կարևոր
688 դիտում, 1 ժամ առաջ - 2025-12-26 15:47
Հասարակություն

Գաղտնի հավելված, տոնական առիթ և միլիոններ․ ինչպես է ԱԺ-ում պարգևատրումը դառնում կոռուպցիա. Anticor

Գաղտնի հավելված, տոնական առիթ և միլիոններ․ ինչպես է ԱԺ-ում պարգևատրումը դառնում կոռուպցիա. Anticor

AntiCor-ը հետազոտել է ՀՀ ԱԺ նախագահ Ալեն Սիմոնյանի կողմից տրված տոնական պարգևատրումների իրավական հիմքերն ու բացահայտել դրանցում համակարգային կոռուպցիոն մեխանիզմ։

1․ ԱԺ նախագահի Կարգադրության բովանդակային հիմքը և իրավական խնդիրը

2025 թ․ դեկտեմբերի 11-ին ՀՀ ԱԺ նախագահ Ալեն Սիմոնյանը ստորագրել է թիվ Կ-322-Ա կարգադրությունը, որով.

  • պարգևատրում է
    • ԱԺ պատգամավորներին
    • ԱԺ աշխատակազմի պետական ծառայողներին և աշխատողներին
  • պարգևատրման առիթը ձևակերպված է որպես
    «Ամանորի և Սուրբ Ծննդյան տոների առթիվ»

Այստեղ առաջանում է առաջնային իրավական հակասություն։

2․ Պարգևատրման «առիթ» vs օրենքով սահմանված «հիմք»

Օրենսդրական սահմանում

«Պետական պաշտոններ և պետական ծառայության պաշտոններ զբաղեցնող անձանց վարձատրության մասին» ՀՀ օրենքով՝

Պարգևատրումը միանվագ վճար է, որը տրվում է

  • ծառայողական գործունեության (կատարողականի) գնահատման,
  • հատուկ առաջադրանքների,
  • որակյալ աշխատանքի կատարման համար։

📌 Օրենքը չի նախատեսում պարգևատրում՝
տոնական օրերի, տարեվերջի կամ կրոնական տոների «առթիվ»։

Իրավական հետևություն

  • «Ամանորի և Սուրբ Ծննդյան տոների առթիվ» ձևակերպումը
    չի համապատասխանում օրենքով նախատեսված հիմքերին
  • Սա ոչ ձևական, այլ նյութական հակասություն է օրենքի և ենթաօրենսդրական ակտի միջև

➡️ Հետևաբար, կարգադրությունը առնվազն հիմքի մասով իրավաչափության լուրջ խնդիր ունի։

3․ «Խնայողությունների հաշվին» հիմնավորման անբավարարությունը

Մամուլում շրջանառվել է, որ պարգևատրումները կատարվել են բյուջետային խնայողությունների հաշվին։

Սակայն․

  • Ֆինանսավորման աղբյուրը չի փոխարինում իրավական հիմքին
  • Նույնիսկ խնայողությունների առկայության դեպքում
    պարգևատրումը պետք է բխի օրենքով սահմանված չափանիշներից

📌 Այսինքն՝

օրինական աղբյուրը հավասար չէ օրինական նպատակ

4․ Կարգադրության հավելվածի չհրապարակման իրավական գնահատում

Կարգադրությամբ հղում է արվում հավելվածների, որոնք.

  • պետք է պարունակեն
    • անվանական պարգևատրումների չափերը
    • շահառուների ցանկը
  • սակայն չեն հրապարակվել

Սա առաջացնում է միանգամից երեք իրավական խնդիր

1️⃣ Թափանցիկության խախտում

  • Հանրային միջոցների բաշխման տվյալները
    պետք է լինեն հասանելի և ստուգելի
  • Հավելվածի բացակայությունը
    փաստացի թաքցնում է բյուջետային ծախսի բովանդակությունը

2️⃣ Վարչարարության ձևի արատ

  • Հավելվածը կարգադրության անբաժանելի մասն է
  • Առանց դրա՝
    ակտը դառնում է թերի և թերի հրապարակված

3️⃣ Հանրային վերահսկողության բացառում

  • Անհնար է պարզել՝
    • արդյոք պարգևատրումները համաչափ են
    • արդյոք կան ընտրովի կամ քաղաքական մոտիվացիաներ

5․ Կոռուպցիոն ռիսկերի համակարգային գնահատում

Այս իրավիճակում առկա են միաժամանակ մի քանի կոռուպցիոն ռիսկային բաղադրիչներ

🔴 1․ Նպատակի շեղում

Պարգևատրումը օգտագործվում է ոչ թե աշխատանքի գնահատման, այլ
քաղաքական լոյալության կամ «տոնական բոնուսի» տրամաբանությամբ

🔴 2․ Ընտրովիություն

Եթե մամուլում շրջանառվող տվյալը (մոտ 3 մլն դրամ իշխանական պատգամավորներին) իրական է, ապա.

  • ստեղծվում է
    ոչ ֆորմալ պարգևատրման սանդղակ
  • խախտվում է հավասարության սկզբունքը

🔴 3․ Անհաշվետվողականություն

Հավելվածի չհրապարակմամբ.

  • վերանում է հետագա իրավական վերահսկողության հնարավորությունը
  • բարդանում է նաև իրավական պատասխանատվության հարցադրումը

6․ Ընդհանուր եզրակացություն

🔹 ԱԺ նախագահի կարգադրությամբ սահմանված պարգևատրման առիթը
չի համապատասխանում օրենքով նախատեսված պարգևատրման հիմքերին

🔹 Հավելվածի չհրապարակումը
խախտում է

  • թափանցիկության
  • իրավական որոշակիության
  • հանրային վերահսկողության սկզբունքները

🔹 Ստեղծվում է բարձր կոռուպցիոն ռիսկային միջավայր, որտեղ
պարգևատրումը կարող է գործել որպես
քաղաքական խրախուսման, այլ ոչ՝ ծառայողական գնահատման գործիք