կարևոր
3517 դիտում, 6 ամիս առաջ - 2024-03-18 15:17
Քաղաքական

Հայաստանը եվրոպական հեռանկարների փնտրտուքներում. հավանականություն կա, որ մի ափը լքելով՝ այդպես էլ մյուս ափին չհասնես

Հայաստանը եվրոպական հեռանկարների փնտրտուքներում. հավանականություն կա, որ մի ափը լքելով՝ այդպես էլ մյուս ափին չհասնես

1. Հայաստանի արտաքին քաղաքականության վերստերնացման փորձագիտական հիպոթեզը նոր վառ մարմնավորում է ստացել: Նախ համառոտ իրադարձությունների հենքի մասին:

2. Արտաքին գործերի նախարար Արարատ Միրզոյանը թուրքական հայտնի TRT World ալիքի հետ հարցազրույցում հայտարարեց իր երկրի «եվրոպական նկրտումների» առկայության մասին: Հեռուստաալիքի երկրի հետ մերձենալու ու շփվելու տենչանքը (աֆիլիացիա) մեզ սոսկ պատահականության խաղ չի թվում, թեպետ դավադրապաշտական ծայրահեղությունների մեջ էլ չպետք է ընկնել: Հայաստանի ղեկավարության պատկերացմամբ՝ Թուրքիայի հետ հարաբերությունների կարգավորումը, հավասարապես եւ խաղաղությունն Ադրբեջանի հետ կմոտեցնեն եվրաինտեգրման հեռանկարները: Ճիշտ է այս ըմբռնումը, թե ոչ, կյանքը ցույց կտա, առայժմ պարզապես արձանագրենք այն։

3. Միրզոյանի հարցազրույցից 3 օր անց Եվրախորհրդարանը 504 կողմ, 4 դեմ եւ 32 ձեռնպահ ձայներով բանաձեւ ընդունեց, որը ԵՄ ղեկավարությանն առաջարկում է քննարկել Հայաստանին Վրաստանից, Մոլոդովայից եւ Ուկրաինայից հետո Եվրամիության անդամության թեկնածուի կարգավիճակ տալու հարցը: Տվյալ փաստաթղթի ընդունումից 2 օր անց էլ վարչապետը, բացելով կառավարության նիստը, հայտարարեց այդ թեմայով լայն հասարակական բանավեճերի անհրաժեշտության մասին:

4. Ընթացիկ կոնյունկտուրայի պատանդ չդառնալու համար դիտարկենք Երեւանի եւ Բրյուսելի կոոպերացիայի համակարգային հիմքերը: Առաջին տարին չէ, որ նման համագործակցություն է ծավալվում: Նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանի օրոք Հայաստանը եւ Եվրամիությունը ստորագրել են Համաձայնագիր գործընկերության եւ համագործակցության մասին (1996, ուժի մեջ է մտել 1999ին): 2004-ին Երեւանը միացել է Եվրոպական հարեւանության քաղաքականության ծրագրին: 2010-ին՝ արդեն Սերժ Սարգսյանի նախագահության օրոք, Հայաստանը սկսել է բանակցությունները Ասոցիացիայի համաձայնագրի կնքման շուրջ: Եվ բացառված չէ, որ կստորագրեր նաեւ դա, եթե չլիներ ուկրաինական ճգնաժամը, Մոսկվայի դժգոհությունը, ռազմական ծավալումը Սիրիայում եւ Թուրքիայի դիրքերի ամրապմդումը Մերձավոր Արեւելքում ու Անդրկովկասում: 2013-ին Սարգսյանը սեղմեց «արգելակը» եւ նախընտրեց Մաքսային միությունը (որ հետագայում դարձավ ԵԱՏՄ): Բայց դա չխանգարեց նրան արդեն 2017-ին ստորագրել Բրյուսելի հետ Համապարփակ եւ ընդլայնված գործընկերության մասին համաձայնագիրը: Այն լիակատար ուժի մեջ մտավ արդեն Նիկոլ Փաշինյանի օրոք՝ 2021-ի մարտին:

5. Ինչո՞ւ են պետք Հայաստանին եվրոպական ափերը: Առաջին՝ տնտեսությունը: Հայաստանի էկոնոմիկայի նախարարի գնահատականներով՝ «եթե վերցնենք ԵՄ-ն՝ որպես միասնական շուկա, ապա այն Հայաստանի երկրորդ խոշոր առեւտրային գործընկերն է Ռուսաստանից հետո»: Երկրորդ՝ երկար տարիներ համարվում էր, որ Երեւանի համար կարեւոր է չթողնել Բաքվին Բրյուսելի վրա ազդեցության մենաշնորհ ունենալ: Երրորդ՝ սփյուռքի գործոնը (որ կարեւոր է հատկապես Ֆրանսիայի դեպքում): Չորրորդ՝ Փարիզի ներկայությունը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբում (սակայն 2020-ից հետո այդ ձեւաչափի նշանակությունը ենթարկվեց քաղաքական գերարժեզրկման): Հինգերորդ՝ սերնդափոխությունը եւ «նոր հայերի» կարիերայի առաջխաղացման պլանները հեռանկարային տնտեսական հատվածներում (օրինակ՝ ՏՏ, ոչ թե բեռնափոխադրում կամ մեծածախ-մանրածախ առեւտուր): Այդ բոլոր ուղղությունները, կրկնեմ, ոչ փաշինյանով են սկսվել, ոչ էլ նրանով են ավարտվելու:

6. Ի՞նչն է, սակայն, Հայաստանի ներկայիս իշխանական թիմի սկզբունքային տարբերությունը նախորդներից: Քոչարյանական եւ սարգսյանական կոմպլիմենտարիզմը կառուցված էր «եւ-եւ» սկզբունքով, ոչ թե «կամ-կամ»: 2017-ի փետրվարի 24-ին  եվրասիական տնտեսական հանձնաժողովի նախագահ Տիգրան Սարգսյանը (մինչ այդ նա զբաղեցրել է նաեւ Հայաստանի վարչապետի պաշտոնը) հայտարարեց Երեւանի դիրքորոշումը, այն է՝ համագործակցել եւ աշխատել թե՛ Եվրոպական Միության, թե՛ ԵԱՏՄ-ի հետ: 2017-ի համաձայնությունը Հայաստանի եւ ԵՄ-ի միջեւ հենց հակադրվում էր Ասոցիացիային: Ոչ ոք կասկածի տակ չէր դնում նաեւ Մոսկվայի բացառիկ դերը հանրապետության անվտանգության ապահովման հարցում: Նույնիսկ ոչ հրապարակային բանաձեւ գոյութն ուներ «պաշտպանությունը եւ Ղարաբաղը Ռուսոաստանն է, իսկ տնտեսությունն ու տեխնոլոգիաները՝ Եվրոպան»: Թեպետ, անկեղծ լինենք, այդ բանաձեւըւ հեռու էր կատարելությունից, քանզի ՌԴ-ի տնտեսական նշանակությունը ոչ ոք չի վերացրել:

7. Իսկ այժմ, երբ Ղարաբաղը կորսված ու հայաթափված է, Երեւանը ձգտում է առաջ տանել «կամ-կամ» հայեցակարգը: Եվ օրեցօր ավելի հստակ, առանձնապես չկաշկանդվելով արտահայտությունների հարցում: Բայց այդ մոտեցումը հղի է վտանգներով: Հավանականություն կա, որ Եվրոպական հեռանկարների համար պայքարում, մի ափը լքելով, այդպես էլ մյուս ափին չհասնես:

 

Սերգեյ Մարկեդոնով

Թարգմ.՝ Գայանե Մանուկյանի