Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
«Երկիր» լրատվական գործակալությունը առանձին շարքով սկսում է ներկայացնել ՀՅԴ Բյուրոյի տնտեսական հետազոտությունների գրասենյակի վերլուծությունները:
Առաջին շարքը նշյալ գրասենյակի կողմից հրատարակված «Միֆեր և իրականություն: Պարտադիր կուտակային կենսաթոշակային համակարգի մասին» (Երևան, 2018) հետազոտությունն է, որը «ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆ» շարքի 5-րդ ուսումնասիրությունն է:
Սիրելի՛ հայրենակիցներ
Կենսաթոշակային համակարգը երկրի քաղաքական, տնտեսական և սոցիալական անվտանգության տեսանկյունից կարևորագույն գործոններից է, որի արդյունավետ և առողջ կենսագործունեությամբ մեծապես պայմանավորված են երկրի սոցիալ-տնտեսական, բյուջետային կայունությունը, քաղաքացիների ընդհանուր բարեկեցությունը, հասարակության ունակությունը հոգ տանել իր անդամերի մասին մինչև խոր ծերություն։
Այդ համակարգի բարեփոխման և ավելի արդյունավետ դարձնելու հարցը ցանկացած երկրի կարևորագույն մարտահրավերներից է։ Նման բարեփոխման գործընթացը ամենաերկար ռազմավարական ծրագրային քաղաքականությունն է, որը կարող է պետությունն ընդունել մի քանի տասնամյակների հաշվարկով։
Հայաստանի Հանրապետության կենսաթոշակային համակարգը նույնպես կարիք է զգում բարեփոխման։ Հաշվի առնելով հարցի կարևորությունը և հանրային մեծ ուշադրությունը՝ Հայ Յեղափոխական Դաշնակցության տնտեսական հետազոտությունների գրասենյակը սիրով Ձեզ է ներկայացնում իր հերթական հետազոտությունը՝ նվիրված Հայաստանի կուտակային կենսաթոշակային համակարգի խնդիրներին և լուծման այլընտրանքային ուղիներին։
Խնդիրը առավել կարևորվում է այն հանգամանքով, որ Հայ Յեղափոխական Դաշնակցությունը ներկայումս կիրառվող համակարգի առաջին և սկզբունքային ընդդիմախոսն է։ Դեռ 2000-ական թվականների սկզբից Դաշնակ ցության ներկայացուցիչները ինչպես երկրի գործադիր և օրենսդիր մարմիններում, այնպես էլ մասնագիտական շրջանակներում մշտապես հայտնել են իրենց տեսակետը սույն բարեփոխումերի վերաբերյալ։
ՀՅԴ սկզբունքային դիրքորոշման մասին նախ և առաջ լավատեղակ են մեր ընդդիմախոսները՝ սույն համակարգի նախաձեռնողներն ու իրականացնողները։
Այդ պատճառով այսօր կարևորում ենք նաև համապատասխան տեղեկատվության տրամադրումը մեր հանրությանը՝ վերջինիս զերծ պահելով ապատեղեկատվությունից և ոչ հավաստի տեղեկություններից։ ՀՅԴ որևէ գործիչ երբեք չի հայտարարել սույն համակարգին կուսակցության աջակցության մասին։ Ավելին՝ սույն համակարգի Դաշնակցության քննադատությունը ունի խոր արմատներ, հիմնված է մասնագիտական լուրջ վերլուծության և սկզբունքային դիրքորոշման վրա։
Հույս ունենք, որ սույն հրատարակությունը նոր առիթ կտա Կառավարությանը, Ազգային ժողովին, քաղաքական ուժերին և լայն հանրությանը՝ վերանայել և բարեփոխել ներկայումս իրականացվող քաղաքականությունը։
ՄԱՍ 1.
ԿԵՆՍԱԹՈՇԱԿԱՅԻՆ ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ
ՆԱԽԱՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆ
ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ ՄՇԱԿՄԱՆ ՍԿԶԲՆԱԿԱՆ ՇՐՋԱՆ` ՄԻՆՉԵՎ 2007 ԹՎԱԿԱՆԸ
Հայաստանի Հանրապետությունում կենսաթոշակային համակարգի բարե փոխումերի շուրջ քննարկումները սկսվել են դեռ 2000-ականների սկզբին։
2002 թվականի նոյեմբերի 19-ին ընդունված «Պետական կենսաթոշակների մասին» ՀՀ օրենքի 76-րդ հոդվածը նախատեսել էր, որ կուտակային պարտադիր կենսաթոշակային համակարգի վճարումերը սկսում են գործել աշխատավարձի աճին զուգընթաց հետևյալ պայմանների առկայության դեպքում՝
2005 թվականի ապրիլի 28-ին ՀՀ կառավարության թիվ 666-Ն որոշմամբ հաստատվում են Հայաստանի Հանրապետության կենսաթոշակային ապահովության համակարգի բարեփոխումերի հայեցակարգային մոտեցումները։
Կառավարության կողմից հաստատված փաստաթուղթը սահմանում է, որ «վերափոխումները չպետք է բերեն հաջորդ սերնդի հարկային բեռի և պե տական պարտքի անկայունության։ Սա ենթադրում է, որ հարկային դրույքնե րի որևէ բարձրացում անթույլատրելի է, այդ թվում՝ վերափոխման ներքո թո ղարկված պարտքի հետագա սպասարկման հետ կապված»։
Հայեցակարգային մոտեցումները իրավացիորեն նշում են աշխատավարձի չափի ոչ որոշիչ լինելը հետագա թոշակի նշանակման հարցում, ինչպես նաև խնդիր համարում ստվերային զբաղվածությունը և շահագրգռվածության բացակայությունը ցույց տալու իրական եկամուտները, ակնկալելով նոր հա մակարգի ներդրմամբ խթանել թափանցիկ աշխատանքը։
Կառավարությունը արձանագրել էր, որ թեև մեկ թոշակառուին բաժին է հասնում 2,3 զբաղված, դա իրականությանը չի համապատասխանում, քանի որ մի շարք կատեգորիաները հանելով (զինվորականներ, ուսանողներ, հողերի սեփականատերեր) կարող է ստացվել 1/1, այնինչ եվրոպական երկրներում հարաբերակցությունը 3,5/1։
Կառավարությունը հայտարարել էր եռաստիճան կենսաթոշակային համակարգի ստեղծման մտադրության մասին՝
Ընդ որում, պետական կենսաթոշակը պետք է լինի ոչ մեծ՝ միջին աշխատա վարձի մինչև 25 տոկոսի չափով, որպեսզի չխաթարի կուտակայինի գործունեությունը։
Սույն ծրագիրը իրականացնելու նախապայմաններ են հայտարարվում պետական բյուջեի հնարավորությունը՝ փոխհատուցել պակասուրդը և դժվարությունները հաղթահարելու համար հետևյալ պայմանների առկայությունը, որոնք մասամբ կրկնում են «Պետական կենսաթոշակների մասին» ՀՀ օրենքի դրույթները՝
vii. պետական ինստիտուցիոնալ կառույցների առկայություն, որոնք անհրաժեշտ են կուտակային ապահովագրության գործունեության համար, մասնավորապես, պետական հատուկ վերահսկիչ մարմի և լիարժեք նորմատիվ իրավական բազայի առկայություն,
Կենսաթոշակների բարեփոխման համար կարևորագույն նախապայման է հայտարարվում հասարակության իրազեկման աշխատանքը՝ համաժողովրդական ընդգրկուն քննարկումներ, բանավեճեր, սեմինարներ և այլն։
Կառավարությունը ծրագրում էր վերը նշված սկզբունքների հիման վրա սկսել սիմուլացիաների և ակտուարական հաշվարկների իրականացումը։
Այսպիսով, կարելի է արձանագրել.
2006 թվականի մայիսի 26-ին ՀՀ կառավարության «Հայաստանի Հանրապետության կենսաթոշակային ապահովության համակարգի բարեփոխումերի հայեցակարգը հաստատելու մասին» թիվ 796-Ն որոշմամբ հաստատվում է համապատասխան հայեցակարգը։ Կառավարությունը ուժը կորցրած է ճանաչում թիվ 666-Ն որոշումը և օրենսդրական փաթեթի կազմումը վերապա հում ոչ թե ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարին (ինչպես նախորդ որոշմամբ էր), այլ ՀՀ ֆինանսների և էկոնոմիկայի նախարարին և ՀՀ կենտրոնական բանկի նախագահին։
«Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունն արձանագրում է, որ այդ որոշմամբ սահմանված սույն հայեցակարգի ձևավորման նախապայման հանդիսացող բոլոր գործողություններն իրականացված են», ինչպես նաև հայտարարում, որ «Նոր համակարգի ներդրումը կսկսվի 2008 թվականի հունվարի 1-ից»:
Ըստ Հայեցակարգի՝ «Նոր կենսաթոշակային համակարգը կներառի հետևյալ 4 աստիճանը` (ա) նվազագույն ծերության սոցիալական նպաստ, (բ) բազային կենսաթոշակ, (գ) պարտադիր մասնավոր կուտակային կենսաթոշակ և (դ) կամավոր կուտակային կենսաթոշակ»:
Առաջինը պետք է ստանան նրանք, ովքեր իրենց կյանքի ընթացքում եղել են աղքատ և ունեն ոչ բավարար աշխատանքային պատմություն կամ եղել են գործազուրկ։ Նրանք միաժամանակ չեն կարող այլ աղբյուրներից ստանալ այլ եկամուտ։
Բազային թոշակը ստանում են այն քաղաքացիները, որոնք իրենց կենսաթոշակը ստանում են պարտադիր կուտակային համակարգից և չեն ստանում նվազագույն ծերության սոցիալական նպաստ: Ընդ որում, իրենց թոշակի չափը պետական բյուջեից փոխանցվում է կենսաթոշակառուի պարտադիր կուտակային հիմադրամի` վերջինիս անհատական հաշվին:
Սակայն նոր համակարգի հիմնաքար է հայտարարվում պարտադիր մաս նավոր կուտակային կենսաթոշակը, որի ստացողները նաև պետք է ստանան բազային թոշակը։ Նախատեսվում էր իրենց կյանքի ընթացքում այդ քաղաքացիներից գանձել 10 տոկոս։
Նոր համակարգ անցածները մասնավոր կենսաթոշակային հիմադրամներից կա՛մ պետք է ստանան 15 տարվա թոշակ, կա՛մ գնեն կյանքի ապահովագրություն (անուիտետ)։
Այսպիսով, կարելի է արձանագրել.
Հարկ է նշել, որ սույն բարեփոխումերի նախաձեռնումը, հայեցակարգի մշակումը և ողջ գործընթացը ի սկզբանե իրականացվել է ՀՀ Կենտրոնական բանկի կողմից, ինչը բացառիկ երևույթ է համաշխարհային կենսաթոշակային բարեփոխումերի շարքում:
ԿԲ կողմից ծրագրի իրականացումը պայմանավորված էր այն հանգամանքով, որ սույն նախագծի իրականացման հիմնական նպատակը ոչ թե կենսաթոշակային խնդիրներն էին, այլ ֆինանսական շուկայի համար հավելյալ միջոցների ներգրավումը։
Դեռ այդ շրջանում Կենտրոնական բանկի կողմից իրականացվող սույն բա եփոխման էությունը միանշանակ չի ընդունվում գործադիրում և հանրության կողմից։ Սա նաև այն եզակի դեպքերից էր, երբ գործող Կառավարության անդամը դեմ է քվեարկում իր ոլորտին առնչվող հարցին (2006 թվականի ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարն էր Աղվան Վարդանյանը, որը դեմ քվեարկեց կառավարության որոշմանը։ 2018-ին պատմությունը կրկնվեց՝ Կառավարություն բերվեց սոցիալական ոլորտին առնչվող նախաձեռնություն առանց աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարար Մանե Թանդիլանի):
Հետաքրքրական է, որ նոր բարեփոխումերին ընդդիմանում է նաև հանրային հատվածը, որի բազմաթիվ ներկայացուցիչներ առաջին հրապարակային քննարումներից մեկի ժամանակ բավական քննադատական են վերաբերվում ներկայացվող առաջարկություններին։ Այդ ժամանակահատվածում բարեփոխումները նախաձեռնող և իրականացնող թիմը ցանկություն էր հայտնել հնարավորության դեպքում այն ընդունել մինչև 2007 թվականի մայիսյան խորհրդարանական ընտրությունները՝ պատճառաբանելով, որ հայտնի չէ՝ ինչպիսի վերաբերմունք կարող է ունենալ նոր Ազգային ժողովը ոչ ժողովրդական նախագծի նկատմամբ (բարեփոխումները հանրային սեկտորի ներկայացուցիչներին ներկայացրել է ՀՀ կենտրոնական բանկի խորհրդի անդամ Վաչե Գաբրիելանը՝ 2006 թվականին «Թեքեյան» մշակութային կենտրոնում):
Լինելով զգայուն ոչ միայն մասնագիտական, այլ նաև քաղաքական տեսակետից՝ բարեփոխումների սկիզբը հետաձգվում է մինչև 2014 թվական՝ 2007 և 2008 թթ., իսկ այնուհետև՝ նաև 2012 և 2013 թվականների ընտրությունների պատճառով։
Շարունակելի