կարևոր
0 դիտում, 11 տարի առաջ - 2013-09-19 15:53
Առանց Կատեգորիա

Հայաստանում արդար դատելը այսօր այդքան էլ հեշտ չէ. ՍԴ անդամ

Հայաստանում արդար դատելը այսօր այդքան էլ հեշտ չէ. ՍԴ անդամ

ՀՀ Սահմանադրական բարեփոխումների եւ Սահմանադրության մեջ անհրաժեշտ փոփոխությունների վերաբերյալ yerkir.am-ի հարցերին պատասխանում է ՍԴ անդամ Ֆելիքս Թոխյանը:

 

 - Պարո'ն Թոխյան, այս պահին Հայաստանի Սահմանադրության փոփոխությունները հրատա՞պ են:

- Միանշանակ: Տարբեր պատճառներով: Առաջինն այն է, որ 2005թ. փոփոխությունները մի քայլ թեեւ առաջ էին, բայց կային լուրջ խնդիրներ, որոնք այդպես էլ լուծում չստացան: Ես պնդում էի այս տարիներին, որ երկու խոշոր ինստիտուտների հարցում Սահմանադրությամբ մենք թերանում ենք` մեկը` դատական իշխանությանն է վերաբերում, մյուսը՝ տեղական ինքնակառավարմանը: Սրանք ենթակա են փոփոխման:

 

- Կխնդրեմ հիմնավորել Ձեր մատնանշած երկու ոլորտներում փոփոխությունների անհրաժեշտությունը:

- Ամենահրատապ հարցը դատական իշխանության իրական անկախության ապահովման խնդիրն է: Ունենք լուրջ խնդիրներ` մարդու իրավունքի պաշտպանության հետ կապված, որը մեզ մոտ թերի է, այդ թվում՝ ինստիտուցիոնալ պաշտպանությունը: Դատարանները, որ այսօր հիմնական դերակատարությունը չեն կարողանում անկախ, անաչառ, կոմպետենտ կատարել, նաեւ այն պատճառով է, որ Սահմանադրության մեջ այդ համակարգն այդպես է սահմանված: Հայաստանում արդար դատելը, ցավոք, այսօր այդքան էլ հեշտ չէ:

 

Լուրջ խնդիր է դատավորների անկախության խնդիրը. դատավորներն այսօր ամենաանպաշտպան պետական ծառայողներն են: Եթե Ձեզ աշխատանքից հեռացնեն, Դուք ունեք հնարավորություն դատական կարգով վերականգնվելու, ճիշտը ապացուցելու, դատավորները չունեն այդ հնարավորությունը: Արդարադատության խորհրդի եզրակացության հիման վրա ՀՀ նախագահը որոշում է ընդունում աշխատանքից հեռացնելու մասին, եւ դատավորը որեւէ տեղ բողոքարկել չի կարող: 2003թ. օրենքով այդ հնարավորությունը տրված էր ՍԴ-ին: Միջազգային կառույցները մեզ բազմիցս ասել են, որ այն մարմինը, որ նշանակում է աշխատանքի, իրավունք չունի հեռացնել: Այսօր, ցավոք, այդ համակարգը թերի է:

 

- Սահմանադրական դատարանի լիազորությունների հետ կապված` խնդիրներ չկա՞ն:

- Կան եւ լուրջ խնդիրներ են: Մի շարք լիազորություններ, որ տրվել էին 2003թ. նախագծով, 2005թ. նախագծով վերացվեցին: Բերեմ օրինակներ: Առաջինը` կոմպետենտ վեճերի լուծումն է. պետական ինստիտուտների միջեւ եթե կան սահմանադրական լիազորությունների շուրջ կոմպետենտության վեճեր, չկա մարմին, որ դա լուծի: Իսկ եթե չկա լուծման կոնկրետ ճանապարհ, լինում է հայավարի՝ ով ուժեղ է, նա էլ հաղթում է:

 

Երկրորդը կապված է մարդու իրավունքների պաշտպանության սահմանադրական լուծման հետ: Անհատական բողոքը, որ մեզ մոտ ներդրվել է, աղճատված է ներդրվել. քաղաքացին այսօր կարողանում է ՍԴ-ում բողոքել օրենքի սահմանադրականությունը միայն, չի կարողանում բողոքել դատական իշխանության վերին ատյանների դատական ակտերի սահմանադրականությունը, եւ մենք ընկնում ենք փակուղի: Սա լուրջ խնդիր է, որը պետք է լուծում ստանա:

 

- Տեղական ինքնակառավարման մարմիններում ի՞նչ փոփոխություններ են անհրաժեշտ:

- ՏԻՄ-երի համակարգը, իրոք, թերի է, եւ պետք է մտածենք, թե ինչպես մեծացնենք ՏԻՄ-երի դերակատարությունը, որը չի գործում, թեեւ Սահմանադրության մեջ կա: Այն իշխանության ամենաաղքատ օղակն է, ամբողջապես կախված է կենտրոնական իշխանություններից, հատկապես՝ ֆինանսական հարցով:

 

- Գուցե խնդիրը վարչատարածքային սխալ բաժանման մե՞ջ է:

- Այո, Հայաստանի վարչատարածքային այս բաժանումն այսօր իրեն չի արդարացնում: Լավագույնը խորհրդարային շրջանային բաժանումն էր: Քննարկման հարց է, բայց, բոլոր դեպքերում, այսօրվա բաժանումն իրեն չի արդարացնում:

 

- Ընդդիմությունն անհրաժեշտ է համարում կառավարման խորհրդարանական համակարգին անցումը եւ Սահմանադրության մեջ ամենալուրջ փոփոխությունը դա է համարում:

- Դա քաղաքական խնդիր է: Եթե որեւէ մեկը պնդում է, որ նախագահական համակարգը միմիայն բռնապետություն է, իսկ խորհրդարանական համակարգը՝ միմիայն ժողովրդավարություն, դա անիրազեկությունից է գալիս: Աշխարհի փորձը ցույց է տվել, որ երկուսն էլ ունեն իրենց դրական եւ բացասական կողմերը: Դրանք զուտ քաղաքական հարց են, եւ եթե ուժերը գան համաձայնության, կփոխվի: Սահմանադրական իրավունքի տեսակետից որեւէ խնդիր չկա: Մենք կարող ենք լավ երկիր կառուցել ե'ւ նախագահական ուժեղ իշխանության օրոք, ե'ւ պառլամենտական:

 

Քաղաքական որոշ ուժեր վաղուց են պնդում, որ խորհրդարանական համակարգը առավել ժողովրդավարական է եւ պետք է հենց դա լինի: Բայց միջազգային փորձը ցույց է տալիս, որ, այնուամենայնիվ, մեր տիպի երկրներում, հետսովետական երկրներում խորհրդարանական համակարգին անցնելու փորձերը տապալվել են կամ, մեղմ ասած, հաջողությամբ չեն պսակվել՝ Ուկրաինայում, Մոլդովայում, Վրաստանում: Փորձը ցույց տվեց, որ այդքան էլ հեշտ չէ, մանավանդ, երբ արվում է քաղաքական կոնյունկտուրայից ելնելով:

 

- Օրենսդիր մարմինը ունի՞ փոփոխման անհրաժեշտություն: Օրինակ՝ ընդդիմությունը պնդում է, որ պետք է անցնել 100 տոկոս համամասնական ընտրակարգի:

- Ժամանակին մենք ներկայացրել ենք, որ պառլամենտում մեզ պետք չէ 131 պատգամավոր: Լավագույն դեպքում՝ 101-ը մեզ բավարար է: Լուրջ խնդիր է երկրորդ պալատի ստեղծման խնդիրը: Պառլամենտը չունի վերահսկողության գործառույթ իշխանության մարմինների նկատմամբ, որը շատ վատ է:

 

Ժամանակին, երբ փոփոխության էր ենթարկվում Սահմանադրությունը, Պարույր Հայրիկյանը ճիշտ առաջարկություն էր արել, բայց մենք ընդդիմացանք, այդ թվում՝ նաեւ ես: Առաջարկն այն մասին էր, որ ընտրական համակարգը պետք է Սահմանադրության մեջ ամրագրվի:

 

Ես կողմնակից եմ համամասնական համակարգի: Եթե անցնենք պառլամենտական համակարգի, պետք է ինքնըստինքյան լինի 100 տոկոս համամասնական ընտրակարգ:

 

- Փաստորեն, Սահմանադրության մեջ փոփոխման ենթակա բազում դրույթներ կան:

- Ես դեմ եմ մասշտաբային բարեփոխումներին, այլ կետայինին եմ կողմ: Նախ պետք է որոշենք, թե որ կետերին ձեռք չտանք, հետո որոշենք, թե որ կետերը, իրոք, պետք է փոխել, դրանից հետո որոշենք, թե դրանց մեջ առաջնահերթը որն է, որ չփոփոխել հնարավոր չէ:

 

- Պարո'ն Թոխյան, Հայաստանում յուրաքանչյուր համապետական ընտրությունից հետո կասկածի տակ է դրվում ընտրության արդար անցկացված լինելը, պարտված թեկնածուն դիմում է ՍԴ, իսկ ՍԴ-ն էլ միշտ կայացնում է որոշում, որը հաստատում է ԿԸՀ-ի տվյալները: Սա հանրության ընդդիմադիր հատվածի մոտ անհանդուրժողականության, դժգոհության ալիք է ստեղծում ընդդեմ Սահմանադրական դատարանի: Հնարավոր համարո՞ւմ եք այնպիսի ընտրության, թեկուզ՝ ՍԴ հանրաքվեի անցկացումը, որ բողոքի ալիք չառաջացնի: Մանավանդ, որ 2005-ի Սահմանադրական փոփոխությունների արդարության կապակցությամբ էլ կան կասկածներ:

- Այսօրվա Սահմանադրությամբ ՍԴ-ն չունի լիազորություն` ընտրությունների արդյունքները ստուգելու: Մենք ընդամենը ԿԸՀ վերջնական որոշման իրավաչափությունն ենք որոշում: Դուք չեք գտնի աշխարհում մի ՍԴ, որ որեւէ երկրում իշխանության հարցը լուծում է, դա ամենավտանգավոր բանն է, որ դատական համակարգով իշխանության հարց է լուծվում: Երբեք չի եղել եւ չի լինի, կարծում եմ: Ես կողմ եմ եղել եւ հիմա էլ եմ կողմ, որ ընտրությունների հարցով ՍԴ-ն ընդհանրապես լիազորություն չունենա: Հանրաքվեի օրինականությունը, այո, ստուգենք: Մյուս բոլոր ընտրությունները կապված են մեծապես փաստական հանգամանքների հետ, պետք է դա լուծի վարչական դատարանը:

 

Հարցազրույցը վարեց Սեւակ ՀԱԿՈԲՅԱՆԸ