Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
Ըստ ՀՀ վիճակագրական կոմիտեի 2022 թ.տվյալների (2023 թվականի տվյալները ներմուծված չէին կայքում), առաջին անգամ հաստատված ախտորոշումով գրանցված հիվանդների թվաքանակը թմրամոլության շրջանակում 100,000 բնակչի հաշվով կազմում է 307։
Վերջին շրջանում հատկապես վնասակար սովորությունների, ավելի կոնկրետ՝ թմրամոլության և ծխախոտի օգտագործման լայն տարածումն ապացույց է, որ Հայաստանում ոչ թե նվազում, այլա ճում է այդ հարաբերակցությունը, հատկապես՝ դեռահասների շրջանում։
Հոգեբան, հ.գ.թ., դոցենտ Կարինե Նալչաջյանի հետ փորձել ենք պարզել դեռահասների մոտ վնասակար սովորություններ ի հայտ գալու հիմնական պատճառները։ Մեզ հետ զրույցում հոգեբանը նշեց, որ դեռահասությունը յուրահատուկ տարիք է անձի ձևավորման համար։
«Դեռահասության տարիքում նրանց ես-ն առաջնային է դառնում, հարցեր են ծագում՝ ո՞վ եմ ես, ինչի՞ եմ ունակ, ի՞նչ ազդեցություն ունեմ իմ շրջապատի նկատմամբ և այլն։ Շատ կարևոր է, թե դեռահասը ինչ արժեքային միջավայրում է իր անձը ձևավորել, ի՞նչն է իր համար արժեք, դրանով մենք կանխատեսում ենք՝ ինչի է ընդունակ տվյալ մարդը։ Պետք է հասկանալ, որ նրանց տարիքում ես-ի ինքնահաստատումը բավականին կարևոր է, և այս տարիքում երեխաները սկսում են խարխափել արժեքային համակարգի ճիշտ դրսևորման հարցում, մանավանդ տղաների շրջանում իրենց ազդեցիկության, առնականության դրսևորումները իրենց համար առաջնային նշանակություն են ստանում։ Արդյունքում՝ ծխելը, խմելը, թմրամիջոցներ օգտագործելը ինչ-որ իմաստով դառնում է ինքնահաստատման միջոց»- փաստեց հոգեբանը։
Ըստ զրուցակցի՝ դեռահասությունը մի տարիք է, երբ անձը մի ոտքով մանկության մեջ է, մյուսով՝ մեծերի աշխարհում, այսպես ասած մարգինալ (լուսանցքային) իրավիճակում է, իսկ դա հոգեբանական յուրահատկություններ է առաջացնում։
«Դեռահասը չի գիտակցում՝ մե՞ծ է, թե՞ փոքր, դրանում նրան շփոթեցնում են նաև ընտանիքի անդամները, երբ մի իրավիճակում նրան ասում են, որ փոքր է և շատ բան չի հասկանում, մի իրավիճակում՝ քեզ մեծի նման դրսևորիր։ Դեռահասը հասարակության մեջ փորձում է իր դերն ունենալ, դրա համար էլ շատ հաճախ, տեսնելով մեծերի պահվածքը, փորձում է նրանց նմանվել, նրանցից վերցնելով նաև այդ վնասակար սովորությունները։ Ընտանիքը իր ազդեցիկությունն այս տարիքում կորցնում է ինչ-որ չափով և ռեֆերնտային են դառնում նրա հասակակիցները, և, եթե նրանք արժեքային անկման մթնոլորտում են մեծացել, ապա իրենց համար արժեք է դառնում վատ սովորություններից օգտվելը։ Եթե մենք արժեքային համակարգ չձևավորենք նրանց ներսում, ապա նրանք կտրվեն կեղծ արժեքների, ֆիկտիվ ինքնահաստատման, այսինքն՝ կործանման։ Եթե ուզում ենք այս ամենից ազատվել, պետք է կարողանանք արժեքային համակարգի վերականգման ճանապարհով գնալ, ազգային նշանակության արժեքներ ունենալ, որոնք հոգեբանորեն շատ առողջ են և հասունացնում են մարդուն։ Ընտանիքը առաջնային սոցիալականացման միջավայր ստեղծողն է, պետք է ցուցաբերել խելամիտ դիրքորոշումներ երեխայի նկատմամբ, չի կարելի հրամայողական եղանակներով վարվել դեռահասի հետ, քանի որ երեխան հակառակը կանի։ Շատ կարևոր է նաև, որ ընտանիքները հոգեբանական գրագիտություն ունենան, որի խնդիրը հիմա շատ է, ծնողները պետք է հարգեն իրենց երեխաների անձը, և նրանց հետ համագործակցելով թելադրեն այն արժեքները, որոնք իրապես արժեքներ են, հակառակ դեպքում երեխայի համար ընտանիքի անդամները կդադարեն լինել վստահելի, հեղինակություն, և նա կփորձի գտնել այնպիսի միջավայր, որտեղ նրան կհասկանան»- ասաց հոգեբանը։
Հոգեբանական գրագիտության տարածումը շատ մեծ նշանակություն ունի, ինչպես նաև հոգեբանական պրոֆեսիոնալ օգնությունը կարող է օգնել. Կարինե Նալչաջյանի տեսակետ-առաջարկն է։
«Այժմ մենք ապրում ենք քաղաքակրթական բավականին վտանգավոր էտապում, և վտանգավոր գայթակղությունները շատ են մեր կյանքում։ Որպեսզի երեխայի անձը լինի հարգված, ընտանիքը պետք է դրսևորի ժողովրդավարական մոտեցումներ, թելադրող վարքը բոլոր հանգամանքներում չէ, որ լավ տեղ է տանում, պետք է հասկանալ երեխային, զինվել երեխայի հոգեկան աշխարհի նրբերանգները հասկանալու համբերատարությամբ, ինչը երբեմն իսկապես համբերություն է պահանջում։ Եթե մենք մեր երեխային մեծացնում ենք իրապես բարձր արժեքների մթնոլորտում, և ինքներս դրա կրողներն ենք, ապա երեխան մեծ հավանականությամբ այսպիսի շեղվող վարքի դրսևորումներ չի ունենա»,-իր խոսքը եզրափակեց հոգեբանը։
Անժելա Սեդրակյան
ՀՊՄՀ կուլտուրայի ֆակուլտետ,
լրագրության բաժին, 3-րդ կուրս