կարևոր
0 դիտում, 5 տարի առաջ - 2019-02-14 20:18
Հասարակություն

«Իմացական աշխարհս կերտած եմ ֆրանսական Հանրապետական դպրոցին մէջ, իսկ զգացական աշխարհս՝ տանս մէջ, մօրս միջոցաւ»

«Իմացական աշխարհս կերտած եմ ֆրանսական Հանրապետական դպրոցին մէջ, իսկ զգացական աշխարհս՝ տանս մէջ, մօրս միջոցաւ»

2015 Դեկտեմբեր 31-ին Անահիտ Տէր Մինասեան արժանացաւ Կրթութեան նախարարութեան կողմէ Ֆրանսայի Հանրապետութեան «Ասպետ» («Chevalier») աստիճանի պատուոյ կոչումին, իր մատուցած 40 տարուան կրթական ծառայութեան համար։ Այդ առթիւ ինք չուզեց որ մամուլի մէջ անդրադարձ ըլլայ շքանշանի շնորհումի հանդիսութեան։ Ստորեւ կը ներկայացնենք իր արտասանած խօսքը՝ ինքնակենսագրութիւն մը, որ լաւագոյն ձեւով կ՚ամփոփէ Ֆրանսայի մէջ պատմաբանին մանկութիւնը, կրթութիւնը եւ մասնագիտական ասպարէզը։

Chevalier de la légion d’honneur-ի շքանշանակիր Անահիտ Տէր Մինասեանի ելոյթը (2016)
L'École des hautes études en sciences sociales- EHESS-ի լսարանին մէջ
 
Կ՚ուզեմ նախ անկեղծ շնորհակալութիւն յայտնել ձեզի՝ տիկՏոմինիք Շնափըր (Հաստատութեան անդամակցած առաջին ընկերաբան կինն էարուեստի պատմաբան Անթուան Շնափըրի կողակիցը), որ իբրեւ ֆրանսական կառավարութեան ներկայացուցիչ՝ կեանքիս ամփոփ պատմութիւնը ներկայացուցիք։ Երախտապարտ եմ զոյգ պատճառներովնախ՝ որ ընդունած էք խօսիլ պատմութեան բերած իմ համեստ մասնակցութեան մասինոր կը վերաբերի փոքր ազգի մը կեանքի որոշ հանգրուաններու լուսաբանութեանոր բաղդատելի չէ ձեր հսկայական գործունէութեան եւ տարիներու ընթացքին հրատարակած քանի մը տասնեակ հատորներու հետ։ Տակաւին չեմ խօսիր ձեր հրապարակախօսութիւններու եւ յօդուածներու մասին՝ իբրեւ բացառիկ ընկերաբանոր եզակի կեանք մը ապրած էք՝ բարձրագոյն գիտութիւններու դպրոցի ընկերային գիտութեանց բաժնի տնօրէնուհիի եւ Սահմանադրական խորհուրդի մէջ ունեցած ձեր պաշտօններուն միջեւ։ Եւ երկրորդ զիս ձեզի միացնողը ընկերական կապն էոր ունեցած էք իմ եւ ամուսնոյս Լալիկի (Լեւոն Տէր Մինասեանհետոր չորս զաւակներուս հայրն է եւ որու հետ ապրած եմ շուրջ վաթսուն տարի։ Ես որպէս ֆրանսացի քաղաքացի տպաւորուած եմ այդ բոլորէն եւ մեծ պատիւ է ինծի համար որ դուք՝ յարգելի ընկերաբանընդունած էք այսօր հոս գտնուիլ։ Ես եւ Լալիկը ճանչցած ենք փիլիսոփայընկերաբանքաղաքագէտպատմաբան եւ լրագրող ձեր հայրը՝ Ռեմոն Արոնը եւ յարաբերած անոր հետ։ Կը յիշեմ օր մը զինք առաջնորդեցինք Իսի-լէ-Մուլինոյի Հայ մշակոյթի տունըուր եկած էր յարգանքի տուրք մատուցանելու Վիքթոր Կարտոնինտասնեակէ մը աւելի հայ երիտասարդներու ներկայութեան։ Ան մեզի ըսաւ թէ ինք պարտական է Կարտոնին,– որ նախկին հայ համայնավար մըն էր,– քանի որ վերջինս իրեն բացայայտած էր համայնավարութեան իրական պատկերը։
Կ՚ուզէի նաեւ երախտագիտութիւն յայտնել Ֆրանսայի Կրթութեան նախարարուհի տիկՆաժատ Վալօ-Պէլքասէմին՝ այս շքանշանին պարգեւատրման համար։ Առ այդ ձեր միջոցաւ շնորհակալութիւն կը յայտնեմ յատկապէս Ֆրանսայի կառավարութեան՝ որ գնահատեց ազգային կրթական համակարգէն ներս իմ 40 տարուան ծառայութիւններս։ Ըսեմ թէ շքանշանի այս նշանակումը տեղի ունեցաւ 2015 Դեկտեմբեր 31-ինայսինքն Հայոց ցեղասպանութեան100-ամեակի վաղորդայնին։ Վստահաբար Կրթութեան նախարարութիւնը եւ Ֆրանսայի կառավարութիւնը ուզեցին իմ ճամբով պարգեւատրել Ֆրանսահայերըորոնք այս երկրին մէջ համարկումի օրինակ կը հանդիսանան։ Յիշեցնեմ թէ Կրթութեան նախարարուհին անձամբ ներկայ եղաւ 100-ամեակի ոգեկոչման ձեռնարկներունմասնաւորաբար Սորպոնի թատերասրահին մէջ։ Կարելի է ըսելթէ Ֆրանսայի Հայութեան պատմութիւնը ձեւով մը կը կապուի Հանրապետութեան կրթութեան նախարարութեան։
Ծնած եմ Փարիզի 6-րդ թաղամասըուր այսօր կը գտնուինք։ Ծնողքս աքսորական եղած ենյատկապէս մայրս հայրենիքի կարօտը ունէրոր իր հետ կրեց մինչեւ իր վերջին շունչը՝ 100 տարեկանին։ Հայրենիքը այլեւս չտեսնելու զգացումը տառապեցուց զինք։ Ան այս հոգեվիճակը նաեւ փոխանցեց իր զաւակներունանոնց կտակելով իրագործել այդ երազը։ Ծնողներս կը հաւատային ազգային անկախութեան հոգեղէն արժէքին եւ մեծ յոյս ունէինոր այդ անկախութիւնը փայլուն ապագայ պիտի ունենայ։ Ապրած եմ Հայաստանէն շատ հեռու։ Շուտով աքսորուած եմ 19-րդ ժողովրդական թաղամասը ուրկէ շատ լաւ յիշատակներ ունիմ։ Հոն խտացած էին գործաւոր ու բանուոր դասակարգի ՀայերՅոյներՀրեաներՍպանացիներԻտալացիներ եւ գաւառէն եկած Ֆրանսացիներ։ Ատիկա երկու մեծ պատերազմներու միջեւ ինկած ժամանակաշրջանն էր։ Պէտք է շեշտել թէ այդ գաւառներէն եկածները ֆրանսացի ջերմ հայրենասէրներ էին։ Նման զգացական հոգեվիճակ մը ես ապրեցայ դպրոցին մէջ։ Պէտք է ըսեմոր մինչեւ դպրոց յաճախելս ֆրանսերէն չէի գիտերորովհետեւ մայրս կ՚ուզէր որ նախ հայերէն սորվիմ եւ մայրենիս չմոռնամ։ Յանդուգն աշակերտ էի։ Ուսուցչուհիներս ինծի հաղորդեցին ֆրանսերէն լեզուի եւ ֆրանսացի գրողներու հանդէպ մեծ սէրը։ Պետական դպրոցին մէջ էոր իմացայ Վիքթոր ՀիւկոյիՄոլիէռի եւ Լա Ֆոնթէնի մասին։ Դժբախտաբար այսօր թոռնիկներուս գիրքերուն մէջ ֆրանսական դասական գրականութեան առնչութեամբ գրեթէ ոչինչ կը փոխանցուի։ Ես մեծ հետաքրքրութեամբ սորվեցայ Ֆրանսայի պատմութիւնը։ Այդ պատմութեան մէջ նմանութիւններ կային մօրս պատմածներուն հետոր՝ եթէ պայքար մղես ազատութեանդ համարկը տիրանաս անկախութեանդ։ Հոս կ՚ուզեմ երախտագիտութիւն յայտնել ուսուցիչներուսորոնք նաեւ սորվելու ճաշակը զարգացուցին մէջս։
Միշտ ալ փորձած եմ հասկնալ թէ ինչո՞ւ Փարիզ ծնած եմինչո՞ւ մնայուն ճնշում մը կար թէ՛ դպրոցին,– զոր կը սիրէի,– թէ՛ ալ տանս մէջուր գրեթէ միշտ յանցաւորի զգացում մը ունէիորովհետեւ միշտ կը մտածէի թէ ինչո՞ւ չէի ըլլար այն անձըզոր ծնողքս կը փափաքէր որ ըլլամ։ Այս ժառանգութեան ծանրութիւնը կը կրէի իմ փոքրիկ ուսերուս վրայ։ Բայց ատիկա ձախողած ժառանգութիւն մըն էրորովհետեւ Հայոց ցեղասպանութեան յանգեցաւ։ Յամենայն դէպս այդ ահաւոր ճնշումը արգելք չեղաւ որ ես դառնամ Երրորդ Հանրապետութեան ֆրանսական դպրոցի զուտ պտուղը։ Որոշ նրբութեամբ Երրորդ Հանրապետութիւն կ՚ըսեմորովհետեւ այն ատեն Կրթական նախարարութիւնը հարկ կը համարէր որ գաղթական երախաները ո՛չ միայն կրթուինայլեւ ձուլուին ուրիշ պզտիկներու մէջ։ Բայց տան մէջ ծնողներս չէին ուզեր որ ձուլուիմ։
Յամենայն դէպս ընտանիքսշրջապատսհամալսարանական կրթութիւնս զիս դարձուցած են աշխարհականժողովրդական եւ ընկերային Հանրապատութեան արժէքներուն կառչած անզիջող ֆրանսացի քաղաքացի մըոր կը մերժէ որեւէ տեսակի համայնքայնութիւն։
Երախտապարտ եմ բոլոր ուսուցիչներուս եւ դասախօսներուսինչպէս՝ Փիէր Ռընուվէնինոր միջազգային յարաբերութիւններու պատմութեան մասնագէտ մըն էր եւ կ՚ուսումնասիրէր ԱԱշխարհամարտի պատճառներըինչ որ կը հետաքրքրէր զիսնկատի ունենալով որ Հայոց ցեղասպանութիւնը տեղի ունեցած էր այդ ժամանակաշրջանին։ Յիշատակի արժանի է նաեւ Հանրի-Իռենէ Մառունոր յառաջդիմական քրիստոնեայ մըն էր…, եւ ուրիշներ։
Դասաւանդած եմ Խորհրդային Միութեանմիջազգային յարաբերութիւններուՄիացեալ Նահանգներու եւ ֆրանսական յեղափոխութեան պատմութիւններըընդառաջելով համալսարանի դասախօսներու դիմումինորոնք ամէն տարի զանազան մարզերու մէջ իրենց օգնական դասախօսներ կը փնտռէին։ Եւ այսպէս էրոր մղուեցայ ֆրանսացի պատմաբան փրոֆԺան Պաթիսթ Տիւռոզէլին «սպասարկելու»։ Այս անունը կը յիշատակեմ որովհետեւ ան որոշ չափով ծանօթ էր հայ պատմաբաններունբայց մանաւանդ կը քաջալերէր հանգուցեալ պատմաբան Արթիւր Պէյլէրեանը։ Այս վերջինը Տիւռոզէլի շնորհիւ էրոր հասու դարձաւ ԱԱշխարհամարտի ընթացքին Հայկական հարցին վերաբերող արխիւներունորոնք ուղղակի առնչութիւն ունէին Ֆրանսայի հետ։ Այս ուսումնասիրութեան արդիւնքին՝ Պէյլէրեան հրատարակեց 750 էջնոց ստուար հատոր մը՝ «La Sorbonne» հրատարակչատունէն։ Հոս կ՚ուզեմ շեշտել թէ համալսարաններու մէջ իմ դասաւանդութեան տարիներուն աշխատած եմ բացարձակապէս ազատ պայմաններու մէջ եւ ատոր համար ալ երախտապարտ եմ
(…)
1970-ին մուտք գործեցի ընկերային գիտութիւններու բարձրագոյն դպրոցը (L'École des hautes études en sciences sociales- EHESS) եւ այդ է պատճառը որ այսօր այս արարողութիւնը հոս կը կայանայ։ Այդ ժամանակ մասնակցեցայ սեմինարի մըոր կը քննարկէր Հայութեան քաղաքականմշակութային եւ ընկերային ժամանակակից պատմութիւնը՝ 19-20-րդ դարերուն։ Անմիջապէս ըսեմթէ այս մասին տեղեկութիւններ կարելի չէր գտնել գիրքերու մէջքանի որ շատ քիչեր կը հետաքրքրուէին այդ հարցով։ Բացառութիւն կը կազմէին հայկական ծագումով ուսանողները։ Այդ բացարձակապէս չէր համապատասխաներ նախորդ ժամանակաշրջանիներբ միայն քանի մը առանձնաշնորհեալներ,– ինչպէս այս սրահին մէջ ներկայ փրոֆՄահէն,– հին եւ ոչ թէ այժմէական Հայաստանի պատմութեամբ կը հետաքրքրուէին եւ կ՚ուսումնասիրէին զայն։ ՓրոֆՄահէի նմանները միջնադարեան փաստաթուղթերու վերծանմանՈսկեդարու հայ գրականութեանհայ եկեղեցւոյ պատմութեան մասնագէտներ էին։ Ես այդ ուղղութեամբ քայլ առ քայլ կը յառաջանայինկատի ունենալով որ ոչ ոք զիս տեղեկացուցած էր այդ նիւթերու մասին։ Այսպէս էրոր կը սորվէի այն ինչ որ պիտի դասաւանդէի 15 օր ետք։ Թերեւս ալ այդ մէկը լաւագոյն ձեւն է ինքզինքդ կրթելու եւ դաստիարակելու տեսանկիւնէն։ 
(…)
Նման մթնոլորտի մէջ պէտք է ըսելթէ դժուար էր գտնել կարեւոր իրադարձութիւնները վերլուծելու եղանակները։ Աւելցնեմթէ Բարձրագոյն գիտութիւններու դպրոցին մէջ անձնապէս ճանչցայ Ալեքսանտր Պենիկսէնըոր օրին«իսլամութիւնը Խորհրդային Միութեան մէջ» նիւթին մասնագէտ մըն էր եւ մօտէն կ՚ուսումնասիրէր այդ հարցը։ Ան մեզի քայլ առ քայլ առաջնորդեց մինչեւ Խորհրդային Միութեան զօրքերու Աֆղանիստան մուտքը։ Պենիկսէն 6 ամիս Փարիզ եւ 6 ամիս Միացեալ Նահանգներու մէջ կը դասաւանդէր։
Կ՚ուզեմ անդրադառնալ նաեւ այսպէս կոչուած հայկական ահաբեկչութեան տարիներուն՝ 1975-1985, երբ Լիբանանէն խումբ մը հայ մարտիկներ պաղեստինեան օրինակով փորձեցին ճնշում բանեցնել օրուան թուրք կառավարութեան վրայորպէսզի վերջինս ճանչնար Հայոց ցեղասպանութիւնը։ Այդ հետեւանք էր 1965-ին կայացած Երեւանի բազմահազարնոց ցոյցին երբ ժողովուրդը Թուրքիոյ կը ներկայացնէր նոյն պահանջները։ Այն ատեն միամտաբար կը հաւատայինք թէ կարելի է CNRS-ի հետազօտող ըլլալ եւ միաժամանակ ճնշում բանեցնել թուրք պետութեան վրայ։ Ճիշդ է որ այսօր պահանջելու ձեւերը փոխուած ենբայց հարցը կը մնայ նոյնը։
Նախքան այս բաժնին աւարտը կ՚ուզէի խօսիլ Սերժ Աֆանասեանի մասին որ բացառիկ անձնաւորութիւն մըն էրան իմ ամենէն տարիքոտ ուսանողն էրորու աւարտաճառի նիւթն էր՝ Կովկասեան երեք հանրապետութիւններու սովետականացումը եւ անկախացումը։ Այդ երեք հանրապետութիւններու հարցերը այսօր ալ սեղանի վրայ կը գտնուին։ Աֆանասեան նաեւ թարգմանած է «Սարդարապատ» գիրքըորու նիւթը ծանօթ է Հայերուն։
Ես Ֆրանսայի քաղաքացի եմ եւ ընդունեցի ստանալ Chevalier de la légion d’honneur շքանշանըոր հիմնուած է 1802-ին Նափոլէոնի կողմէ։ Գիտակից եմոր այս պատուոյ մետալը կը ներկայացնէ ազգային եւ միջազգային արժէք մը։ Սիրահար եմ ֆրանսական գրականութեան եւ պատմութեանշատ աւելի քան Հայոց պատմութիւնը եւ գրականութիւնըոր սակայն շատ լաւ չեմ կարդար։ Նաեւ հայկական գրականութեամբ չեմ դաստիարակուածհայերէնը իմ լեզուս չէ եղածայլ աւելի ուշ սորված եմ։ Միաժամանակ այսօր շատ մտահոգ եմ դպրոցներու եւ կրթական հարցերովքանի որ թոռնիկներ ունիմ եւ անոնց ապագային մասին կը մտածեմ։ Ներկայի կրթական մակարդակը անցեալի բաղդատմամբ շատ տարբեր է։ Կը մնայ որ հայկական մշակոյթի փոխանցումը շատ կարեւոր է ինծի համար։ 
Կ՚ողջունեմ Ֆրանսայի մէջ Հայաստանի դեսպան պրն Վիգէն Չիտեչեանը որ կը ներկայացնէ անկախ Հայաստանը։ Կ՚ողջունեմ Ֆրանսայի թեմի անդրանիկ առաջնորդ Նորվան արքԶաքարեանըոր կը ներկայացնէ հայ աւանդական մշակոյթը։
Շնորհակալութիւն հին ու նոր ուսանողներուսնաեւ բոլորիդ՝ ձեր համբերութեան համար։