Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.76 |
EUR | ⚊ | € 406.4 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.79 |
GBP | ⚊ | £ 488.37 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.31 |
ԱՐՁԱՆԱԳՐՎԱԾ ԽՈՉԸՆԴՈՏՆԵՐԸ
Վերջին տարիների ընթացքում խոշոր առևտրային ցանցերը, իրացնելով փոքր և միջին առևտրի օբյեկտների նկատմամբ ունեցած իրենց մրցակցային առավելությունները, (առաջարկվող ապրանքների և ծառայությունների լայն տեսականի, ապրանքների ներկայացման մատչելիություն, սպասարկման բարձր որակ, գնային ճկուն քաղաքականություն, առևտրի իրականացման հարմարավետություն, շուրջօրյա աշխատանքային ռեժիմ և այլն) ընդլայնվել են՝ բացելով նորանոր մասնաճյուղեր և ընդգրկելով այլ ոլորտներ: ՀՅԴ Բյուրոյի տնտեսական հետազոտությունների գրասենյակի ուսումնասիրությունների, գործարարների և սպառողների բարձրացրած հարցերի արդյունքում առանձնացվել են մանրածախ առևտրի ոլորտին վերաբերող մի շարք խոչընդոտներ. դրանք են՝
- Ներկայումս հանրապետության ներքին առևտրի ոլորտում գործող տնտեսավարող սուբյեկտները իրենց գործունեության օբյեկտները և վայրերը հանրապետության բնակավայրերում և Երևանի վարչական շրջաններում տեղակայում (վերակառուցում) են սեփական հայեցողությամբ, ինչի արդյունքում հանրապետության բնակավայրերում, մասնավորապես` Երևանում, առկա են դրանց (այդ թվում` խոշոր առևտրի օբյեկտների և խոշոր առևտրի իրականացման վայրերի) սահմանափակ տարածքներում կուտակումներ: Չնայած բազմաթիվ քաղաքական և մասնագիտական քննարկումներին՝ առ այսօր սահմանված չեն առևտրի օբյեկտների և առևտրի իրականացման վայրերի տեսակները, ինչի օգնությամբ կկարգավորվեին դրանց տեղակայման (վերակառուցման) գործառույթները: Առ այսօր գոյություն չունի առևտրի օբյեկտների և առևտրի իրականացման վայրերի ռեեստրի վարման միասնական կարգ: Արդյունքում` բնակչությանը՝ առևտրական տարածքներով ապահովման գործընթացը իրականացվում է տարերայնորեն. դժվար իրավիճակի մեջ են հայտնվում և՛ բնակիչները, և՛ փոքր ու միջին բիզնեսի ներկայացուցիչները:
- Մի շարք սպառողական նշանակության ապրանքների խոշոր ներմուծողները (արտադրողները) ունեն նաև իրենց առևտրային ցանցերը, ինչի արդյունքում նրանք լրացուցիչ առավելություն են ստանում փոքր և միջին խանութների և մատակարարների նկատմամբ: Որոշ դեպքերում ներմուծող ընկերությունների կողմից առևտրի օբյեկտներին (խանութներին) առաջարկվող մեծածախ գների և ներմուծող ընկերություններին պատկանող առևտրային ցանցերի կողմից սպառողներին իրացվող ապրանքների մանրածախ գների (մեծածախ և մանրածախ գների մարժա) տարբերությունը բավականին փոքր է (մոտ 5-10 տոկոս) և կարող է հանգեցնել առևտրային ցանցերի հետ մրցակցող ավելի փոքր խանութների և կրպակների՝ շուկայից դուրս մղմանը: Արդյունքում՝ մանր և միջին ընկերությունները չկարողանալով գնային առումով մրցակցել առևտրային ցանցերի հետ փակվում են՝ հանգեցնելով մանրածախ առևտրի ոլորտում համակենտրոնացվածության («մենաշնորհացման») մակարդակի բարձրացմանը: Մասնավորապես՝ «Ալեքս Հոլդինգ» ընկերությունը հանդիսանում է շաքարավազի, ալուրի, կարագի, ձեթի, հավի մսի և այլ առաջին անհրաժեշտության ապրանքների ներմուծող (արտադրող), ինչը, այլ հավասար պայմաններում, օբյեկտիվորեն ապահովում է մրցակցային առավելություն մյուսների նկատմամբ: Նմանատիպ իրավիճակ է նաև բենզինի և դիզելային վառելիքի շուկայում, երբ ներմուծողներին է պատկանում բենզալցակայանների ցանցի մեծ մասը: Բացի այդ, այս իրավիճակը հնարավորություն է տալիս ներմուծողներին, որ կարողանան օրինականացնել («մաքրել») իրենց ստվերային մեծածախ վաճառքը՝ մանրածախ՝ հսկիչ-դրամարկղային մեքենաներով իրացում ցույց տալու միջոցով։
- Հայաստանի խոշոր սուպերմարկետներում մսի, մրգի և բանջարեղենի իրացումը հիմնականում կազմակերպվում է իրենց տարածքում գրանցված անհատ ձեռնարկատերի և/կամ փոքր ընկերությունների միջոցով, ինչը թույլ է տալիս նրանց ապահովել մրցունակ գներ նաև այդ ապրանքների դեպքում: Այսինքն՝ մսի, մրգի և բանջարեղենի դեպքում 20 տոկոս ավելացված արժեքի հարկ չեն վճարում, ինչի արդյունքում կբարձրանար գինը: Անշուշտ, այս ամենը կարելի է կազմակերպել գործող օրենսդրության շրջանակում, եթե սուպերմարկետը (կոնկրետ հասցեով) ունի առևտրի վայրի կազմակերպչի (շուկայի) լիցենզիա (ծանուցումով), որի տարեկան տուրքը 1 մլն ՀՀ դրամ է (Երևանում), ինչպես նաև գյուղատնտեսական մթերքներ վաճառողները չհանդիսանան սուպերմարկետների հետ փոխկապակցված անձինք, ինչը քիչ հավանական է:
- Որպես կանոն խոշոր առևտրային ցանցերի և նրանց մատակարարների միջև գոյություն ունեցող բանակցային դիրքերի անհավասարակշռության արդյունքում առաջացած չարաշահումներն հիմնականում կրում են ֆինանսական բնույթ և փոքրածավալ մատակարարների համար ստեղծում է անորոշություն: Մասնավորապես՝
Արդյունքում՝ վերը նշված գործողությունների հետևանքով՝ մատակարարների մեծ մասի մոտ ֆինանսական առողջացման խնդիրներ են առաջանում, երկարաժամետ հատվածում գրանցվում են բարձր գներ, քանի որ մատակարարների թիվը կրճատվում է կամ առևտրային ցանցը՝ ինքն է սկսում այդ ապրանքի ներկրմամբ կամ արտադրությամբ զբաղվել:
- Ընդհանրապես սուպերմարկետներում ապրանքների գներն ավելի ցածր են, քան սովորական խանութներում: Անշուշտ, սպառողների մոտ նկատվում է ցածր գներից օգտվելու հակվածություն: 2011 թ. Դանիայի սննդամթերքի շուկայի վերլուծությունը ցույց է տվել, որ հատուկ առաջարկ-ակցիաների` սպառողների համար դրական լինելը միանշանակ չէ: Պատճառներից մեկն այն է, որ կանոնավոր գները միանշանակ բարձր են սահմանվում վաճառքի խթանումը ֆինանսավորելու և գների իջեցումն ավելի տպավորիչ ցույց տալու համար: Վաճառքի խթանման արդյունքում սահմանված գինը կարող է դառնալ մշտական գին, որը կարող է մոլորության մեջ գցել սպառողներին: Մեր հետազոտությունների արդյունքում հայտնաբերվել են սուպերմարկետների կողմից ընդունված որոշակի մարքետինգային քայլեր, որոնք տպավորություն են ստեղծում, թե իբր սպառողները գումար են խնա յում: Դրանք են՝
- Խոշոր առևտրային ցանցերի գործունեության դիտարկման արդյունքում նկատելի են նաև փաստացի և գրանցված աշխատակիցների անհամապատասխանության, ինչպես նաև անչափահաս անձանց աշխատանքի ներգրավման պայմանները չապահովելու ռիսկեր, հատկապես՝ նախատոնական օրերին: Իհարկե, այս իրավիճակը լրացուցիչ մրցակցային առավելություն կարող է տալ փոքր և միջին խանութների նկատմամբ:
- «Առևտրի և ծառայությունների մասին» ՀՀ օրենքի (այսուհետ՝ Օրենքի) 7-րդ հոդվածի 1-ին մասի «է» կետի համաձայն՝ Առևտրի իրականացման վայրի (շուկայի) կազմակերպիչը պարտավոր է ապահովել, բացառությամբ առևտրի կենտրոնների, ծանուցման ենթակա առևտրի իրականացման վայրի կազմակերպչի և վաճառողի միջև վաճառատեղի (այդ թվում` առևտրի օբյեկտի) տրամադրման համար գանձվող ամսական վճարի չափը չի կարող գերազանցել տվյալ վաճառողի տվյալ ամսվա իրացման շրջանառության 1,5 տոկոսը: Այսինքն՝ վաճառատեղի վարձակալության վճարի մեծությունը կապվում է տնտեսվարողի շրջանառության հետ: Առևտրի իրականացման վայրում առևտրական գործունեություն իրականացնող իրավաբանական անձանց և (կամ) անհատ ձեռնարկատերերի շրջանառության վերաբերյալ տեղեկատվությունը հանդիսանում է առևտրային գաղտնիք: Մեր օրենսդրությամբ առևտրի վայրի կազմակերպչին հարկային վարչարարություն ապահովող վերահսկողական լծակներ տրամադրված չեն, և դա բնական է, քանի որ առևտրի վայրի կազմակերպիչը և առևտրական գործունեություն իրականացնող իրավաբանական անձանց և (կամ) անհատ ձեռնարկատերերի միջև քաղաքացիաիրավական հարաբերություններ են, որի առարկան վաճառատեղի վարձակալումն է՝ ազատ կամարտահայտությամբ կնքվող պայմանագրային հիմքով: 1.5 տոկոսի սահմանումը որևէ սոցիալական կամ տնտեսական էֆեկտ չի կարող ունենալ առևտրա կան գործունեություն իրականացնող իրավաբանական անձանց և (կամ) անհատ ձեռնարկատերերի վրա, քանի որ սույն կետի պատճառով առևտրի իրականացման վայրի կազմակերպչի լիցենզիայի (ծանուցումով) գործողությունը կարող է կասեցվել կամ դադարեցվել, արդյունքում՝ հազարավոր տնտեսվարող սուբյեկտներ կհայտնվեն փողոցում: Մեր ունեցած տեղեկություններով՝ Հայաստանում չկա գեթ մեկ առևտրի իրականացման վայրի կազմակերպիչ, որը ապահովել է Օրենքի 7-րդ հոդվածի 1-ին մասի «է» կետը, ինչը մեկ անգամ ևս փաստում է, որ սույն կետի կիրարկումը գործնականում անհնար է և կարող է լուրջ խնդիրներ առաջացնել: Բացի այդ. անհասկանալի և բավարար հիմնավորված չէ առևտրի կենտրոնների (մոլերի) նկատմամբ 1.5 տոկոսի չհաշվարկման բացառությունը, այն դեպքում, երբ սպառողական շուկաների և առևտրային կենտրոնների գործունեությունը՝ նույն առևտրի կազմակերպումն է: Նրանց միջև հստակ տարբերակում Օրենքով նախատեսված էլ չէ: Օրենքի այս դրույթի հետևանքով՝ առևտրային կենտրոնները մրցակցային առավելություն են ձեռք բերում սպառողական շուկաների նկատմամբ և այլն:
Շարունակելի