կարևոր
0 դիտում, 9 տարի առաջ - 2015-05-11 15:31
Հասարակություն

Պապիս հորը սպանելուց առաջ թուրքերն առաջարկել են խնայել կյանքը, եթե կնոջն իրենց տա

Պապիս հորը սպանելուց առաջ թուրքերն առաջարկել են խնայել կյանքը, եթե կնոջն իրենց տա

Հայրիկ Մխիթարյանի պատմությունը

 

1904 թ., Մուշ, Բուլանլուղ

 

Հռիփսիմե Գասպարյանն ArmenianGenocide100.org-ին է ներկայացրել իր պապի պատմությունը: Նրանց հորը թուրքերը սպանել են հենց մոր աչքի առաջ: Ընտանիքում 5 երեխա է եղել, սակայն գաղթի ճանապարհին 3-ը մահացել են, իսկ մի քույրն էլ մնացել է գետի մյուս ափին և չի կարողացել հասնել մորը:


«Ես պատմում եմ հորս պապիկի՝ Հայրիկ Մխիթարյանի (Գասպարյան) ընտանիքի պատմությունը:  Գասպար Մխիթարյան (ծնվ.1881թ.) և Մարիամ Մխիթարյան (ծնվ.1888թ.) ամուսինները եղել են Հայրիկի ծնողները: Նրանք հինգ երեխա են ունեցել՝ երեք տղա և երկու աղջիկ: Ապրել են Մուշի Բուլանլուղ գյուղում: Գասպարը բարձրահասակ, վայելչակազմ տղամարդ էր, տեղի հարգված և սիրված հայերից, երգիչ: Գասպարի երգի սիրահարների թվում էին նաև թուրքերն ու քուրդերը, նրա «Խորոտիկ Մայրո» կնոջը նվիրված երգը սիրված է մինչ այսօր: Մարիամը գեղեցիկ էր, սև ու խոշոր աչքերով, փարթամ, երկար վարսերով:

 

1914-ի ձմռան վերջն էր, երբ Մուշի կայազորը փաշայի հրամանով ներխուժում է Բուլանլուղ  և հավաքում թվով մոտ 40 հայ տղամարդու և վերջիններիս  ընտանիքների աչքի առջև դաժանաբար  սպանում: Գասպարին մինչև սպանելը առաջարկում են 2 տարով կնոջը տալ թուրք փաշային և փաշան կխնայի նրա կյանքը, սակայն Գասպարը հրաժարվում է իր պատիվը տալ կյանքի դիմաց: Նրան հրամայում են երգել իր կյանքի մայրամուտի վերջին երգը և կնոջ աջքի առջև սրախոխող անելով գցում կիսամեռ տղամարդկանցով լի փոսը:



Մարիամի մայրն օգնում է աղջկան և թոռներին փախչել և թաքնվել  քուրդ հարևանուհու տան բազմաշերտ վերմակների ծալքերի տակ, իսկ ինքը  մնում է տանը և մնացած կանանց և երեխաների հետ նետվում է տեղի մարագներից մեկը և կենդանի այրվում: Մարիամը երկար չի կարողաում թաքնվել քուրդ հարևանուհու տանը և ստիպված է լինում հեռանալ: Նա կտրում է վարսերը, դեմքին մուր քսում և մի քանի ամիս շարունակ 5 երեխայի հետ տեղից տեղ թափառում՝ սովալլուկ հայացքով օգնության դուռ փնտրելով: Ճանապարհին աղջիկ երեխայից կրտսերը մահանում է` չդիմանալով ցրտին և սովին: Հայրիկ պապը, որն այդ ժամանակ 11 տարեկան է եղել, հիշում էր նաև, որ գաղթական հայերի շարքերում տեսել են կիսախելագարված Կոմիտասին, որը գետնից հող էր վերցնում և լցնում գլխին: Նա երբեք չէր մոռանում նաև, թե ինչպես էր տնքում հողը կենդանի թաղված հայերի բաց վերքերից: Մարիամը բազմիցս ցանկացել է նետվել Եփրատը, սակայն ավագ դուստրը՝ 9 ամյա Սադաֆը, թույլ չի տվել: Արդեն ապրիլի վերջին  նրանք ապաստան են գտնում Մուրատ կոչվող քրդական գյուղում, մի քրդի տանը, որը համաձայնվել էր ժամանակավոր տանիք տալ ոսկե քյամարի դիմաց: Այդ ընթացքում երեխաներից  երկուսը հիվանդանում են կարմրուկ հիվանդությամբ և մահանում: Մայիս ամսվա կեսին լուր է հասնում, որ ռուսական մի գունդ է եկել օգնության և մազապուրծ եղած  հայերին երիտթուրքական զինվորների ուղեկցությամբ տանում են դեպի Մուրադ գետը: Մարիամն իր ողջ մնացած զավակների՝ Հայրիկի և  Սադաֆի հետ, նույնպես միանում է գաղթականների մեծ խմբին: Երբ հասնում են գետի մոտ, Մարիամին է մոտենում մի քուրդ տղամարդ և խնդրում Մարիամին, որ Սադաֆը գնա և խնամի սայլի վրա գտնվող փոքրիկ երեխաներին, մինչ կինը երկունքի մեջ էր:


Մարիամը մեծ դժկամությամբ, բայց թույլ է տալիս աղջկան գնալ: Երբ ճանապարհը բացվում է գետի միջով, մայրն անընդհատ նայում էր քուրդի դանդաղ շարժվող  սայլին: Եվ դեռ նոր էին անցել գետի մյուս ափը, երբ հանկարծակի երիտթուրքական զինվորները հայտարարեցին փակել ճանապարհը բոլոր նրանց համար, ովքեր դեռ չեն անցել Մուրադ գետի մյուս ափը: Այդ պահին բազմաթիվ մարդիկ իրենց նետում են գետը և կարծես մի պահ գետի հոսքը կանգ է առնում: Իսկ գետի մյուս ափին Մարիամն էր ողբում, աղեկտուր աղաչում ռուս զինվորներին հետ բերել իր փոքրիկ Սադաֆին:

 

Ավա~ղ ոչ ոք չի հասկանում խեղճ մոր լեզուն: Երեք օր ու գիշեր  մայրը գալիս է գետի մոտ լալիս, բալիկին է սպասում, մինչ ռուսական զորքը փրկված հայ գաղթականների հետ տեղափոխում է Լենինական, Գյումրի: Այնտեղ ապրում էր Մարիամի եղբայրը՝ Հաջի Գևոն: Մարիամն ու Հայրիկը այնտեղ ապրում են 3 տարի, այնուհետև տեղափոխվում Վարդենիսի շրջան, Մաքենիս գյուղ: Իսկ հաջորդ սերունդներին տալիս Գասպարյան ազգանունը: Հետագայում  Սադաֆը պատմում է, որ իրեն քրդի ձեռքից վերցնում է թուրք փաշան  և տանում իր տուն, սակայն փաշայի կինը շատ դաժան է գտնվում փոքրիկ Սադաֆի հանդեպ: Մի օր աղջիկը փախչում է անտառ, որ ինքնասպան լինի, սակայն ճանապարհին հանդիպում է փաշային, խնդրում, աղաչում է նրան իրեն բաց թողնել:

 

Փաշան համոզվում է և Սադաֆին հանձնում Բեյրութում գտնվող ամերիկյան որբանոց:  Որբանոցում Սադաֆը հանդիպում է իր բախտակից Մուշի Քորխակ գյուղից Տիգրան Տերտերյանին: Երբ լրանում է Սադաֆի 18 տարին, Տիգրանը և Սադաֆն ամուսնանում են: Բեյրութի որբանոցը նրանց ուղարկում է Ֆրանսիա, Մարսել քաղաք:  Մայր և դուստր երկար տարիներ փնտրում են միմյանց, բայց չեն գտնում: 1948-ին Սադաֆը ֆրանս-հայկան մամուլին է դիմում, որի միջոցով Մարիամ տատը համոզվում է, որ դուստրը ողջ-առողջ է: Մայրն  այդքան տարի չէր կարողացել իրեն ներել աղջկան գետի մյուս ափին թողնելու համար:

 

1950-ին Մարիամ տատը նամակ է ուղարկում Բեյրութի հայկական եկեղեցի: Այնուհետև դիմում է հայ մամուլի օգնությանը. Սադաֆի լուսանկարն է տպագրվում թերթում, որտեղ նշվում է մոր և եղբոր գտնվելու հասցեն: Այսպիսով Սադաֆը նույնպես տեղեկանում է ընտանիքի մասին և լուր ուղարկում, որ հերթագրվել է Հայաստան  գալու համար: Ավաղ Սադաֆի հերթը հասնում է 5 տարի հետո՝ 1955-ին, երբ գալիս է Հայաստան հանդիպում է միայն եղբորը` Հայրիկին:  Մարիամ տատը մահանում 1951թ-ին՝ սիրելի աղջկան կարոտ: Հայրիկ պապն էլ մահացավ 2004-ին՝ Էրգրից կարոտ»: