Փոխարժեքներ
25 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.76 |
EUR | ⚊ | € 406.4 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.79 |
GBP | ⚊ | £ 488.37 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.31 |
Ծաղկունյաց լեռնաշղթայի գրկում` Արագածի արևելյան լանջերին` Քասաղ գետի աջակողմյան բարձունքներին` ներկայիս Ապարանի ջրամբարից դեպի հյուսիս գտնվել է պատմական Ձկնավաճառ գյուղը: Բնակավայրի մասին առաջին հիշատակությունները մենք հանդիպում ենք 10-րդ դարի հայ պատմագիր, կաթողիկոս Հովհաննես Դրասխանակերտցու մոտ: Վերջինս տեղեկություններ է տալիս 910 թվականին հայոց թագավոր Սմբատ Ա-ի արաբական զորքերի դեմ մղած ճակատամարտի մասին:
Իսկ Սմբատայ զգացուցեալ ոմանց զդրժող դաւաճանութիւնն, ապա և նա ևս տագնապելով ստիպեալ գումարէ զոր բազում և տայ ի ձեռս Աշոտոյ և Մուշեղայ որդվոց իւրոց և հրամայէ զգուշանալ ի ճանապարհացն: Իսկ նոցա չուեալ եկեալ հասեալ ի Նիգ գաւառ տեսին զի ճամբար այլազգեացն բունեալ դադարեալ էր ի հովիտս հարթայատակ վայրի միյոջ առ ստորոտով լերինն ընդ որոց և թագաւորն ևս Գագիկ:[1]
Հետաքրքիր է, որ պատմիչը շեշտում է միայն Նիգ գավառի փաստը, միջնադարի մեկ այլ մատենագիր`Ասողիկը հիշատակում է կոնկրետ Ձկնավաճառի մասին.
«Որոյ ընդդէմ երթեալ ամենայն զօրուն Սմբատայ, եւ երկու որդիքն մին Աշոտ եւ Մուշեղ՚ ի գաւառն Նիգ, եւ մարտուցեալ ընդ միմեանս՚ ի տեղին, որ Ձկնավաճառն կոչի: Երեւի լինել այստեղի ՚ի հովտի ինչ առլերամբ. զի Յովհաննէս կաթ. գրէ վասն տեղւոյ բանակի թշնամեաց սոյն պատերազմի ուր մարտեան Աշոտ եւ Մուշեղ. Հասեալ (ԱշոտեւՄուշեղ)՚ ի Նիգ գաւառ, տեսին զի ճամբար այլ ազգեացն բունեալ դադարեալ էր ՚ի հովիտս հարթայատակ վայրի միոջ, առ ստորոտով լերինն»:[2]
Արդեն նոր ժամանակներում մասնավորապես անվանի պատմաբան Լեոն ևս վայրն անվանում է Ձկնավաճառ:
Հայոց արքա Սմբատը բանակի հրամանատարությունը հանձնում է իր որդիներ Աշոտին և Մուշեղին։ Մի կողմից Գագիկ-Խաչիկի և Արծրունի այլ նախարարների, իսկ մյուս կողմից Աշոտի և Մուշեղի զորքերը հանդիպում են Նիգ գավառի Ձկնավաճառ կոչվող վայրում։ [3]
Բնակավայրի անվան ստուգաբանությունը այս պահին կոնկրետ վերլուծությունների չի ենթարկվել, բայց փորձենք տրամաբանության սահմաններում լուսաբանել անվան ստուգաբանաությունը:
Այն գտնվել է Քասաղ գետի ափին ամենայն հավանականությամբ բնակիչները զբաղվել են ձկան առևտրով ուստի բնակավայրն էլ ըստ տրամաբանության կոչվել է Ձկնավաճառ: Հատկապես փաստենք, որ հարակից տարածքներում արդեն 12-13-րդ դարերում բավականին զարգացած բնակատեղիներ են եղել, որոնցից մեկն էլ եղել է Վարդենիս գյուղը, որն հանդիսացել է Արագածոտն գավառի տիրակալ Քուրդ Ա Վաչուտյանի նստավայրը, որի մասին մենք տեղեկություններ են ստանում Կիրակոս Գանձակեցու Հայոց պատմություն աշխատությունից.
Արագածու հանդեպ լերինն Արայի ի գիւղն, որ կոչի Վարդենիս, ի տանն իշխանին զոր Քուրդ անուանէին հայ ազգաւ, կրոնիւք քրիստոնեայ:[4]
Բացի վերոհիշյալ հիշատակություններից բնակավայրի մասին այլ հիշատակություն չկա սակայն հնավայրում պահպանված հին շինությունների մնացորդները մեզ թույլ են տալիս որոշակի վերլուծություններ կատարելու; Այստեղ պահպանվել է վաղմիջնադրյան եկեղեցու հետքերը:
Թերևս անհայտ է թե ինչ անուն է ունեցել եկեղեցին, բայց եթե հաշվի առնենք, որ Քասաղի հովտի սրբավայրերը հիմնականում կրել են Թուխ Մանուկ, Ջղալ Ավետարան կամ Սուրբ Աստվածածին անունները, ապա մեծ է հավանականությունը, որ եկեղեցին կրել է այս անուններից մեկը:
Այս տարածքը կրոնական առումով հայտնի և ընդգծաված ուխտատեղի չէ, սկայն այն պահպանվել է, որպես միջնադրյան եզակի հուշարձան:
Տարիների ընթացքում եկեղեցու տարածքը պատվել է վայրի բնության թփերով, բայց դրանք չեն խանգրում հասկանալու համար, որ վայրում բավականին մեծ եկեղեցի է եղել:
Այս նկարում տեսանելի է եկեղեցու պահպանված խորանը, որի չափսերը արդեն թույլ են տալիս ենթաադրել, որ եկեղեցին եղել է բազիլիկ ոճի:
Եկեղեցու պատերի շարվածքներն են, քարերի մշակման աստիճանը և իհարկե չափերի անհամապատասխանությունը եկեղեցու հնության լավագույն վկայությունն է:
Իսկ ահա այս շարվածքի քարերից յուրաքնչյուրի միջին բարձրությունը 1,20 մետր է, Երկարությունը 1,50-1,70 մետր, իսկ հաստությունը հասնում է 45-50 սմ-ի:
Վաղմիջնադարյան արվեստի բացառիկ նմուշներ են նաև այս մի քանի քանդակները, որոնք գտնվել են եկեղեցեու ավերակների տարածքում, և հատկանշական է, որ այսպիսի հորինվածքով քանդակները սովորաբար օգտագործվել են եկեղեցու շինարարական լուծումներում:
Շինությանը կից տարածքում է գտնվել այս կավե խեցին, որը ևս մեկ անգամ փաստում է միջնադարյան մշակույթի հսկայական ազդեեցությունը այս վայրի վրա:
Իսկ ահա այս հորինվածքը գտնվում է շինության հարավային պատի վրա, առանց խորը մասնագիտական ուսումնասիրության դժվար է եզրակացնել թե այն իրենից ինչ է ներկայացնում, բայց այնուամենայնիվ այն եկեղեցու կառույցի բաղկացուցիչ մաս է և իր տեսակի մեջ եզակի ու քիչ հանդիպող: Հատկապես արդեն զարգացած միջնադարյան ժամանակաշրջանի եկեղեցիների պատերին նման հորինվածքներ գրեթե չեն հանդիպում:
Օգտագործված աղբյուրներ
[1] Հովհաննես Դրասխանակերտցի, Հայոց պատմություն Երևան 1996թ. էջ 220
2 Ստեփանոս Տարոնեցի Ասողիկ Տիեզերական պատմությունէջ 215-216, Երևան 2000 թ.
3 Լեո «Հայոց Պատմություն» երրորդ հատոր, էջ 544 Երևան 1984 թ.
4Կիրակոս Գանձակեցի <<Պատմություն հայոց>>` էջ 351, Թիֆլիս 1909 թ.
Մհեր Համբարձումյան
ՀՀ Արագածոտնի մարզի Վադենիս գյուղի Զալիբեկ Հակոբյանի անվան միջնակարգ դպրոցի հասարակագիտության ուսուցիչ