«Իրատես»-ը զրուցել է ՀՅԴ Գերագույն Մարմնի անդամ, գյուղատնտեսության նախկին նախարար Արթուր Խաչատրյանի հետ՝ ներկայիս իշխանությունների վարած քաղաքականության ու ապրիլի 5-ին սպասվող սահմանադրական փոփոխությունների հանրաքվեի մասին։
Yerkir.am-ը ներկայացնում է հարցազրույցն ամբողջությամբ.
««Իրատեսի» զրուցակիցն է ՀՅԴ գերագույն մարմնի անդամ, գյուղատնտեսության նախկին նախարար ԱՐԹՈՒՐ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ:
-Պարոն Խաչատրյան, մեկուկես տարի է արդեն, որ իշխանությունների վարած քաղաքականության ու նախարարությունների օպտիմալացման ծրագրի իրագործման հետևանքով Հայաստանում գյուղատնտեսության նախարարություն չկա: Կողքից հայացք գցելով՝ օպտիմալացումից հետո գյուղատնտեսության ոլորտում ի՞նչ է փոխվել:
-Նախ՝ ուզում եմ հիշեցնել, որ տարիուկես առաջ, երբ սկսեցին խոսել «օպտիմալացման» մասին, խոսքը միայն մի քանի նախարարություններ լուծարելու կամ միավորելու մասին չէր, այլ, իրենց իսկ բնորոշմամբ, 100 հազարավոր «ձրիակերների» կամ «հարկատուների ուսերին նստածների» աշխատանքից ազատելու մասին: Իշխանությունները, բարեբախատաբար, հասկացան, որ 100 հազար մարդու աշխատանքից ազատել չի կարելի, քանի որ, նախ, դա անմարդկային է, երկրորդ՝ կարող է տնտեսական կոլապսի հանգեցնել: Մարդկանց աշխատանքից չազատեցին, ճիշտ է, բայց նախարարությունները միաձուլելու մտքից հետ չկանգնեցին: Նշեմ, սակայն, որ մի քանի նախարարություն իրար կպցնելու իշխանության հիմնավորումն ի սկզբանե հիմնազուրկ էր: Եվ երբ օրինագիծը կառավարություն, այնուհետ Ազգային ժողով մտավ, մենք քննադատում էինք, որ դա ճիշտ քայլ չէ: Միավորման ծիծաղելի փաստարկներ էին բերում, ասենք, Հոլանդիայի օրինակով, որտեղ գյուղատնտեսության նախարարությունը ինչ-որ ժամանակ միացվել է Էկոնոմիկայի նախարարությանը: Մեր հակափաստարկները, որ դա անցյալում է եղել ու շատ կարճ ժամանակահատվածով, չլսեց ոչ ոք: Իշխանության պատասխանն այն եղավ, որ մենք ենք հաղթել ընտրություններում, վայելում ենք ժողովրդի վստահությունը, կառավարության հաստատված ծրագիր կա, ինչը պետք է իրագործել: Մեկ տարի է անցել, ու կառավարությունը կարծես չի էլ պատրաստվում ներկայացնել, թե նախարարությունները միավորելով՝ ինչ արդյունքի են հասել: Արդյո՞ք Հայաստան-Սփյուռք հարաբերություններն ավելի են բարելավվել, երբ նախարարության փոխարեն հանձնակատարի գրասենյակ ձևավորեցինք։ Արդյո՞ք մշակույթը, կրթությունը, գիտությունը զարգացան այս միավորման հետևանքով և այլն։ Չեն ներկայացրել այն մեխանիզմը, որով պետք է չափել նախարարությունների աշխատանքի արդյունավետությունը: Հնարավոր չէ խոսել աշխատանքի արդյունավետության բարձրացումից՝ չպատասխանելով հարցին, թե այդ արդյունավետությունն այսօր ինչքան է։ Մենեջմենթի մեջ հստակ կանոն կա՝ չես կարող կառավարել այն, ինչ չես կարող չափել։ Եթե ուզում եք հանրային հատվածի բարեփոխումներ իրականացնել, նախ պետք է հստակեցնել նախարարությունների գործառույթները, բիզնես գործընթացները, կատարել ռեսուրսային հաշվարկ, գնահատել անհրաժեշտ կոմպետենտություններն ու դրանց հիման վրա միայն բարեփոխումներ իրականացնել։ Տպավորություն է, որ նախարարություններն իրար միացնելու խոսք էին տվել ու չէին ուզում խոսքի տակ մնալ:
-Ասում եք՝ նախարարությունների աշխատանքի արդյունավետությունը չափելու մեխանիզմ չեն առաջարկել, բայց կառավարությունն ու անձամբ վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանն ամեն օր առաջընթացի մասին վկայող թվեր ու ցուցանիշներ են ներկայացնում, ասում՝ մարդիկ սկսել են ավելի շատ թատրոն ու կինո գնալ, գիրք կարդալ և այլն:
-Տեսեք, ասում են՝ 7,6 տոկոս տնտեսական աճ են արձանագրել, որից միայն 5,4-ը առևտուրն ու ծառայություններն են: Ակնհայտ է, որ դա ստվերից դուրս բերված շրջանառությունն է։ Այդ «ձեռքբերումների» պարբերական զեկուցումը նպատակ ունի ցույց տալու ու մարդկանց համոզելու, որ կյանքը բարելավվել է, ամեն ինչ շատ ավելի լավ է: Ասում են, թե վերամշակող արդյունաբերությունն է զարգացել, որտեղ էական դեր է խաղացել հանքարդյունաբերությունը: Այսինքն՝ ավելի շատ սար են քանդել, հանքանյութ են ստացել ու դա վաճառել են, և դա այն դեպքում, երբ պղնձի համաշխարհային գներն անկման միտում ունեն: Առանց տնտեսական հստակ քաղաքականության չի կարելի տնտեսական աճ ակնկալել: Եթե մի քանի խոսքով փորձենք գնահատել պետության տնտեսական քաղաքականությունը, ապա դա հետևյալն է. ես դաշտը բացել եմ, կոռուպցիա չկա, մոնոպոլիա չկա (դա դեռ շատ մեծ հարց է՝ մոնոպոլիա կա՞, թե՞ ոչ), աղքատությունը քո գլխի մեջ է, իսկ եթե չես ուզում աղքատ ապրել, վեր կաց ու քայլիր: Պետությունն էլի հետ է քաշվել ու թողել, որ մարդիկ իրենք ինքնակազմակերպվեն: Մեզ հաճախ են հիշեցնում Սինգապուրի տնտեսական հրաշքի օրինակը. Սինգապուրը տնտեսական հրաշք արձանագրեց ոչ այն պատճառով, որ Լի Կուան Յուն (Սինգապուրի նախկին վարչապետ- Ս.Վ.) ասաց, որ եթե հինգ ղեկավար չթալանի, ոչ ոք չի թալանի, այլ որովհետև հարավարևելյան Ասիայի երկրները հստակ տնտեսական քաղաքականություն էին վարում, բոլոր քայլերը պլանավորել էի, պետությունը տնտեսական հեղափոխության լոկոմոտիվն էր, պետությունն էր տնտեսական հեղափոխություն իրականացնում: Ինչ վերաբերում է թատրոն ու կինո գնալուն, ինչպես նաև գիրք կարդալուն, ապա հեղափոխության հետ դա որևէ կապ չունի: Ակնհայտ է, որ եթե նախկինում գրախանութները ՀԴՄ-ներ չէին տալիս կամ քիչ էին տալիս, այժմ սկսել են շատ տալ, ու դա պետք չէ որպես մշակութային հեղափոխություն ներկայացնել:
-Ասում են՝ ՀԴՄ պահանջեք, որ ձեր կյանքը լավանա:
-ՀԴՄ պահանջելով որևէ բան չի փոխվի: Այո, հարկային հավելյալ եկամուտներ են ապահովվում, բայց ու՞ր են ուղղվում դրանք. զգալի մասը տրամադրվում է պարգևավճարներին, ինչ-որ մասն էլ Կենտրոնական բանկի դեպոզիտար հաշիվներին է փոխանցվել՝ փոխանակ տնտեսության մեջ ներդրում կատարելու: Որպեսզի կյանքը բարելավվի, պետք է պետական ու մասնավոր ներդրումներ լինեն՝ ներառյալ օտարերկյա ուղղակի ներդրումները: Բայց օտարերկրյա ու մասնավոր ներդրումներ չկան, պետական ներդրումները ձախողվել են, կապիտալ բյուջեն չի կատարվում: Առանց ներդրումների, միայն ՀԴՄ պահանջելով ու ասելով, թե՝ գնացեք ոչխար պահեք, հնարավոր չէ տնտեսական հեղափոխություն անել:
-Մինչև Սահմանադրական դատարանի ճգնաժամը չլուծվի, ներդրումներ չեն լինի՝ իշխանություններն են ասում:
-2018-ին, երբ իշխանությանն ասում էինք, թե ինչու եք աճապարում խորհրդարանական արտահերթ ընտրություններ կազմակերպել, ասում էին՝ քանի դեռ նոր խորհրդարան չկա, ներդրումներ չեն լինի: ՈՒնենք նոր խորհրդարան, բայց ներդրումներ չունենք: Հիմա ասում են՝ չկան ներդրումներ, որովհետև կա ՍԴ ճգնաժամ: Երբ առաջին անգամ նման հայտարարություն լսեցի, անկեղծորեն եմ ասում, թվաց՝ կատակ է: Դատական համակարգի դեմ ծավալած արշավն է խոչընդոտում ներդրումներին: Պատկերացրեք՝ դուք օտարերկրացի կամ տեղացի ներդրող եք, ներդրում եք կատարում, խնդիր եք ունենում գործադիր իշխանության հետ, բայց չեք կարող ակնկալել, որ դատարանն օբյեկտիվ ու արդար որոշում կկայացնի, քանզի գիտեք, որ դատարանը կառավարության ուղղակի ազդեցության տակ է: Անհասկանալի է, թե մինչ այս պահը ՍԴ-ն ինչով է խանգարել բարեփոխումներին: Ինչ վերաբերում է փաստարկներին, թե նրանք երկար են պաշտոնավարելու, կամ նախորդ իշխանությունների հետ կապեր ունեցող մարդիկ են, ապա միջազգային պրակտիկան ցույց է տալիս, որ երկար պաշտոնավարելու մեջ որևէ վատ բան չկա, իսկ նախորդ իշխանությունից էլի մարդիկ կան, որ մինչ այժմ պաշտոնավարում են:
-Գուցե նրանց հրաժարականը պահանջելու հե՞րթն էլ գա:
-Հնարավոր է, բայց ինչքա՞ն կարելի է երկիրը հեղափոխական փսիխոզի պայմաններում պահել: Ներդրողը երբեք չի գա մի երկիր, որտեղ հեղափոխական պերմանենտ իրավիճակ է: Ներդրողը գնում է այնտեղ, որտեղ հանգիստ ու ապահով է: Հեղափոխական վիճակում գտնվող ցանկացած երկիր փող չի գալիս:
-ՀՅԴ-ն կոչ է անում բոյկոտել սահմանադրական փոփոխությունների հանրաքվեն, բայց չէ՞ որ նման կոչ անելով՝ հերթական անգամ թիրախ եք դառնում:
- Մենք ասում ենք՝ բացառել «Այո»-ն, որովհետև, նախ, բուն գործընթացն օրենսդրական խախտումներով է տեղի ունեցել, երկրորդ՝ քաղաքական կեղծ օրակարգ է: ՍԴ-ն որևէ կերպ չի խոչընդոտել իշխանությանն ու նրա հետևորդ օրենսդիրին որևէ ռեֆորմ իրականացնելու հարցում: Այս կեղծ օրակարգը նպատակ ունի շեղելու ժողովրդի ուշադրությունն ակտուալ այլ օրակարգերից՝ տնտեսական աճից, որ գոյություն չունի, հանրային հատվածի բարեփոխումներից, որոնց արդյունքը որևէ մեկը չի տեսել: Բացի այդ, արցախյան խնդիրը կա, իսկ Մինսկի խմբի համանախագահների ու ժնևյան բանակցություններից հետո հնչած հայտարարությունները բավական մտահոգիչ էին: Հարց է՝ ինչպե՞ս են հասարակությանը պատրաստում խաղաղության, ինչի՞ համար է Մինսկի խումբը հանդիպել Չավուշօղլուի հետ, ինչու՞ Կասպրշիկը շնորհավորեց և հետո լուսանկարվեց Ղարաբաղի, այսպես կոչված, ադրբեջանական համայնքի ներկայացուցչի հետ: Օրակարգային հարցեր են սրանք, որոնց անդրադառնալու փոխարեն ՍԴ-ի «այո» ու «ոչ» են անում:
- Օրերս էինք գրել, որ ՀՅԴ ներկայացուցիչները հանդիպել են վարչապետ Փաշինյանի հետ իշխանությանը քննադատող ՀՅԴ-ն ի՞նչ է քննարկել վարչապետի հետ:
-Համահայկական մի շարք հարցեր կան, որոնց շուրջ պարտավոր ենք մտքեր փոխանակել իշխանության հետ, անկախ նրանից՝ իշխանությու՞ն ենք, թե՞ ընդդիմություն: Հանդիպելն ու մտքեր փոխանակելը չի նշանակում, թե ընդդիմադիր կեցվածքը զիջում ես: Իշխանության վարած քաղաքականության նկատմամբ ունեցած վերապահումները նույնն են մնացել: Լինել ընդդիմադիր ու ինչ-որ հարցի շուրջ մտքեր փոխանակել իշխանության հետ՝ իրար հակասող բաներ չեն:
-Եղե՞լ են դեպքեր, երբ իշխանություններն անսացել են ձեր կոչին, լսել են քննադատությունն ու զերծ են մնացել ինչ-որ քայլից:
-Ցավոք, մեր կոչերին իշխանությունները հիմնականում անհաղորդ են մնում, իսկ մարդու դեգրադացիայի կամ կործանման առաջին նշանն այն է, որ կարծում է, թե ինքն ամենաճիշտն է, ամենաանսխալականն ու ճշմարտության միակ կրողը: Մեր այն ուժգին քննադատությունը, որ հարյուրհազարավոր մարդկանց չի կարելի փողոց շպրտել՝ կապված գործադիրի ապարատից կրճատումներ անելու հետ, հավանաբար լսեցին: Երևի դա միակ դեպքն է:
Զրուցեց Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԸ»: