կարևոր
0 դիտում, 9 տարի առաջ - 2015-06-28 16:35
Քաղաքական

Ի՞նչ անել. «շարժման» ուղղությունը նախագահի առաջարկներից հետո

Ի՞նչ անել. «շարժման» ուղղությունը նախագահի առաջարկներից հետո

Տնտեսական քաղաքականության պատասխանատուների հետ խորհրդակցության ժամանակ նախագահ Սերժ Սարգսյանի արած հայտարարությունից հետո էլ. էներգիայի սակագնի թանկացման դեմ պայքարի շարունակման առումով ստեղծվել է բոլորովին նոր և երկակի իրավիճակ, որը բխում է մի պարզ հարցի պատասխանի բացակայությունից. ի՞նչ անել հիմա: Այս հարցի պատասխանը շարժումը փորձելու է տալ այսօր երեկոյան Բաղրամյան պողոտայում հրավիրված մեծ հավաքի ժամանակ, որը, փաստորեն, խոստանում է դառնալ շարժման և յոթօրյա նստացույցի հանգուցակետը: Բայց արդյո՞ք ներկայիս Բաղրամյան պողոտան կարող է տալ այդ պատասխանները:

Խնդրն այն է, որ այդպես էլ չստեղծվեց որոշումների կայացման քիչ թե շատ տրամաբանական ձևաչափ: Համակարգող խումբն առաջարկել է իրավիճակը քննարկել փոքր խմբերով և ներկայացնել առաջարկություններ` հետագա անելիքների մասով: Սա, իհարկե, գոնե ինչ որ մեխանիզմ է, որը չեղածից լավ է: Բայց այս մեխանիզմը չի աշխատելու: Բաղրամյան պողոտայում հավաքված քաղաքացիական շրջանակները չափազանց տարբեր են` թե հավակնությունների, թե շարժման իրական նպատակների մասին պատկերացումների, թե կրթական մակարդակի տարբերությունների առումով, որպեսզի հնարավոր լինի դրանցից հավաքական կարծիք կամ դիրքորշում ձևավորել: Եթե համակարգողները որոշել են դիմել զանգվածին, ապա միայն պետք է էմոցիոնալ ու շատ արմատական արձագանք սպասեն: Մանավանդ երբ 7 օր շարունակ շարժման ղեկավարման և որոշումների կայացման մեխանիզմի պարագայում ձևավորվել է «ես եմ իմ գլխի տերը»  համոզմունքը: Եթե հարցը նախագահի ելույթում հնչեցված առաջարկություններն ընդունել-չընդունելու պարզ երկընտրանքին է վերաբերում, ապա ամեն ինչ շատ պարզ է: Կամ ընդունել այն, կամ չընդունել` հաշվի առնելով, որ համակարգող խմբի առաջադրած երեք պահանջներից և որևէ մեկն այդ առաջարկներով չի լուծվում: Կառավարության կողմից սակագնի տարբերությունը վճարելու պարտավորության ստանձնումը ոչ թե ՀԾԿՀ-ի որոշումը կասեցնել է նշանակում, այլ գործարկում` քաղաքացիների կողմից վճարվող հարկերից կամ որ էլ ավելի վատ է` արտաքին պարտքի նման ծավալներ ոնենալու պարագայում` նոր վարկային միջոցներ ներգրավվելու: Թե մեկի և թե մյուս տարբերակի դեպքում անհրաժեշտ է նկատի ունենալ հետևանքները և դրա համար պատասխանատվությունը: Նրանք, ովքեր մասնակցում են շարժմանը որպես մասնակից, իրենց պատասխանատու չեն համարում և չեն համարելու: Պատասխանատվությունը կրում են նախաձեռնող կամ համակարգող խմբի անդամները և առաջին գծում գտնվող ակտիվիստները:

Տարբերակներ

 Տարբերակները պարզ են. գնդակը գտնվում է ցուցարարների դաշտում: Եթե պահանջը չի փոխվում և ակցիան շարունակվում է, ոստիկանությունը գուցե այս անգամ էլ, չնայած ցույցը ցրելու հայտարարությանը, կրկին ժամանակավորապես ոչինչ չի ձեռնարկում` սպասելով որ այն ինքնաբերաբար կմարի` մասամբ նաև այն պատճառով, որ ցուցարարների շարքերում այդ երկընտրանքի պատճառով պառակտում է սկսվելու: Եթե դրա փոխարեն Բաղրամյան պողոտայում մարդկանց թիվը գնալով ավելանում է, ապա մեծանում է սադրանքների հավանականությունը` առաջին հերթին ոստիկանության կողմից` ցույցը ցրելու առիթ կամ պատճառ ստեղծելու նկատառումով, կամ այս շարժումը աշխարհաքաղաքականացնելու կողմնակիցների կողմից` շարժումը հայկական «մայդանի» վերածելու, իշխանափոխության, ապա նաև արտաքին օրիենտացիան փոխելու պահանջների դաշտ տեղափոխելու նպատակով: Թե որն է լինելու հետևանքը, թերևս չարժե մեկնաբանել: Արդյունքում պատասխանատվությունը կրելու է ոչ ոստիկանությունը, ոչ էլ այս շրջանակը: Որովհետև ոչ թե նրանք են որոշում կայացնում, այլ այսպես թե այնպես` համակարգող խումբը, որի անդամները, չունենալով բավարար քաղաքական հասունություն և հեռատեսություն` շատ արագ ընկնում են ազդեցությունների տակ: Բայց ամենավատ հետևանքներից մեկը լինելու  է այն, որ այս գեղեցիկ, 1988-ից հետո նախադեպը չունեցած շարժումը անփառունակ վախճան է ունենալու` չհանգեցնելով համակարգային որևէ փոփոխության:

Երկրորդ տարբերակը նախագահի առաջարկություններն ընդունելն է: Սա նշանակում է համաձայնել իշխանության խաղի կանոններին, չլուծել սակագնի իջեցման խնդիրը և, ներգրավվելով Կառավարության կողմից իրականացվելիք գործողություններում, իբրև դիտորդ, կամա թե ակամա, լեգիտիմացնել այդ գործողությունները և այն որոշումները, որոնք կկայացվեն թե սակագնի փոփոխման կամ չփոփոխման, թե ՀԷՑ-ի ճակատագրի համար: Շարժման ակտիվիստ հանդիսացող երիտասարդները չունեն մասնագիտական այնպիսի գիտելիքներ, որոնք բավարարեին այդ գործընթացի նկատմամբ հանրային վերահսկողությունն արդյունավետ իրականացնելու համար: Կարճ ասած այդ առաջարկություններին լիովին համաձայնելը լինելու է ծուղակ, որում շարժումը արյունաքամ է լինելու նույն կերպ, ինչպես առաջարկներին չհամաձայնելու պարագայում:

Իրականում խնդիրը ցանկացած գնով անհրաժեշտ է հանել այս երկընտրանքի շրջանակից, որովհեևտ ինքնին չափումներն այս դաշտում կատարելը նշանակում է խաղալ իշխանության թելադրած կանոններով: Նախկին շարժումները Սերժ Սարգսյանի կողմից հաղթահարելու հիմնական պատճառը եղել է հենց այն, որ նրա բոլոր օպոնենտներն ընկել են այս ծուղակը, որի խայծի դերը շատ հաճախ, ինչպես այս դեպքում, կատարել է առաջարկությունների լղոզվածությունը, խիստ մեկնաբանելիությունը:

Նման իրավիճակում ամենակարևորը, պրոցեսը կառավարելի պահելն է` ճկունություն հանդես բերելու միջոցով. ցույց տալ, որ շարժումը շարունակելու է գնալ Բաղրամյան պողոտայի թելադրած կանոններով` միևնույն ժամանակ օգտագործել զիջումների գնալու իշխանության հակվածությունը: Դրա համար նախ անհրաժեշտ է կոնկրետացնել նրա առաջարկությունները, դրանց կատարման հարցում իշխանությունների իրական տրամադրվածությունը և կարողությունը, ինչպես նաև կանխել առաջարկություններին բխող որոշ հնարավոր վտանգավոր պրոցեսներ: 

 Կոնկրետացնել առաջարկությունները

1. Նախագահն այդ խորհդրակցության ժամանակ նշում է, թե «..հաճախ, հասարակության անվտանգությունն ապահովող, իր պարտականությունը կատարող ոստիկանը նույնպես դառնում է ամենաթողության զոհ»: Արդյո՞ք սա նշանակում է արդարացնել հունիսի 23-ի առավոտյան խաղաղ ցուցարարների նկատմամբ ոստիկանության ձեռնարկած օպերացիան, և կանխորոշում ոստիկանությունում հարուցված ծառայողական քննության արդյունքը:

2.  Նախագահը նշում է՝ ՀԷՑ-ում միջազգային աուդիտ անցկացնելու տրամադրվածության մասին` առաջարկելով գտնել այնպիսի մի խորհրդատվական կազմակերպություն, որը կարող է աուդիտի արդյունքներից ելնելով` պատասխանել, թե ինչքանով է հիմնավորված սակագնի բարձրացումը և ինչ հտևանքներ կունենա չբարձրացնելը: Միևնույն ժամանակ, նա նշում է, որ «Վարչապետի գլխավորությամբ մեր պատասխանատուները ակտիվ աշխատում են Եվրասիական տնտեսական միության մասնագիտացված կառույցների հետ, որպեսզի նոր-նոր թափ հավաքող այս ինստիտուտները իրենց ակտիվ դերակատարմամբ նոր լուծումներ բերեն Հայաստանի էներգետիկ համակարգի և սակագնի օբյեկտիվ բարձրացման սոցիալական բեռը չեզոքացնելու և ժողովրդի ուսերից վերցնելու համար»; Արդյո՞ք սա նշանակում է, որ աուդիտն անցկացվելու է ռուսական կամ ԵՏՄ-ի շրջանակում որևէ կազմակերպություն: Եթե այո, ապա այդ աուդիտը, խորհրդատվական կազմակերպության տված ցանկացած եզրակացություն դառնում է անիմաստ:

3. Նախագահը հայտարարում է, որ մինչև աուդիտի արդյունքների հայտնի դառնալը Կառավարությունն իր վրա է վերցնում սակագնի բարձրացման ամբողջ բեռը և անում մի շատ տարօրինակ լրացում. «մենք ընթացող ծրագրերին կամ սոցիալական ծախսերին չենք դիպչի, այլ գումարներ կգտնենք անվտանգության հետագա ամրապնդման համար նախատեսվող միջոցներից»: Անհրաժեշտ է հականալ` ինչպե՞ս է վերցնելու այդ բեռն իր վրա կառավարությունը և կոնկրետ ինչ աղբյուրերից: Եթե Կառավարությունը բոլոր դեպքերում որոշել է անվտանգության համար նախատեսված միջոցների հաշվին լուծել այդ խնդիրը, ապա որքանով է դա տրամաբանական և արդարացված: Սա նման է շարժման հանդեպ հոգեբանական գրոհի. եթե չեք ուզում վճարել ձեր գրպանից, ուրեմն ստիպված եք վճարել ձեր անվտագության հաշվին: Նախօրդ օրը ՌԴ տրանսպորտի նախարար Մաքսիմ Սոկոլովի հետ նախագահի հանդիպման վերաբերյալ տարածված պաշտոնական հաղորդագրությունից պարզ դարձավ, որ Ռուսաստանը 200մլն դոլարի չափով արտոնյալ վարկ է տրամադրում Հայաստանին` ժամանակակից սպառազինություն ձեռք բերելու նպատակով: Արդյո՞ք այս ֆոնին անվտանգության համար նախատեսված միջոցներից օգտվելու մասին նախագահի հայտարարությունը նշանակում է, որ հենց այդ վարկային միջոցներն են ուղղվելու ՀԷՑ-ի պարտքը փակելուն: Եթե այդպես է, ապա ո՞րն է դա ռազմական ոլորտի համար տրամադրվող վարկ համարելու իմաստը: Եթե այդպես է, ուրեմն կառավարությունը որոշել է վարկ վերցնել` ՀԷՑ-ի պարտքը փակելու համար, իսկ այդ վարկը, տոկոսներով հանդերձ, փաստորեն շատ ավելի թանկ է նստելու Հայաստանի համար, քան եթե քաղաքացիները սկսեին վճարել բարձրացված սակագնով:

4. Նախագահն ակնարկում է ՀԷՑ-ը ազգայնացնելու և այդ ուղղությամբ կառավարության ձեռնարկած ինչ-որ քայլերի մասին: Ինչի մասին է խոսքը` ոչ մի կոնկրետացում չարվեց: Եթե դա իրատեսական է, ինչո՞ւ է առհասարակ խոսվում մեր անվտանգության հաշվին ՀԷՑ-ի պարտքը փակելու մասին: Ուշադրություն դարձնենք, որ այս միտքը հնչում է որպես հնարավոր, վիրտուալ այսինքն որքան իրականանալի, նույքան էլ ուտոպիստական հեռանկար: Եվ այստեղ ևս հստակեցումների անհրաժեշտություն կա:

Այս բոլոր ուղղություններով իշխանության հետ կոմպետենտ քաղաքացիական շրջանակների միջոցով կոնտակտի մտնելու և շարժումը միայն դրանց արդյունքներով պայմանավորած այս կամ այն ուղղությամբ առաջ տանելու  անհրաժեշտություն է առաջանում, որովհետև նման մոտեցումների անտեսումը կարող է ավելի վատ հետևանքներ ունենալ: Այդ կոնտակտները պետք է հանգեցնեն իշխանության կողմից շատ կոնկրետ ձևակերպված հանձնառությունների` հստակ ժամկետներով և դրանց իրականացման նկատմամբ հանրային վերահսկողության հստակ մեխանիզմներով, այն պայմանով, որ դրանց չկատարումը կամ դրանցից շեղումը կարող է կամ, թերևս, պետք է առաջացնի քաղաքական հետևանքներ` ընդհուպ արտահերթ ընտրություններ անցկացնելու պահանջը: Այս հստակ ուղեգիծը կարող է լինել շարժման կենսունակությունը պահելու հիմնական գրավականը: Այն հանգամանքը, որ դրա առանցքում երիտասադներն են, միշտ հնարավորություն է տալիս արագորեն մոբիլիզացվելու և փողոց դուրս գալու: Անցած 7 օրերը հստակ ահազանգ էին իշխանությանը, որ դա կարող է կրկնվել ցանակցած պահի և որ այդ ներուժն այսօրվա հասարակությունն արդեն ունի: Հայաստանում հիմա քաղաքական օրակարգը, թեկուզ սոցիալական թեմատիկայով, թելադրվում է Բաղրամյան պողոտայից և լինելու է այդպես, քանի դեռ պահանջներ ներկայացնողը միասնական շարժումն է:

Գևորգ Աղաբաբյան