Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
Առաջին մասը՝ այստեղ:
Երկրորդ մասը ՝այստեղ:
Երրորդ մասը՝ այստեղ:
Չորրորդ մասը` այստեղ:
Հինգերորդ մասը` այստեղ:
ԿՈՒՏԱԿԱՅԻՆ ԿԵՆՍԱԹՈՇԱԿԱՅԻՆ ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ՄԱՐՏԱՀՐԱՎԵՐՆԵՐԸ, ՌԻՍԿԵՐՆ ՈՒ ԽՆԴԻՐՆԵՐԸ
Ստորև ներկայացնենք կուտակային կենսաթոշակային համակարգի բազմաթիվ խնդիրները` այդ թվում նաև անդրադառնալով համակարգի կողմնակիցների ներկայացրած փաստարկներին։
ՍՈՑԻԱԼԱԿԱՆ ԱՐԴԱՐՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Անշուշտ, միակ և միանշանակ ընդունման ենթակա փաստարկը վերաբերում է հին համակարգի անարդար լինելու հանգամանքին։ Անկախ քաղաքացու՝ տարիների ընթացքում ստացված աշխատավարձից, վճարված հարկերից կամ կենսաթոշակային վճարներից, նրա թոշակը պայմանավորված էր բացառապես աշխատանքային ստաժով՝ առանց մասհանումները հաշվի առնելու։
Կենսաթոշակային բարեփոխումների համակարգի ինչ մոդել էլ ընտրվի, այն պետք է ապահովի արդարության սկզբունքը։ Սակայն կուտակային համակարգը միակը չէ, որը կարող է ապահովել սոցիալական արդա րություն։ Գոյություն ունեն նաև այլ մեխանիզմներ, որոնք ապահովում են կապը կյանքի ընթացքում վճարված մասհանումների և ծերության կենսաթոշակի միջև։ Առավել մանրամասն առաջարկվող հնարավոր տարբերակի մասին կներկայացվի սույն հետազոտության Մաս 5-ում։
Կողմակիցների հաջորդ փաստարկները թեև տեղին են, սակայն որևէ կապ չունեն կենսաթոշակային համակարգի հետ և դրանց լուծումը գտնվում է կենսաթոշակային տիրույթից դուրս։
Այսպես, Հայաստանում առկա է ստվերային զբաղվածություն, հազարավոր քաղաքացիներ զբաղված են ձեռներեցությամբ կամ հանդիսանում են վարձու աշխատող, վաստակում են եկամուտ, սակայն պատշաճ գրանցված չեն և չեն վճարում իրենց հասանելիքը պետական բյուջեին։ Բազմաթիվ են դեպքերը, երբ նույնիսկ գրանցված լինելու պարագայում ձևակերպված է իրականից ավելի ցածր եկամուտ՝ պետության առջև պարտավորությունները նվազեցնե լու նպատակով։ Հանրապետությունում կայուն մեծ թիվ են կազմում նաև աշխատող աղքատները:
Կուտակային համակարգը որևէ կերպ չի կարող լուծել (և չլուծեց) ստվերից դուրս գալու խնդիրը, ինչը ակնկալում էին նոր համակարգի կողմնակիցները։ Ավելին՝ այս տարիների փորձը վկայեց, որ սա որևէ ազդե ցություն չունի քաղաքացու կամ գործատուի վարքագծի փոփոխության վրա։ Սրա պատճառները բազմաթիվ են.
Ավելին՝ նոր համակարգն այսօր պարունակում է անարդարության էական տարր, երբ ողջ հասարակության, այդ թվում նրանց, ովքեր ծնվել են 1974 թվականից առաջ, բյուջե վճարած հարկերը ուղղվում են համակարգում ներգրավված հասարակության մի փոքր հատվածի հաշիվերի համալրմանը։ Այսինքն, մի փոքր հատվածի համար հավելալ 5 (կամ առաջարկվող 7,5) տոկոսը տրվում է բոլորի վճարած հարկերից։
ԺՈՂՈՎՐԴԱԳՐԱԿԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Հայաստանի կարևորագույն մարտահրավերներից է ժողովրդագրական խնդրի լուծումը։ Սույն խնդիրը բարձրաձայնելով, նոր համակարգի կողմնակիցները ոչ միայն չեն նշում դրա իրական պատճառներն ու ակունքները, այլ նաև չեն բացահայտում այն հանգամանքը, որ նոր համակարգը էլ ավե լի է ծանրացնելու ժողովրդագրական վիճակը։
Հայաստանի ժողովրդագրական իրավիճակի վատթարացումը պայմանա վորված է մի շարք գործոններով, իսկ ժողովրդագրական իրավիճակի բարելավումը օբյեկտիվորեն հնարավոր է միայն պետական երկարաժամկետ ու համալիր ծրագրի հետևողական ու թիրախավորված իրականացման արդյունքում՝
Ինչպես տեսնում ենք, բոլոր վերը նշված խնդիրները գտնվում են կենսաթոշակային հին համակարգից դուրս, թեև ազդում են վերջինի ֆինանսական կայունության վրա։ Սակայն նույն խնդիրները ազդում են նաև այլ՝ սոցիալական, տնտեսական, պաշտպանական խնդիրների վրա։ Հետևաբար, այն մոտեցումը, թե հիմք ընդունել առկա ծանր վիճակը, երկարաժամ կետ՝ տասնամյակների կտրվածքով հարմարեցնել կենսաթոշակային համակարգը նշված ծանր վիճակին, այլ ոչ թե լուծել ժողովրդագրական խնդիրները ծնող հարցերը, ընդունելի չի կարող լինել։
ԿԱՆԱՆՑ ԽՆԴԻՐԸ
Նոր կուտակային կենսաթոշակային համակարգը ավելի է ծանրացնելու ժողովրդագրական վիճակը։ Այն սահմանափակելու է կանանց տնտեսական ակտիվությունը և չի խրախուսելու ծնելիությունը։
Կինը աշխատաշուկայում առավել պահանջված տարիները նվիրելով 3 և ավելի երեխաներ ունենալուն և դաստիարակությանը, անմիջապես դատապարտվում է աղքատության՝ հաջորդ տարիներին աշխատանքելով նա չի կարող բավարար գումար կուտակել տղամարդկանց հետ համարժեք թոշակ ստանալու համար։ Տեղի է ունենալու կանանց զանգվածային աղքատացում։ Բացի այդ, կտրուկ նվազելու է աշխատանքային շուկայում մրցունա կությունը:
ԿՐԹԱԿԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Նույն հարցը վերաբերում է կրթությանը։ Բարձրագույն և հետբուհական կրթության, գիտական գործունեության տարիները որևէ ազդեցություն չեն ու նենա ապագա թոշակի վրա։ Հետագայում միջին թոշակ ստանալու համար մարդը պետք է անմիջապես մտնի աշխատաշուկա՝ ի հաշիվ ընտանիք կազմելու, երեխա ունենալու և կրթություն ստանալու։
ԳՅՈՒՂԱՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆՈՒՄ ԶԲԱՂՎԱԾՆԵՐԻ ԽՆԴԻՐԸ
Հայաստանում զբաղվածների զգալի մասը ներգրավված է գյուղատնտեսության ոլորտում։ Գյուղատնտեսության զարգացվածության ներկա մակարդակի պայմաններում նրանք դուրս կմնան պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային համակարգից և կհավակնեն միայն պետական բազային կենսա թոշակի։ Իսկ դա նշանակում է, որ գյուղատնտեսությամբ զբաղվածները դա տապարտված են աղքատ ծերության։
ԱՇԽԱՏԱՆՔԻ ՇՈՒԿԱՅԻ ՌԻՍԿԸ
Աշխատողները կարող են ժամանակարապես աշխատունակ չլինել, գտնվել երեխայի խնամքի արձակուրդում (մինչև 3 տարի), առկա ուսուցում ստանալ կամ երկու տարի ժամետային զինծառայության մեջ գտնվել և այլն. անշուշտ, քիչ գումար կկուտակեն և հետևաբար ցածր կենսաթոշակ կստանան, ինչը ար դարացի չէ և չի համապատասխանում ՀՀ Սահմանադրությամբ սահմանված սոցիալական պետության տեսլականին: Վերը նշված խմբերի համար նյութա կան վիճակի վատթարացումը հակասում է ՀՀ Սահմանադրությանը, բազմա թիվ միջազգային համաձայնագրերին, օրենքներին և ենթաօրենսդրական ակտերին, մասնավորապես՝ ՀՀ Սահմանադրության 35-րդը, 36-րդը հոդված ներին և 48-րդ հոդվածի 1-ին կետին, «Երեխայի իրավունքների մասին» կոն վենցիայի 3-րդ հոդվածի 1-ին և 2-րդ կետերին, Եվրոպայի սոցիալական խար տիայի 8-րդ հոդվածին, «Մայրության և մանկության պաշտպանության մասին» ՀՀ նախագահի 29.03.1996թ. հրամանագրին և այլն։
ԿՈՒՏԱԿՄԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Այն թեզը, որ հասարակությունը չգիտի կուտակել և նրան պետք է սովորեցնել, այս տարիներին ապացուցեց իր սնանկ լինելը։ Վերջին շրջանում բազմիցս բարձրաձայնվեց, որ վերջին տասը տարիների ընթացքում ավանդագրված գումարների չափը ՀՀ բանկերում ավելացել է մի քանի անգամ։ Եթե 2007 թվականի հունվարի 1-ի դրությամբ Հայաստանի բանկերում եղել են դրամական ավանդներ՝ ֆիզիկական անձանց անունից 143,6 մլրդ ՀՀ դրամ, ապա 2018-ի հունվարի 1-ի դրությամբ, Հայաստանի բանկերում, այդ ավանդների ծա վալը կազմում է 1 տրիլիոն 553 մլրդ ՀՀ դրամ: ՀՀ քաղաքացիների խնայողությունները աճել են տասն անգամից ավելի: Ընդ որում, 2018 թվականի գար նանային իրադարձությունների ժամանակ, բազմաթիվ ավանդատուներ դուրս հանեցին իրենց գումարները, իսկ այնուհետև կրկին տեղադրեցին բանկերում։
Սա ապացուցում է, որ գումարների կուտակումը ավելի շատ պայմա նավորված է քաղաքական և ֆինանսական կայունությամբ, ինչպես նաև ամենակարևոր հանգամանքով՝ բնակչության մոտ գումարների առկայությամբ։
ՊԵՏԱԿԱՆ ԲՅՈՒՋԵԻ, ՏՆՏԵՍՈՒԹՅԱՆ ԵՎ ՔԱՂԱՔԱՑՈՒ ՀԱՎԵԼՅԱԼ ԲԵՌԻ ԽՆԴԻՐԸ
Հանրությունը և քաղաքական դաշտը բազմիցս մտահոգություններ են հայտնել երկրի տնտեսական վիճակի մասին, մատնանշելով պետական պարտքի շեշտակի ավելացումը, քաղաքացիների վճարունակության անկու մը, թոշակների և աշխատավարձերի աճի բացակայությունը, տնտեսական ակտիվության ոչ բավարար մակարդակը և այլն։
Ողջ երկրի, այդ թվում պետական բյուջեի բեռի խնդիրը ներկայումս գործող համակարգի ամենաթույլ կողմերից է։ Համակարգը ոչ միայն չթեթևացրեց, այլ նաև ավելացրեց այդ բեռը, թե՛ պետական բյուջեի, թե՛ քաղաքացիների համար։ Իր հերթին համակարգը դարձավ լրացուցիչ բեռ ողջ տնտեսական դաշտի համար՝ նվազեցնելով սպառումը։ Այսինքն, բոլոր սոցիալական, տնտեսական և ֆինանսական խնդիրներն ունեն հստակ պատճառներ և բացատրու թյուններ։
ա) Կառավարությունը ողջ հանրության կողմից ձևավորված բյուջետային եկամտից, այդ թվում՝ նոր համակարգում չընդգրկված զբաղվածների գու մարներից մասհանում է կատարում բնակչության մի փոքր թվի կուտակային հաշիվներին։
բ) Հանուն կենսաթոշակային ֆոնդերի գումարների համալրման և մի փոքր հատվածի օգտին մասհանումերի կրճատվում են բյուջետային ծախսեր, որոնք կարող են ուղղվել բազմաթիվ սոցիալական ծրագրերի և հանրային բարիքների ստեղծմանը։
գ) Առաջանում են լրացուցիչ դժվարությունների պակասուրդի զսպման հարցում։
Պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային համակարգի մասնակիցների և կատարված վճարների վերաբերյալ տես Հավելված 1. և 2.:
ՖԻՆԱՆՍԱԿԱՆ ՇՈՒԿԱՅԻ ՌԻՍԿԸ
Ֆինանսական շուկայի ռիսկը ուղեկցելու է համակարգին իր ողջ գոյության ընթացքում։ Եթե աշխատողը հասնի թոշակային տարիքի տնտեսական ճգնաժամից անմիջապես հետո, նրա կուտակած գումարները և ստա նալիքը կենսաթոշակը ցածր կլինեն:
Եթե աշխատողը տարիներ շարունակ իր կուտակած գումարները փորձ անի ավելի մեծացնել, ապա ֆինանսական շուկայում տատանումների արդյունքում կարող է կորցնել բարձր և ցածր եկամտաբերություն ունեցող ֆոնդե րում ներդրումներ կատարելիս, ինչի պատճառով, աշխատողը կենսաթոշակի անցնելուց հետո, կարող է ունենալ գլխավորապես պետական կենսաթոշակ և ցածր կենսամակարդակ:
Վերջին տարիների ընթացքում զարգացած և զարգացող երկրներում էականորեն նվազում է կենսաթոշակային ակտիվների եկամտաբերությունը. առանձին երկրներում եկամտաբերությունը նույնիսկ զրոյին է մոտենում՝ ֆոնդի կառավարիչների ծառայությունների վճարները հատուցելուց հետո:
ԲՅՈՒՋԵԻ ՊԱԿԱՍՈՒՐԴԻ ԵՎ ԵԿԱՄՏԻ ՇԱՐՈՒՆԱԿԱԿԱՆ ԲԱՐՁՐԱՑՄԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Պարտադիր կուտակային համակարգի անցման տարիներին հնարավոր է պետական բյուջեի դիֆիցիտի ավելացում, պետական բյուջեից հատկացումները կրթության, առողջապահության և այլ ուղղություններով կնվազեն: Նույնը վերաբերում է աշխատավարձերի և թոշակների բարձրացմանը։
Վերջին տարիներին աշխատավարձի և թոշակի բարձրացում, ըստ էության, տեղի չի ունեցել։ Ֆինանսական ոլորտի մի շարք նախկին պատասխանատուներ չէին թաքցնում, որ աշխատավարձերի և թոշակների բարձրացում, առաջիկա մի քանի տարիներին, չի լինելու։
Նոր Կառավարության ներկայացուցիչները չեն թաքցնում, որ եկամուտների բարձրացման հարցը թեև քննարկվում է, սակայն բավական բարդ խնդիր է։
Ակնհայտ է, որ կուտակային համակարգի ծախսատարությունը, որը տարեցտարի ավելանալու է, ահռելի գումարներ է տանելու պետական բյուջեից ավելի դժվարացնելով բնակչության եկամուտների բարձրացման քաղաքականության իրականացումը։ Եվ քանի որ բարձր աշխա տավարձը մեծացնելու է պետական բյուջեից ելքերը, Կառավարության համար աշխատավարձի բարձրացումը, այս իմաստով, ցանկալի չէ:
ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆՈՒՄ «ՆԵՐԴՐՈՒՄՆԵՐԻ» ԿԱՄ ՊԵՏԱԿԱՆ ԲՅՈՒՋԵԻ ՊԱԿԱՍՈՒՐԴԻ ԵՎ ՊԵՏԱԿԱՆ ՊԱՐՏՔԻ ԱՎԵԼԱՑՄԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Երբ խոսվում է Հայաստանի տնտեսությունում գումարների ներդրման մասին, հարկավոր է հասկանալ, որ իրականում գործում է այլ մեխանիզմ։ Հաշվի առնելով աճած ահռելի ֆինանսական բեռը, պետական միջոցների պակասուրդի խնդի րը Կառավարությունը լուծում է նույն ֆոնդերից՝ իր իսկ կողմից փոխանցված գումարները պարտատոմսերի դիմաց վերցնելով։ Անկնհայտ է, որ այս մոտեցումը, պետական ֆինանսների կառավարման տեսանկունից, առնվազն տնտե սամետ չէ, և հետևաբար նաև՝ արդյունավետ կառավարման տեսանկ ունից՝ ան հասկանալի: Այսինքն, հանրային միջոցները միջնորդ կառավարիչների միջոցով կրկին տրվում են Կառավարությանը, բայց արդեն տոկոսով։ 01.06.2018 թվականի դրությամբ ֆոնդերի ակտիվերը տեղաբաշխված են՝ հայաստանյան բանկերում ձևակերպված ավանդները՝ մոտ 30,3 տոկոս, այնուհետև, ՀՀ պետական պարտա տոմսերը ՝ 30.2 տոկոս կամ 37,3մլրդ ՀՀ դրամ, օտարերկրյա ներդրումային ֆոնդե րի արժեթղթերը (արտարժույթով)՝ 28,4 տոկոս կամ 35,1մլրդ ՀՀ դրամ, կոորպորա տիվ, հիփոթեքային և միջազգային կազմակերպությունների պարտատոմսեր՝ 9,1 տոկոս կամ 11,3 մլրդ ՀՀ դրամ, ավանդներ և հաշվիներ ոչ ռեզիդենտ բանկերում ՝ 2 տոկոս կամ 2,5մլրդ ՀՀ դրամ: Վերջին տարիներին նկատվում է նաև եկամտաբերության անկում: Առավել մանրամասը տե՛ս Հավելվածներ 4. և 5.-ը:
Ձևավորվել է պետական բյուջեի միջոցները վատնելու և բյուջեի բե ռի շարունակական ավելացման երկարատև մեխանիզմ, որի ավարտը կարող է լինել բյուջետային սնանկությունը։
ՊԵՏԱԿԱՆ ԿԱՌԱՎԱՐՄԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային առանձնահատկություններից մեկն այն է, որ Հայաստանի պարագայում, Կենտրոնական բանկն է գլխավորել այս համակարգի ներդրումը, այլ ոչ Աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարությունը: Կենտրոնական բանկի գլխավոր նպատակը ոչ թե թոշակառուների համար լավ կյանքի պայմաններ ապահովելն է, այլ ֆինանսական շուկայի զարգացումը, գների կայունության ապահովումը: Ֆինանսական շուկաները պետք է զարգացնել ոչ թե պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային համակարգի ներդրման միջոցով՝ թոշակառուների կենսաթոշակները վտանգելով, այլ ժողովրդի ֆինանսական համակար գի հանդեպ վստահության բարձրացման, ստվերային տնտեսության կրճատ ման, դրամի քանակի ավելացման, ներդրումային միջավայրի արդյունքահեն բարելավման, տնտեսական ներուժի առաջանցիկ ընդլայնման և աշխատաշուկայի կայուն հավասարակշռության ապահովման և այլն միջոցներով:
ՖՈՆԴԵՐԻ ԿԱՌԱՎԱՐԻՉՆԵՐԻ ԽՆԴԻՐԸ
Բարձր գնահատելով Հայաստանում ֆոնդերի կառավարումն իրականացնող միջազգային կազմակերպությունների համաշխարհային հեղինակությու նը, հարկ է նշել, որ ֆոնդերի կողմից միջոցների կառավարումը անհատույց չէ։
Ավելին, այս համակարգը, կառավարման տեսակետից, ավելի ծախսատար է, քան պետական համակարգը։ Ֆոնդերի կառավարիչները գան ձում են բարձր գումարներ իրենց ծառայությունների դիմաց։
Հայաստանի դեպքում այդ ծառայության համար սահմանված պարգևավճարը կարող է հասնել 1.5 տոկոսի (Օրենքի 47-րդ հոդվածի 2-րդ կետը): Ըստ Օրենքի 45-րդ հոդվածի 1-ին մասի 2-րդ պարբերության. «… կենսաթոշակային ֆոնդի կառավարիչը, պարտադիր կենսաթոշակային ֆոնդի ակտիվերի հաշվին, կարող է կատարել նաև տվալ պարտադիր կենսաթոշակային ֆոնդի կառավարման հետ կապված ծախսեր, որոնց կազմը և առավելագույն չափը սահմանում է Կենտրոնական բանկը` համաձայնեցնելով Հայաստանի Հան րապետության կառավարության ֆինանսական ոլորտի պետական լիազորված մարմի հետ»։ Այսինքն՝ բացի պարգևավճարներից ֆոնդերի կառավարիչները կառավարչական ծախսերի համար փոխհատուցում կարող են ստանալ:
Հավելված 3.-ի համաձայն՝ պարտադիր կենսաթոշակային ֆոնդերի զուտ ակտիվերը հիմականում տեղաբաշխված են պահպանողական ֆոնդերում, այսինքն՝ համակարգը ինքնաշխատ եղանակով տեղաբաշխում է իրակա նացրել: Փաստացի, պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային համակարգի մասնակիցները, առ այսօր, չունեն բավարար տեղեկատվություն և հմտություններ ակտիվերի կառավարիչ և ֆոնդ ընտրելու համար:
Ֆոնդերի եկամտաբերությունը 2018թ. ընթացքում (տարեկանացված) կազմել է6.9 տոկոս: Մեկ փայի արժեքը ստեղծման պահին 1000 ՀՀ դրամից աճել է մինչև 1463 ՀՀ դրամ:
01.06.2018թ. դրությամբ կենսաթոշակային ֆոնդերի զուտ ակտիվների ար ժեքը կազմել է 123.4 մլրդ դրամ (զուտ ակտիվներ/ՀՆԱ հարաբերակցությունը կազմել է 2.3%):
Կենսաթոշակային ցանկացած բարեփոխում կամ նոր համակարգի ստեղծում չպետք է իրականացվի ի հաշիվ այլ կազմակերպությունների օրինական առևտրային շահի, ինչը պետք է հաշվի առնել ցանկացած սցենա րի դեպքում։ Միջազգային փորձը վկայում է, որ կուտակային համակարգից դուրս գալու արդյունավետ դեպքեր, համաշխարհային պրակտիկայում, գոյու թյուն ունեն։
Եվ որևէ տնտեսվարողի առևտրային շահ չի կարող ավելի բարձր լինել, քան անկախ պետության ինքնիշխանությունն ու սեփական երկրի և ժողովրդի շահը, երկրի ու ժողովրդի ազգային անվտանգությունը։
ՄՐՑԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՍԱՀՄԱՆԱՓԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ
ՀՀ կենտրոնական բանկի կողմից, օրենսդրությամբ սահմանված չափորոշիչների համաձայն, ընտրվել են երկու ակտիվների կառավարիչներ՝ «ԱմունդիԱԿԲԱ Ասեթ Մենեջմենթ» ՓԲԸ-ն և «Ցե-Կվադրատ Ամպեգա Ասեթ Մենեջմենթ Արմենիա» ՍՊԸ-ն, որոնք առաջարկում են գումարները ներդնել 3 ֆոնդերում՝ կայուն եկամտային, պահպանողական և հավասարակշռված: Հատկանշական է, որ այս երկու կառավարիչների միևնույն ֆոնդերի դեպքում պահանջ վում են նույն չափի պարգևավճարներ (Տե՛ս Հավելված 3.): Ըստ էություն՝ ֆոն դերի կառավարման շուկան՝ դուոպոլիա է, որտեղ ֆոնդի կառավարիչները չեն մրցակցում ցածր պարգևավճարներ առաջարկելով կամ բարձր եկամուտներ ապահովելով: Չի խրախուսվում կենսաթոշակային ակտիվների նոր կառավարիչների ի հայտ գալը՝ ո՛չ տեղական և ո՛չ էլ միջազգային:
ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ԱՃԻ ՍՑԵՆԱՐՆԵՐԻ ԱՆՈՐՈՇՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Կուտակային կենսաթոշակային համակարգի պարադոքսներից է տնտեսական աճի ազդեցության հարցը կուտակված միջոցների վրա։
Տնտեսական աճի ազդեցության վերլուծության ժամանակ կարող են գոր ծել երեք սցենարներ.
Առաջին սցենարի (ցածր տնտեսական աճ) դեպքում ինքնին պարզ է երկրի տնտեսության և ֆինանսական համակարգի մտահոգիչ լինելու հանգամանքը՝ բոլոր ուղեկցող հետևանքներով (բյուջեի խնդիրներ, քաղաքացիների կենսամակարդակի որակական փոփոխությունների բացակայություն կամ նույնիսկ անկում և այլն)։ Այդ պատճառով ինքնին հոռետեսական սցենարին անդրադառնալու կարիք չկա։
Երկրորդ սցենարը այն դեպքն է, որը կարող է թույլ տալ կատարել մաթե մատիկական հաշվարկներ և հիմավորել կուտակային համակարգի կողմից ընձեռվող հնարավորությունները։ Այս չեզոք սցենարի համաձայն՝ հիմք է ընդունվում կայուն ցուցանիշների պահպանումը երկարաժամետ կտրվածքով։ Այս սցենարը ենթադրում է, որ տասնամյակների ընթացքում համակարգի վրա չեն ազդելու այն բազմաթիվ ռիսկերը, որոնք առկա են (քաղաքական, տնտեսական, սոցիալական, ժողովրդագրական և այլն), ինչպես նաև հաստատուն է ընդունվում Հայաստանի ներկայիս տեղը համաշխարհային տնտեսության դաշտում։
Հասարակությունը պետք է պատասխանի երկու հարցի՝
Երրորդ սցենարը ամենահետաքրքրականն է։ Սույն սցենարի պարադոքսը այն է, որ ժամանակի ընթացքում, տնտեսության շեշտակի աճի, բնակչության կենսամակարդակի և միջին աշխատավարձի էական բարձրացման դեպքում կուտակված գումարները (նույնիսկ առանց որևէ ռիսկի փոխազդեցության) ապահովելու են աղքատության շեմից ցածր կենսաթոշակ։ Այլ կերպ ասած, եթե տնտեսական զարգացման որևէ փուլում բնակչության կենսամակարդա կը բարձրանա և օրինակ մի քանի տարվա մեջ Հայաստանը մոտենա Արևելյան Եվրոպայի երկրների կենսամակարդակին և միջին աշխատավարձերին, ապա կուտակված գումարները բավարարելու են միայն քաղաքացիների այ սօրվա Հայաստանի կենսամակարդակին համարժեք կենսաթոշակի տրամադրման համար։
ՎԵՐՋՆԱՐԴՅՈՒՆՔՈՒՄ ԹՈՇԱԿԻ ՉԱՓԻ ԱՆՈՐՈՇՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Կուտակային համակարգի պայմաններում կենսաթոշակային տարիքի հասած մարդու թոշակի չափը շարունակում է մնալ անորոշ։ Իր հաշվին կուտակված գումարներով քաղաքացին դեռ պետք է ապահովագրական ընկերություններից ձեռք բերի կանքի ապահովագրություն (անուիտետ)։ Որքան թոշակ մասնավոր ապահովագրական ընկերությունները կվճարեն կուտակված գումարների դիմաց որևէ մեկը այսօր ասել չի կարող։
ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ԱՆՇՐՋԵԼԻՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Միջազգային փորձը վկայում է, որ նույնիսկ տասնամյակներ անց դժվարությամբ, սակայն հնարավոր է չեղարկել կուտակային կենսաթոշակային համակարգը։
Միջազգային փորձը տես Մաս 3-ում, իսկ Հայաստանում դրա հնարավորու թյունների մասին՝ սույն հետազոտության Մաս 5-ում։
ՀԻՄՆԱՎՈՐՈՂ ԱԿՏՈՒԱՐԱԿԱՆ ՀԱՇՎԱՐԿԸ
Կուտակային համակարգի կողմնակիցները օրենսդրական փաթեթի ընդունման շրջանում հայտարարում էին, որ ունեն բազմաթիվ ակտուարական հաշվարկներ։ Ազգային ժողովում քննարկան. ժամանակ Արտեմ Ասատրյանը նույնիսկ հայտարարեց մինչև 2080 թ. հաշվարկի առկայության մասին։ Սակայն երբեք նման հաշվարկները չեն ներկայացվել համակարգի ընդդիմախոսներին։
Կուտակային կենսաթոշակային համակարգի ամբողջական ներդրումը 4 տարով հետաձգման ազդեցության գնահատման մասով վերլուծություններ չեն իրականացվել, սակայն փաստն այն է, որ հետաձգումը բավականին բա ցասական արձագանք է ունեցել թե´ կենսաթոշակային ֆոնդերի ակտիվերի կառավարիչների, թե´ միջազգային դոնորների և թե՛ առհասարակ, համակար գի կայացման վրա:
Հայաստանի ապագայի համար տեսական հաշվարկ ունեցող կուտակա յին համակարգի կողմակիցների փաստարկները ավելի հիմավոր կլինեին, եթե ներկայացվեր հետհաշվարկ՝ հիմավորվեր, որ Հայաստանի կամ եվ րոպական երկրների կողմից այս համակարգին անցումը, օրինակ, 1970-ական ներին, այսօր կապահովեր ավելի բարձր կենսաթոշակ, քան ներկայումս։
Կուտակային համակարգ չունենալու պատճառով զարգացած պետություննե րի ճգնաժամի բացատրությունը կարողէ հիմավորվել միայն հաշվարկներով՝ ապացուցելով, որ, օրինակ, Արևմտյան Եվրոպայի երկրներում 30-40 տարի առաջ այդ համակարգի ներմուծումը կբերեր ավելի բարձր թոշակի, քան այսօր կա։
Նման հաշվարկ գոյություն չունի և երբեք չի ներկայացվել։
ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅԱՆ ՎՍՏԱՀՈՒԹՅԱՆ, ԹԵ՞ ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ ՆԿԱՏՄԱՄԲ ՎՍՏԱՀՈՒԹՅԱՆ ԽՆԴԻՐԸ
Երբեք, որևէ երկրում, նման բարեփոխում չի կարող հաջողություն ունենալ առանց հանրային լայն աջակցության։ Սա պետք է լինի յուրաքանչուր քաղա քացու գիտակցված ընտրություն։ Նման աջակցության բացակայությունը որոշ Կառավարություններ փոխլրացրել են ավտորիտար կառավարման պայմաններում որոշումների ընդունմամբ։
Այստեղ սակայն խնդիրը այնքան որոշումների ընդունման մեջ չէ, որքան վստահության համակարգի արդյունավետության անհրաժեշտության մեջ։ Կու տակային բարեփոխումը ամբողջապես իր արդյունավետությունը կարող է ապա ցուցել տալ միայն տասնամյակների արդյունքում, ընդ որում յուրաքանչ ուր տարի վտանգվելով տարբեր ռիսկերի պատճառով։ Հետևաբար տվալ օրվա նույնիսկ ամենամեծ ժողովրդականություն վայելող իշխանությունը չի կարող հան դիսանալ համակարգի բազմաթիվ՝ քաղաքական, տնտեսական, ֆինաս նական և այլ բնույթի երկարաժամետ ռիսկերից երաշխավոր։
ԼԱՅՆ ՀԱՆՐԱՅԻՆ ԱՋԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ԵՎ ՎՍՏԱՀՈՒԹՅԱՆ ԲԱՑԱԿԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ
Նման լայնամասշտաբ և երկարաժամետ բարեփոխումների իրականացման համար անհրաժեշտ է լայն հանրության աջակցությունն և վստահությու նը. դա որևէ կապ չունի տվալ պահի իշխանությունների ձևավորման օրինականության կամ վստահելիության հետ: Անշուշտ, վերջին տարիներ ընթացքում ներդրվել են մի շարք գործիքներ, որոնք հնարավորություն են տալիս մաս նակցին տեղեկանալ իր հաշիվերում կուտակումների չափի և շարժի մասին, մասնավորապես՝ աշխատավարձային քարտերի միջոցով: Այնուամենայնիվ, նկատի ունենալով, որ կուտակային կենսաթոշակների իրական արդյուքները հնարավոր է փաստացի տեսնել և գնահատել, առնվազն 20-25 տարի հետո, մասնակիցները արդարացիորեն չեն վստահում:
Կենսաթոշակային բարեփոխումների համար հանրության աջակցությունը կարծիքը ստանալու համար երբեմն երկրները դիմում են հանրաքվեի կամ պլեբիսցիտի օգնությանը: Օրինակ՝ 1996 թվականին Նոր Զելանդիայում նոր ձևավորված կոալիցիոն կառավարությունը ներկայացրեց պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային համակարգի բարեփոխումերի փաթեթը, որը 1997 թվականին դրվեց հանրաքվեի: Հանրաքվեի մասնակիցների 91.8 տոկոս քվեարկեց դեմ, միայն 8.8 տոկոսը՝ կողմ: Արդյունքում՝ նորզելանդացիները մերժեցին պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային համակարգը:
ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՌԻՍԿԻ ԽՆԴԻՐ
Հայաստանում, երեսուն տարվա ընթացքում, տեղի ունեցան այնպիսի իրադարձություններ, ինչպիսիք են Արցախյան շարժումը և պատերազմը, Սպիտակի երկրաշարժը, Խորհրդային Միության փլուզումը, ազգային դրամի ներմուծումը, դրամի պարբերական կտրուկ արժեզրկումները, ներքին քաղաքական տնտեսական ցնցումները, գործազրկության խրոնիկ բարձր մակարդակը, կոռուպցիան և ստվերային տնտեսության պահպանվող մեծ տեսակարար կշիռը, կայուն աճող արտաքին պարտքը և այլն։
Եվրոպայում ազգային դրամները փոխարինվեցին Եվրոյով, միավորվեցին բաժանվեցին երկրներ, փոխվեց միգրացիոն ռեժիմը, ավարտվեց «սառը պատերազմը», եղան մայրցամաքի վրա ազդող քաղաքացիական պատերազմներ և այլն։
Ավելի վաղ ժամանակաշրջանը վերցնելով, հասնելու ենք «սառը» պատերազմի տարիներին, իսկ դրանից առաջ Երկրորդ և Առաջին Համաշխարհային պատերազմներին։
Հետևաբար, մի քանի տասնամյակի ժամանակահատվածը շատ երկար է և ռիսկային նմանատիպ ծրագրերի իրականացման համար, որ տեղ ներքին ռիսկերին գումարվում են նաև տարածաշրջանային և համաշխարհային ռիսկերը։
Շարունակելի