կարևոր
0 դիտում, 9 տարի առաջ - 2014-12-02 16:48
Տարածաշրջան

Ճշմարտությունը մեկն է, Հայոց ցեղասպանությունը չունի թուրքական կամ հայկական վարկած. Թաներ Աքչամ

Ճշմարտությունը մեկն է, Հայոց ցեղասպանությունը չունի թուրքական կամ հայկական վարկած. Թաներ Աքչամ

Թաներ Աքչամը, ով Հայոց ցեղասպանությունը ճանաչող սակավաթիվ թուրք պատմաբաններից է,  Taraf պարբերականում Հայոց ցեղասպանության մասին հոդված է հրապարակել:

 

Ստորև ներկայացնում ենք հոդվածը:

 

Երբ Թուրքիայի դասագրքերում, գիտական աշխատություններում տեղեկություններ են մատուցվում Հայոց ցեղասպանության մասին, ընթերցողի մոտ հարցեր են առաջանում, մասնավորապես` իսկ ի՞նչ է ներկայացվում հայաստանյան դասագրքերում: Իսկապես, ինչպե՞ս են ներկայացնում 1915 թվականը հայկական դասագրքերում, ինչպիսի՞ն է «թուրքի կերպարը» դրանցում:

 

Մասնավորապես` 11-րդ դասարանի պատմության դասագրքերից վերցրած երկար մեջբերումներն ի մի բերելով՝ կփորձեմ, թեկուզ մասամբ, բացատրություն տալ: Սակայն մինչ դրան անցնելը, անդրադառնամ հայտնի՝ «յուրաքանչյուր կողմի» հարցին:

 

Ասում են՝ յուրաքանչյուր հակամարտություն (կոնֆլիկտ) ունի երկու կողմ և այդ հակամարտության մասին կարծիք կազմելու համար հարկավոր է լսել կողմերից յուրաքանչյուրի կարծիքը: Առաջին հայացքից սա թվում է շատ տրամաբանական:

 

Եթե ուսումնասիրում եք թուրքական դասագրքերը, իհարկե, պետք է հայկական կողմի դասագրքերը ևս ուսումնասիրեք: Դրանից ավելի բնական ի՞նչ կարող է լինել:

 

Սակայն եթե այդ «յուրաքանչյուր կողմի» թեզին այլ տեսանկյունից նայեք, կտեսնեք, որ դրանք ունեն բավական «որդնած» կողմեր, և հարկ եղած-չեղած տեղերում շատ սխալ են օգտագործվում:

 

Օրինակ՝ 1915 թվականին առնչվող ամեն ինչում փնտրվում են թուրքի, մեկ էլ հայի տեսակետները, ասես՝ գոյություն ունեն երկու տարբեր ճշմարտություններ:

 

Մինչդեռ 1915 թվականի իրադարձությունների մասին ասվածը բաղկացած է մեկ ճշմարտության տարբեր տեսանկյուններից: Չի կարող լինել 1915 թվականի թուրքական ու հայկական վարկած, ինչպես որ չի կարող լինել 1940-45 թվականների` հրեաների ցեղասպանության եբրայական ու գերմանական տարբերակ:

 

«Յուրաքանչյուր կողմի» թեզի կիրառման մեկ այլ` տարօրինակ ձևն էլ շատ տարածված է լիբերալ մտավորականների շրջանակում: Ամեն անգամ, երբ խոսքը վերաբերում է ցեղասպանությանը, նրանք խոսում են «յուրաքանչյուր կողմի ազգայնականության մասին» և դա թե’ բնութագրում են որպես անցյալի իրադարձությունների հիմնական պատասխանատու, թե’ դիտարկում որպես ներկայիս լուծումների ամենամեծ խոչընդոտ:

 

Իրենց այս վերաբերմունքով լիբերալները գծում են «կողմերից և կողմերի ազգայնականությունից զերծ»՝ իրենց յուրովի՝ մաքուր ու կանոնավոր ոլորտի սահմանները եւ, լինելով նման սահմանի ներկայացուցիչ, «յուրաքանչյուր կողմին» քննադատում են հավասարապես և համարժեքորեն:

 

Ես նույնպես ընդունում եմ, որ 1915 թվականի վերաբերյալ այդ` «յուրաքանչյուր կողմն ու նրանց ազգանականության» միտքը սխալ է:

 

Նախ` ասեմ, որ չեմ հասկանում, թե ի՞նչ է նշանակում «յուրաքանչյուր կողմի ազգայնականության պատասխանատվությունը» թեզը: Հասկանում եմ թուրքական ազգայնականությունը (ազգայնամոլությունը), ակնհայտ է՝ նկատի ունեն «Իթթիհատ և թերաքի» կուսակցությունը: Սակայն ովքե՞ր են հայ ազգայնականները, եւ ո՞րն է նրանց մեղքը: Ի՞նչ արեցին նրանք 1915 թվականին, որ թուրք ազգայնականներին հավասար պատասխանատու դարձան: Ի՞նչ չպիտի անեին:

 

Այս թեմայի մասին փաստացի տեղեկության հիման վրա գրված որևէ վերլուծություն չեմ ընթերցել: Բոլոր ասվածներն ինձ համար որպես դատարկ հռետորություն են հնչում:

 

Իմ անձնական կարծիքով` այս հարցը հայերի ազգայնականության հետ կապ չունի, այլ հայերի հավաքական դերի, նաեւ խնդիրը վիճելի չէ «պատասխանատվության» ենթատեքստում:

 

Երկար ժամանակ Ցեղասպանության մասին աշխատություններում զոհերը, մասամբ էլ Հոլոքոստի ազդեցությամբ, ներկայացվեցին որպես Ցեղասպանության պասիվ, ոչ ազդեցիկ և իրենց ճակատագրին սպասող հատված: Քանի որ վախեցան, որ նրանց որպես ակտիվ դերակատար ներկայացնելու դեպքում Ցեղասպանությունն արդարացված կցուցադրվի: Հանցագործները կարող էին մատնանշել զոհերի խմբի այս կամ այն վարքագիծն ու դրա հիման վրա զոհերը կարող էին պատասխանատու լինել: Մինչդեռ «պասիվ և ոչ ազդեցիկ զոհերի խումբ» միտքը սխալ էր: Ներառյալ հրեաները՝ զոհերի խմբերն իրենց ժամանակահատվածի իրադարձությունների ակտիվ դերակատարներ էին: Իսկ, որպես դերասան, նրանց արածները քննարկելը «պատասխանատվության» հարցի հետ ոչ մի կապ չուներ:

 

1915 թվականի մասին հարցը սա է՝ եթե հայերը (անկախ ազգայնական լինել-չլինելուց) ժամանակահատվածի ակտիվ դերակատարներ էին, դա որքանո՞վ էր ազդել նրանց գործողությունների ընթացքի վրա: Հարկ չկա անգամ նշել, որ խնդիրը կապ չունի լիբերալների ՝ «կողմերի ազգայնականության» կամ «հայերի պատասխանատվության» քննարկման հետ:

 

Եթե, «հայերի ազգայնականություն» ասելով, Դաշնակցությանը նկատի ունեն, կարծում եմ` նրանց ուղղված ամենամեծ քննադատությունը ազգայնականությունը չէր, այլ, իթթիհատականներին վստահելով, հաշտվողական լինելը:

 

Այսուհետ, կարծում եմ, այս «յուրաքանչյուր կողմը» կարող ենք մի կողմ թողնել և հայկական դասագրքերն ավելի մանրամասն ուսումնասիրել:

 

Թարգմանությունը՝ Արազ Գայմագամյանի