարած: 7. Յարիցէ ազգ յազգի վերայ, եւ թագաւորութիւն ի թագաւորութեան. եւ եղիցին սովք եւ սրածութիւնք եւ սասանութիւնք ի տեղիս տեղիս. 8. սակայն եւ այն ամենայն՝ սկիզբն է երկանց: ... 11. եւ բազում սուտ մարգարէք յարիցեն, եւ զբազումս մոլորեցուսցեն: ... 23. Յայնժամ թէ ոք ասիցէ ձեզ՝ ահաւասիկ աստ է Քրիստոսն կամ անդ, մի՛ հաւատայցէք: ... 24. Զի յարիցեն սուտ քրիստոսք եւ սուտ մարգարէք, եւ տայցեն նշանս մեծամեծս եւ արուեստս, մինչ մոլորեցուցանել՝ թէ հնար ինչ իցէ՝ եւ զընտրեալսն.»։
7. Սարդարապատի պանծալի հերոս գեներալ-մայոր Դանիել Բեկ-Փիրումյանը գլխավոր հրամանատար Մովսես Սիլիկյանի տեղակալն էր: Ցավոք, ավտովթարի ժամանակ կոտրել էր ոտքը և 1920 թվի հոկտեմբերի 30-ին թուրք-բոլշևիկյան դավադրության հետևանքով Կարսի բերդի անկման ժամանակ գերի էր ընկել թուրքերի ձեռքը: 1921 թվի հունվարին նրան տեղափոխել են Ալեքսանդրապոլ, ապա հանձնել ռուսական 11-րդ Կարմիր բանակի ներկայացուցիչներին: Խորհրդային Հայաստանում մոլեգնող տեռորի ժամանակ բոլշևիկները նրան մեղադրեցին իրենց իսկ կազմակերպած Կարսի բերդի անկման համար և հայ բարձրաստիճան այլ սպաների հետ գնդակահարեցին Ղարաքիլիսա-Դիլիջան ճանապարհին: Գեներալի դին գաղտնի տեղափոխվել է Էջմիածին և ամփոփվել Սուրբ Գայանեի վանքին կից գերեզմանոցում: Արցախի Մահապարտների գնդի հրամանատար Պողոս Բեկ-Փիրումյանը, լսելով 1921 թվին իր հորեղբորորդի Դանիել Բեկ-Փիրումյանի գնդակահարման մասին, Երևանի Անգլիական այգում ինքնասպան եղավ՝ ատրճանակից իր բերանի մեջ կրակելով:
8. Գարեգին Ա Հովսեփյանց (1867-1952), 1943 թվականից Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոս, նշանավոր հայագետ, արվեստաբան, Գերմանիայի Լայպցիգի համալսարանի փիլիսոփայության դոկտոր:
9. Ռուս-թուրքական զինադադարը կնքվեց Երզնկայում 1917 թ. դեկտեմբերի 5–ին Խորհրդային Ռուսաստանի առաջարկով:
10. Առաջին համաշխարհային պատերազմի վերջում Անգլիան և Ֆրանսիան Մեծ եղեռնից մազապուրծ հայերից կամավորական լեգեոն կազմեցին՝ Պաղեստինը թուրքերից ազատագրելու համար, խոստանալով դրա դիմաց Կիլիկիայում ստեղծել Հայկական պետություն՝ Ֆրանսիայի հովանու ներքո: Վճռական ճակատամարտը թուրքական բանակի դեմ տեղի ունեցավ 1918 թվի սեպտեմբերի 19-ին Նաբլուս քաղաքի մատույցներում՝ Արարայի բարձունքի համար, որտեղ հիմնականում հայկական լեգեոնի ուժերով ջախջախվեց թուրքական բանակը: Արդյունքում՝ Անգլիան ստացավ Պաղեստինը կառավարելու մանդատ, իսկ Ֆրանսիան 1919 թվին բախտի քմահաճույքին մատնեց Կիլիկիայում վերստին հավաքված ավելի քան 150 հազար հայերին և Կիլիկիան Թուրքիային հանձնելով՝ դրա դիմաց, 1921 թ. հոկտեմբերի 20-ի Անկարայի համաձայնագրով իրավունք ստացավ շահագործելու Բաղդադի երկաթուղու մի փոքրիկ տեղամաս:
11. Եղիշե Չարենցը «Երկիր Նաիրի» վեպում (1932 թ.) տուրք է տալիս Խորհրդային կոմկուսի այն մտայնությանը, որ Արևմտյան Հայաստանը այլևս գոյություն չունի և պետք է վերջ տալ «Երկիր Նաիրի» առասպելին՝ ի հաճույս քեմալական Թուրքիայի: Իմ «Եղերերգ Եղիշե Չարենցին» բանաստեղծության մեջ («Գրական թերթ», 2018, մարտի 16) հենց սկզբից ակնարկում եմ այդ թեման՝ «Չարենցը կարմիր այն մուժը վանեց, /Երբ սթափ հոգով նայեց նա իրին, /Մեր հավաքական ուժին դավանեց, /Ու վերածնվեց երկիր Նաիրին։»: Նույն նկատառումով էլ հայտնի հայագետ Ստեփան Մալխասյանցը պատմահայր Մովսես Խորենացու «Հայոց պատմության» աշխարհաբար թարգմանության ներածության մեջ նրա ծննդավայրը պատմական Տարոնից (Տուրուբերան) փոխադրեց Սյունիք և 1940 թվականից սկսած մինչև օրս շուրջ 20 հրատարակություններում համառորեն կրկնվում է այս անհիմն մտացածին տեսակետը, որը ես ժխտել եմ իմ «Մովսես Խորենացու դարը» մենագրության մեջ (2007 թ., գլ. առաջին, էջ 33-44; տե՛ս նաև «Որտե՞ղ է ծնվել Պատմահայրը» - «Երկիր Ավետյաց», «Սասուն» հայրենակցական միության հանդես, 1991, հոկտեմբեր, № 11 (23), էջ 6-7):
Ալբերտ Մուշեղյան
Երևան, 18 նոյեմբեր 1987 թ.