Փոխարժեքներ
22 11 2024
|
||
---|---|---|
USD | ⚊ | $ 389.45 |
EUR | ⚊ | € 409.74 |
RUB | ⚊ | ₽ 3.86 |
GBP | ⚊ | £ 491.95 |
GEL | ⚊ | ₾ 142.08 |
Հայ իրականության մեջ լեռնալանջերին կառուցվող սրբվայրերը Կարմիր վանք կոչելը բավականին հին արմատներ ունի: Դրա դրսևորումներից մեկին մենք հանդիպում ենք Կիլիկիայի հայոց պետության պատմությունը ուսումնասիրելիս, երբ Քեսուն լեռան լանջին կառուցված սրբավայրը կոչվեց Կարմիր վանք: Եվս մեկ կարմիր Վանք անունով սրբավայր միջնադարում կար Նախիջևանի Դարանաղյաց լեռների լանջերին:
Այդ ավանդույթը շարունակվեց հետագա դարերում և ահա Ծաղկունյաց լեռների հարավային կողմում` Թթուջուր կոչվող գագաթի հյուսիս-արևմտյան լանջին առ այսօր պահպանվել է միջնադարյան եկեղեցու մնացորդները, որը նույնպես ունի Կարմիր վանք անվանումը:
Նկար 1
Ահա այս լուսանկարում երևում է վանքի մնացորդների մուտքային մասը, որի շուրջը գտնված քարաբեկորների վրա քանդակված են միայն միջնադարյան ճարտարապետությանը բնորոոշ նախշաքանդականեր: Եկեղեցու պահպանված հիմնային մասերը կառուցված են կապույտ որձաքարից (Բազալտ), որը ներկայիս ԹԹուջուր գյուղի տարածքում գրեթե չկա, ըստ տեղացիների վկայության այն բերվել է գյուղից մոտ 5 կմ արևմուտք գտնվող Վարդենիս գյուղի տարածքից:
Նկար 2
Նկար 3
Նկար 4
Նկար 5
Նկար 6
Երկրորդից վեցերորդ նկարներում պատկերված քարաբեկորները հայտնաբերվել են սրբվայրի կողքին և նրա հարակից տարածքներում: Դրանք բավականին հմտորեն են հղկված և ակհայտ է, որ հմուտ վարպետների ձեռքի աշխատանքի արդյունք են: Իսկ նման չափսերի հասնող քարերով սովորաբար կառուցվում էին խոշոր եկեղեցիները:
Նկար 7
Այս փորված քարաբեկորը նույնպես հայտնաբերվել է սրբավայրի հարակից տարածքից: Այսպիսի քարաբեկորների փորվածքի մեջ միջնադարում սովորաբար տեղադրվում էր եկեղեցու տանիքը պահվող սյունը: Սա ևս մեկ անգամ հավաստում է, որ այստեղ դեռևս միջնադարում եղել է բավականին խոշոր եկեղեցի:
Նկար 7
Այսպիսի հորինվածքով քարերը միջնադարում բացառապես օգտագործվել են եկեղեցիների պատերի շարվածքներում և այս նախշերը բնորոշ են 13-17-րդ դարերի ճարտարապետությանը:
Նկար 8
Նկար 9
Նկար 10
8,9,10-րդ նկարները արտացոլում են եկեղեցու խորանային մասը: Այստեղից պարզ է դառնում, որ այն բազիլիկ ոճի եկեղեցի է եղել:
10-րդ նկարում էլ աչքի է զարնվում մոմավառության անկյունը, որը Կարմիր վանքի զորության հավատացող ուխտավորներ են արել, որ ամեն անգամ այցի գալուց կարողանան հույսի մոմ վառել սրբավայրում:
19-րդ դարում Խոյից, Սալմաստից, Արդաբիլից նաև Արևմտյան Հայաստանի Վան, Մուշ, Սասուն և այլ բնակավայրերից եկած վերաբնակները հաստատվելով Ծաղկունյաց լեռնաշղթայի փեշերին`ներկայիս Ապարան քաղաքից 10 կիլոմետր արևելք ընկած հատվածում հիմնեցին նոր բնակավայր, որը շրջակայքի հանքային աղբյուրների համար անվանեցին ԹԹուջուր և մինչև ներկայիս բնակավայրի հարավային կողմում Սուրբ Հարություն եկեղեցու հիմնադրումը Կարմիր վանքը նրանց համար շարունակում էր լինել սրբավայր: Սովետական տարիներին Սուրբ Հարություն եկեղեցին մասամբ քանդվեց և Կարմիր վանքը շարունակեց գուղի բնակիչների համար մնալ հարատևող սրբատեղի:
Նկար 11/ Նկար 12
Սովետական տարիներին արված և մատուռին նվիրաբերված այս սրբապատկերներ գալիս են հավաստելու, որ սովետկան աթեիստական տարիներին գյուղի բնակիչները չեն մոռացել իրենց հնամենի սրբավայրը և շարունակաբար այցելել են Կարմիր վանք և իհարկե նվերներ ընծայել:
Հետխորհրդային տարիներին Սուրբ Հարություն եկեղեցին այդպես էլ չվերակառուցվեց ու Կարմիր վանքը նախկինի պես մնում է Թթուջրցիների թիվ մեկ աղոթատեղին: Գյուղի բնակիների ջանքերով, Հայկական կարմիր տուֆով ու ցեմենտ-բետոնով եկեղեցու մնացորդ պատերը մի փոքր ամրացվել է:
Գյուղի բնակիչների մոտ ընդունված է ամեն տարի Վարդավառի օրը համարել նաև Կարմիր վանքի օր: Գյուղի բոլոր բնակիչները անխտիր մանկահասակ երեխայից մինչև ամենատարեց տղամարդ թե կին բարձրանում են Կարմիր վանք ստանալու սրբավայրի օրհնությունն ու զորությունը: Սովետական ժողովուրդների հայրենական մեծ պատերազմի մասնակիցները,Արցախյան ազատամարտում մարտընչած կամավորները ռազմաճակատ մեկնելուց առաջ անխտիր բարձրանում էին այստեղ ստանում սրբավայրի օրհնությունը: Այս ավանդույթը շարունակվեց նաև հետագա տարիներին` բանակ զորակոչվող երիտասարդները շարունակում են բարձրանալ այստեղ օրհնություն ստանալու համար և իհարկե ծառայության ժամկետի ավարտից հետո դարձյալ առաջինը բարձրանում են այստեղ` նորից օրհնություն ստանալու:
Գյուղի բնակիչներ ցանկացած առիթով մատաղի արարողությունները կատարում են հենց այստեղ, իրենց պարտքը համարելով զոհաբերվող կենդանուն բարձրացնել այս սրբավայր` ապա զոհաբերելով իհարկե բաժին հանել մյուսներին:
Ստորև ներկայացնում ենք սրբապատկերների շարք, որոնք կա'մ ուխտավորների կողմից են ընծայվել սրբավայրին, կա'մ հայտնաբերվել են սրբավայրի հարակից տարածքներից: