կարևոր
0 դիտում, 9 տարի առաջ - 2015-03-11 14:55
Հասարակություն

Մինչև Ցեղասպանությունը հայրս խանութ ուներ, իսկ մորական պապս Ադանայի քաղաքապետն էր

Մինչև Ցեղասպանությունը հայրս խանութ ուներ, իսկ մորական պապս Ադանայի քաղաքապետն էր

Աղբյուրը՝ armeniangenocide100

 

Ասատուր Աբրազյանի հիշողություններից

1909 թ., Հաճըն


Սոնիա Կավայո Աբրազյանը ներկայացրել է իր պապի՝ Ասատուր Աբրազյանի պատմությունը, որը ծնվել է Հաճընում,և ընդամենը 6 ամսական է եղել, երբ թուրքերը թալանել են նրանց խանութն ու սպանել հորը: 1914 թվականին, երբ Ասատուրը 5 տարեկան էր, մոր հետ լքել են Հաճընը: Ուղևորվել են Հալեպ՝ միանալով հայկական առաջին ճամբարին: Հետագայում, մի օր զբոսանքից վերադառնալով, պարզել է, որ մորը ողջ-ողջ թաղել են՝ տիֆով վարակված մյուս փախստականների հետ միասին:

 

«Ծնողներս ինձ Ասատուր Աբրազյան են կոչել: Ծնվել եմ Հաճընում, որտեղ 32.000 բնակիչ կար, որից 2000-ը թուրքեր էին, մնացածը՝ հայեր: Չափազանց փոքր տարիքում եմ որբացել, այդ պատճառով էլ չգիտեմ ծննդյանս ամսաթիվը: Լիբանանում ապրող հորեղբայրս է ասել, որ ես ծնվել են 1909 թվականին: Իսկ որպես ծննդյանս ամսաթիվ ընտրել եմ դեկտեմբերի 8-ը՝ ի նշան Կույս Մարիամի օրվան:

 

Հայրս Փաշա Փանոս աղայի թոռն էր, պապիկիս անունն էր Առաքել, տատիկինս՝ Երանուհի Փենիկյան: Հորեղբայրս ասում էր, որ երեք հորաքույր ունեի:

 

Հայրս իր հորից ժառանգած խանութն ուներ: Խանութը հետզհետե վերածվում էր հացահատիկի նեմուծողի, և երբ Հաճընը սկսեց փոքր թվալ հայրկիս, մենք տեղափոխվեցին Այաս նավահանգիստ: Այնտեղ մենք երկհարկանի տուն էինք գնել, որի առաջին հարկը որպես խանութ էինք ծառայեցնում: Հորս չեմ հիշում. մոտ 6 ամսական էին, երբ թուրքերը կողոպտեցին խանութը և սպանեցին հորս:

 

Մայրական տատիկս և պապիկս Կարապետ և Եսաբեթ Չեկերդեմյաններն էին: Պապիկս՝ Կարապետ Աղան, Ադանայի քաղաքապետն էր: Նրանք երկու դուստր ունեին Սոնան՝ մայրս, Մերին՝ մորաքույրս և մեկ որդի՝ Փանոս անունով:

 

Մորեղբայրս՝ Փանոսը, Ցեղասպանությունից փրկվելու մասին ունի իր պատմությունը: 1914-ին նա հանգրվանել է Արգենտինայում, որտեղ հայտնի էր որպես Էստեբան Չեկերմեդյան:

 

Մայրս գեղեցիկ կին էր: Հիշում եմ, երբ Այասում սպանել էին հորս, մեր հարևան թուրք ընտանիքը պաշտպանում էր մայրիկիս, ինձ և քրոջս՝ Սուլթանին, որն ամուսնացել էր 13 տարեկան հասակում: Մյուս քրոջս անունը Սիրանուշ էր: Նա դայակություն էր սովորոււմ Անթեփ քաղաքում:

 

Մեզ պաշտպանող թուրք ընտանիքը Հաճընում ապրող հորաքրոջս ամուսնուն՝ Ասատուր Կարաթավուքյանին, տեղեկացրել էր մեր բնակության վայրի մասին: Ասատուրը՝ թուրքի պես հագնված, եկել և տարել էր մեզ Հաճըն:

 

Ինչ գնացել էինք Հաճընից, ամուսնացած քրոջս՝ Սուլթանի մասին ոչինչ չէի լսել: Հետո են ինձ պատմել, որ նրան տարել էին Սիրիայի Դեր Զոր անապատի համակենտրոնացման ճամբար, որտեղ էլ նա մահացել է:

 

Թուրքիայում հաճախ էին ապստամբություններ լինում: Թուրքերը հայկական տներ էին ներխուժում և ստիպում նրանց հեռանալ տներից: 1914 թվականն էր, 5 տարեկան էի, երբ մորս հետ լքեցինք Հաճընը: Մենք ուղևորվել էինք Հալեպ, այնտեղ միացել ենք հայկական առաջին ճամբարին: Շատ էինք հոգնել, առավոտյան արթնանալիս նկատեցինք, որ թուրքերը գողացել էին մեր կառքն ու ձիերին: Հետո մենք միացանք Սիրիայում գտնվող հայկական երկրորդ ճամբարին: Մեզանից բացի մոտ 9 ընտանիք կար: Քանի որ ամառ էր, գիշերները քնում էինք դրսում՝ ծառերի տակ: Մի օր ես մեզ մոտիկացող մի սայլ նկատեցի: Այդ սայլը շատ էր տպավորվել հիշողությանս մեջ:

 

Բոլոր 10 ընտանիքների երեխաներին հավաքեցին և տարան զբոսանքի: Այդժամ մենք չգիտեինք, որ մեզ տանում են, որպեսզի կարողանային լուծել տիֆով և այլ հիվանդություններից տառապող մարդկանց հարցերը: Երբ ես վերադարձա, չգտա մայրիկիս: Տեղի կանանցից մեկն ասել է, որ մորս տարել են, որովհետև նա հիվանդ էր տիֆով: Հետո են ինձ ասել, որ մորս և մնացած հիվադներին թաղել են մեկ ընդհանուր փոսի մեջ, հավանաբար այդժամ դեռ կենդանի:

 

Այժմ ես միայնակ էի: Հաջորդ օրը ստիպված էի լքել ճամբարը: Հաճընի մեր տան դիմաց հացատուն կար: Խանութի հետևում ապրում էր տերն իր 5 երեխաների հետ: Ճամբարից դուրս գալիս ես հանդիպեցի այդ հացթուխին, որը ճամբարը լքող մարդկանց հաց էր բաժանում: Երբ եկավ իմ հերթը, հացթուխի որդիներից մեկը ճանաչեց ինձ: Ինձ հրավիրեցին վրան, որտեղ ես կարողացա սնվել և քնել: Այդ օրն ընտանիքն ինձ իրենց հետ տուն տարավ:

 

Նրանք հաղորդագրեցին իմ եղբայր Ասատուր Կարաթավուքյանին, որն ապրում էր արաբական մի քաղաքում՝ 10 կմ հեռավորության վրա, իմ գտնվելու վայրի մասին: Երկար չանցած եղբայրս եկավ իմ հետևից: Նա ինձ իր հետ քաղաք էր տարել, որտեղ ես կրկին հանդիպեցի տատիկիս՝ Երանուհու հետ: Այնտեղ որոշ ժամանակ ապրելուց հետո, մեզ կրկին դուրս հանեցին: Երրորդ հայկական ճամբարը, որին մենք միացանք Իրաքում էր՝ Եփրատ գետի հարավային մասում: Այդ ճամբարը թուրք սպաներ էին հսկում: Այդ ճամբարում մահացել էր տատիկս, երբ ես քնած էի՝ հենված նրա ծնկներին:

 

Այդ ճամբարի պահակները օգնել էին մի քանի հայ ընտանիքի, այդ թվում նաև մեզ, անցնել գետն ու փրկվել: Չնայած որ փրկվել էինք, շարունակում էինք սովամահ լինել: Եղբայրներիցս մեկը՝ Սարգիսը, որոշել էր գնալ հարևան քաղաք՝ մթերք հայթայթելու: Ինձ էլ հետը տարավ: Ճանապարհին նա թողել էր ինձ երկու արաբ կանանց հետ և խոստացել, որ վերադառնալու ճանապարհին կվերցնի ինձ: Բայց նա այդպես էլ չվերադարձավ: Այդ երկու արաբ կանայք ինձ իրենց տուն տարան: Մի քանի օրից ես սկսել էի հոգ տանել իրենց երկու կովերին: Այնտեղ մոտ 6 ամիս ապրեցի, իսկ երբ հոգնեցի, գնացի այդ տնից:

Նույնիսկ չգիտեմ՝ քանի ժամ եմ քայլել: Ես մի արաբական քաղաք հասա, իսկ իրենց մոտ ընդունված է դիմավորել և ընդունել ամեն եկվորի: Այդպես ես հայտնվեցի քաղաքագլխի տանը: Պարզվեց՝ շեյխի եղբոր կինը հայուհի էր, ում ժամանակին առևանգել էին: Այդ կինը, իմանալով հայ լինելուս մասին, ամեն օր մթերք էր պատրաստում և թաքցնում խոտերի մեջ, որպեսզի ես կարողանամ գտնել այն գիշերը:

 

Նա գաղտնի կազմակերպել էր իմ փախուստն Ուրֆա: Այնտեղ մի ընտանիք աշխատող տղայի կարիք ուներ: Հայուհու ծանոթ մի արաբ կնոջ հետ ես ուղևորվեցի դեպի Ուրֆա, որտեղ հոգ էի տանում 25-ամյա մի կույր տղայի: Որֆայում ինձ մի հայ է հանդիպել Հակոբ Հալաջյան անունով: Այդ մարդն ինձ իր տուն տարավ և 5 օր թաքուն պահեց, որպեսզի ինձ չկարողնանան գտնել: Նա ինձ հարազատ որդու պես էր վերաբերվում: Նրա կինը հայ ակտիվիստ էր: Նա ինձ գրել, կարդալ էր սովորեցրել, եկեղեցի էր տարել: Կարծում եմ այնտեղ մոտ երկու տարի ապրեցի: Օրերից մի օր ընտանիքը կառք վարձեց և ինձ 6 որբի հետ միասին ուղևորեց Բեյրութ, որտեղ ամերիկյան բարեգործական մի ընկերություն հոգ էր տանում երեխաների մասին: Բեյրութից ավտոբուսով ուղևորվել էինք Լիբանան, որտեղ հայ երեխաների մանկատուն կար: Այնտեղ ես մոտ 3000 հայ որբի հանդիպեցի: Հարյուրավոր երեխաներ ոչ ընտանիքներ ունեին, ոչ էլ բարեկամական կապեր:

 

Մեզ տարել էին սովորելու Նազարեթում: Ճանապարհին մարդկանցից մեկը ճանաչել է ինձ: Նա մեր հեռավոր բարեկամներից մեկն էր: Իմանալով, որ ես հաճախում եմ տեղի դպրոցը՝ նա տեղեկացրել էր ինձ, որ քույրս՝ Սիրանուշը, նույնպես փրկվել էր: Նա ապրում էր Երուսաղեմում: Տեղեկացրել էր նաև, որ Սարգսի եղբայր Փանոսը արտագաղթել է Արգենտինա 1912 թվականին: Նրանք նամակագրական կապի մեջ էին Փանոսի հետ և տեղեկացրել էին նրան կենդանությանս և բնակությանս վայրի մասին:

 

Երբ 1920թ. եկա Նազարեթ, 11 տարեկան էի: Տեղի դպրոցում ես հայերեն և անգլերեն լեզուներն էի սովորում, պատմություն և մաթեմատիկա ուսումնասիրում: Այդպես ես սովորեցի մինչև 1927թ.: Ես սիրում էի սովորել, կարդալ, շատ գրքեր եմ կարդացել:

 

Պարզվել էր, որ քույրս՝ Սիրանուշ Աբրազյանը, դայակ էր Երուսաղեմի հայկական հիվանդանոցում: Նազարեթ գալուն պես ես սկսեցի փնտրել նրան, նա էլ էր բարեկամների փնտրում, բայց մենք չգիտեինք որտեղ և ինչպես փնտրել իրարվերջին անգամ 5 տարեկան էի, երբ տեսել էր ինձ: Դպրոցի տնօրենը, իմանալով, որ փնրտում եմ քրոջս, լսել էր նրա մասին: Մենք չէինք հիշում միմյանց, բայց գիտեինք մեր ազգակցական կապի մասին, որովհետև ունեինք նույն ազգանունները, համապատասխանում էին նաև ծնողների անունները: Ծանոթանալուց հետո քույրս հաճախ էր այցելում ինձ:

 

18 տարեկանս լրանալուց և դպրոցն ավարտելուց հետո եկավ աշխատանք գտնելու ժամանակը: 1926-1929թթ. ես աշխատում էի Spinneys Limited ընկերությունում, Հաիֆա քաղաքում աշխատում էի որպես նամակատար և ապրում էի մի հայ կոշկակարի հետ: Աշխատանքիցս դուրս գալիս, գործատուն երաշխավորագրիս մեջ գրել էր. «Ներկայացնել ըստ պահանջի: Երաշխավորում եմ, որ 1926-1929թթ. նամակատար աշխատած Ասատուր Աբրազյանը լքել է աշխատանքը հոր մահվան պատճառով: Մեզ մոտ աշխատելու տարիներին նա աչքի էր ընկնում իր խելացիությամբ, արագությամբ և մաքրությամբ: Մենք երաշխավորում ենք նրան այլգործատուներին»: Սակայն իրականում աշխատանքից դուրս գալու պատճառն իհարկե հորս մահը չէր: Պատճառն այն էր, որ մորեղբայրս՝ Փանոսը, ինձ և քրոջս տոմսեր էր ուղարկել, որոնցով մենք պետք է հասնեինք Բուենոս Այրես: Բայց մեկնելուց առաջ ես պետք է լուծեի տեսողությանս խնդիրները և պատրաստեի փաստաթղթերը: Ես և քույրս փոխել ենք մեր ծննդյան տարեթվերը, քանի որ ճանապարհորդության ընթացքում տղամարդիկ պետք է կանանցից տարիքով մեծ լինեին:

 

Աչքերիս բուժումը 2-3 ամիս տևեց: Այդ ընթացքում ես նաև աշխատում էի մի առաքման ընկերությունում:

 

Բուենոս Այրեսում մորեղբայրս՝ Փանոսը, որն Արգենտինայում հայտնի էր որպես Էստեբան, և նրա կինը՝ Ռոջելիան, սպասում էին մեզ: Այդ ժամանակ Արգենտինայում բոլորը փախստական էին թվում:

 

Կրթությանս շնորհիվ ես արագ սովորեցի իսպաներեն և թարգմանչի աշխատանք գտա: Արգենտինայի հայկական համայնքում ես մի գեղեցիկ կնոջ հետ ծանոթացա: Նրա անունն Իսաբել Չեկերմեջյան էր: Հետագայում նա դարձավ իմ կինը: Եվ ի տարբերություն ինձ՝ մեծ ընտանիք ուներ»:

 

Ասատուրն ու Իսաբելը միասին ապրել են գրեթե 63 տարի: Նրանք մեկ որդի և մեկ դուստր ունեցան և 8 թոռ:  Ասատուր Աբրազյանը մահացել է 91 տարեկան հասակում 2001 թվականին, Իսաբել Չեկերմեդյան-Աբրազյանը՝ 2004-ին: